2025-10-30, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Vi får hoppas att hon svarar bra på behandlingen och tillfrisknar så att rättegången kan hållas!

Ja man får vänta på ny datum, jag som tog ut semester från jobb för att åka till rättegången, så blev den inställd, tråkigt...
Citera
2025-10-30, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Normandie97
Det är mycket konstigheter i allt det här. Efter hennes uppdatering på X den 15/9 så framgick det att hon varit hos sin läkare och fått beskedet att hon fått tillbaka sin cancer.

Där framgick det också att hon skulle få besked efter två veckor om man skulle sätta in cellgifter, kirurgi eller strålning.

Den 13/10 skrev överläkare Tranberg ett intyg där det framgick att patienten samma dag mottagit besked om återfall i sin cancer (det hade hon redan fått den 15/9 uppdaterade hon om på X). Det framgår också från Tranberg att behandling preliminärt skulle sätta i gång v43. Intyget inkom till Göteborg tingsrätt den 14/10 och samma dag inkom även advokat Wallgren med ett skriftligt förtydligande om att hans klient påbörjat palliativ vård.
I läkarens intyg så framgår det inget om palliativ vård.
Hoppas någon anmält detta?
Citera
2025-10-30, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKladdkaka
Ja, att hon flänger runt som hon gör men inte kan närvara vid förhandlingen, ens via länk, är verkligen inte trovärdigt.

Såg henne på Hjalmar Brantingsgatan i Gbg för ett tag sedan, såg inte döende ut, men Karma jobbar vidare
Citera
2025-10-30, 02:25
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgardsgatan
Ja man får vänta på ny datum, jag som tog ut semester från jobb för att åka till rättegången, så blev den inställd, tråkigt...
frågn är hur länge hon lyckas skjuta upp den.
Citera
2025-11-06, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om jag skulle ta mig till en mötesplats för att utnyttja ett barn sexuellt och det skulle upptäckas att jag var på plats för detta ändamål så skulle jag ge upp. Helt rätt.
Jag skulle be dem fara åt helvete och gå därifrån.
Citera
2025-11-18, 18:20
Medlem
stasigirls avatar
Ändå rätt lustigt att hon använder rövcancern som ursäkt till tingsrätten gång på gång för att skjuta upp rättegången, det är som ett get-out-of-jail-card för henne som hon kan nyttja tills hon antingen är död eller hon är friskförklarad. Ändå kan hon springa runt kraxandes och jaga peddon på sitt tjackskadade sätt med mobilen i högsta hugg. Men sitta på en stol i en rättegång kan hon nu alltså inte.

Ironi alltså....

Åtalet lär bli preskriberat innan tjackpunderskan (fd) äntligen kan ställs inför rätta. Och det är väl det hon räknar med.
Citera
2025-11-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stasigirl
Ändå rätt lustigt att hon använder rövcancern som ursäkt till tingsrätten gång på gång för att skjuta upp rättegången, det är som ett get-out-of-jail-card för henne som hon kan nyttja tills hon antingen är död eller hon är friskförklarad. Ändå kan hon springa runt kraxandes och jaga peddon på sitt tjackskadade sätt med mobilen i högsta hugg. Men sitta på en stol i en rättegång kan hon nu alltså inte.

Ironi alltså....

Åtalet lär bli preskriberat innan tjackpunderskan (fd) äntligen kan ställs inför rätta. Och det är väl det hon räknar med.

Det är osannolikt att det blir preskriberat. Eftersom hon redan är åtalad gäller inte längre preskriptionstiden för åtal som var 5år utan istället gäller absolut preskriptionstid som i hennes fall är 15år.
Att hon lyckas skjuta upp rättegången i 13-14år till är inte sannolikt.
Citera
2025-11-19, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är osannolikt att det blir preskriberat. Eftersom hon redan är åtalad gäller inte längre preskriptionstiden för åtal som var 5år utan istället gäller absolut preskriptionstid som i hennes fall är 15år.
Att hon lyckas skjuta upp rättegången i 13-14år till är inte sannolikt.
Är det inte 5år för förtal och 10år för grovt förtal när det gäller preskriptionstid?
Samt börjar inte klockan när uppgiften/spridningen är nedtagen? Har inte sökt efter hans artikel, men den ligger väll uppe?
I vissa fall flyttade de ju videos ifrån platform till platform, dessa videos är ny uppladdade. Så om hans video är del där är det en ny spridning om de videos som laddats upp på nytt anses förtalande.

