Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Ska jag verkligen behöva det?
Är inte det vid det här laget allmän känd kunskap som de flesta någorlunda allmänbildade känner till?
Vad som är vedertaget är inte nödvändigtvis bevisat. Att rödhåriga inte har en själ är något alla vet men återstår att bevisas.
Citat:
- Ensam är stark. Män som får lära sig tidigt att de inte får visa svaghet av något slag, vilket leder till en mängd dåliga konsekvenser. De söker inte hjälp, de skapar inte och/ eller underbygger inte nära relationer, de får det mycket svårare ta sig ur kriser i livet etc. etc.
Det här är ett typexempel på vedertagen sanning. Jag är född på 70-talet i en förort. Detta är något som var en ganska utbredd attityd hos vår föräldrageneration, men lik förbannat stod de och delade vardagsbekymmer i garaget över en bira.
Jag är helt med på att en del män (och kvinnor i de typiska mansdominerade yrken jag varit i) har denna
attityd utåt i många fall. Samtidigt är de väldigt duktiga på att vädra sina bekymmer för ytligt bekanta och få råd och tips.
Det finns dock något som tillskrivs män, men är ganska utbrett bland kvinnor också, och det är känslan att "veta bättre" (Karens är ett typiskt exempel på detta). Detta har i ett mansdominerat yrke jag befunnit mig i lett till händelser och incidenter som kunnat undvikits om man inte trodde sig vara bättre än systemet. Dock är frekvensen man/kvinna i detta ca 65%/35% vilket också speglar könssammansättningen på arbetsplatsen rätt bra.
Av tusentals män jag känt genom åren har ett fåtal dragit sig undan för självmord. Ett par av dem för brott de inte ville ta ansvar för.
Citat:
Att lära småpojkar att det är ok att visa känslor på andra sätt än ilska. Att agera på samma sätt mot båda könen med tröst och prat ex. när barn är upprörda är inledsporten till detta.
Forskning visar nämligen att man tröstar och pratar med småflickor men ignorerar eller tom hutar eller kommenderar pojkar. No wonder! att män fått lära sig att visa känslor inte leder nånvart.
Jag har fostrat tre barn i tre årtionden, och
aldrig stött på den här typen av uppfostran. Däremot fanns det enstaka alkade fäder när jag växte upp som svängde sig med "pojkar gråter inte".
Jag har bott i andra länder där machokultur existerat på ett mer utbrett sätt. Inte ens där har jag i nutid stött på detta annat än hos de allra lägsta socioekonomiska klasserna.
Båda dessa exempel är vedertagna som sanningar, men bygger på en generation som är på utdöende.