Då gäller ju en ny tid, vilket det bara gått ett år ifrån. Detta då om jag inte minns fel skedde i december eller januari för snart ett år sedan.
Citera
2025-11-19, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Hade detta handlat om ett sjukförsäkringsärende och Sara inte var en kändis, så hade FK dragit in hennes ersättning för länge sedan och även krävt återbetalning för redan utbetalade pengar.

Jag hoppas att domstolen tar och genomskådar Saras bedrägliga natur och så länge Sara inte är komplett sängliggande i veckor där hon behöver assistans för att ens kunna äta, beordrar henne att dyka upp till nästa rättegång antingen personligen eller via videolänk.

Dumpen-Sara ljuger som en häst travar. Allt för pengar till knark.

Domstolen får fastställa ett datum och vid behov begära handräckning av polisen.
Citera
2025-11-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Är det inte 5år för förtal och 10år för grovt förtal när det gäller preskriptionstid?
Samt börjar inte klockan när uppgiften/spridningen är nedtagen? Har inte sökt efter hans artikel, men den ligger väll uppe?
I vissa fall flyttade de ju videos ifrån platform till platform, dessa videos är ny uppladdade. Så om hans video är del där är det en ny spridning om de videos som laddats upp på nytt anses förtalande.

Då gäller ju en ny tid, vilket det bara gått ett år ifrån. Detta då om jag inte minns fel skedde i december eller januari för snart ett år sedan.

Förtal har 2år, grovt förtal har 5år preskriptionstid för åtal.
Det är alltså den tid ifrån brottet man har på sig att åtala.
Om man åtalar inom den tiden så avbryts preskriptionstiden för åtal, istället gäller den absoluta preskriptionstiden, som är 5år för vanligt förtal och 15år för grovt förtal.
I detta fall är personen åtalad och det gäller grovt förtal, därmed är den preskriptionstid som nu gäller 15år från det att brottet begicks.

Om informationen har flyttats och återpublicerats så gäller nytt datum för när brottet anses ha skett, det stämmer.
Citera
2025-11-19, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Förtal har 2år, grovt förtal har 5år preskriptionstid för åtal.
Det är alltså den tid ifrån brottet man har på sig att åtala.
Om man åtalar inom den tiden så avbryts preskriptionstiden för åtal, istället gäller den absoluta preskriptionstiden, som är 5år för vanligt förtal och 15år för grovt förtal.
I detta fall är personen åtalad och det gäller grovt förtal, därmed är den preskriptionstid som nu gäller 15år från det att brottet begicks.

Om informationen har flyttats och återpublicerats så gäller nytt datum för när brottet anses ha skett, det stämmer.
Ah, då fick jag tiden om foten. Fick för mig den var längre.

https://brevon.se/preskriptionstid-grovt-fortal-detta-galler/
Där emot så säger de här som exempel, tiden börjar läpa den dagen som den kriminella handlingen upphör i vissa fall. Vilket isf skulle innebära att tiden startar när artikeln tas bort och då 5 år fram.
Citera
2025-11-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Ah, då fick jag tiden om foten. Fick för mig den var längre.

https://brevon.se/preskriptionstid-grovt-fortal-detta-galler/
Där emot så säger de här som exempel, tiden börjar läpa den dagen som den kriminella handlingen upphör i vissa fall. Vilket isf skulle innebära att tiden startar när artikeln tas bort och då 5 år fram.

För förtal så utgår man från den tidpunkt informationen publiceras, det är inte sk perdurerande brott.
Perdurerande brott innebär att brottet anses pågående under en längre tid.
Icke perdurerande brott anses begångna när en viss handling äger rum.

Exempel på ej perdurerande.
Förtal. Anses begånget när informationen sprids/publiceras. Preskriptionstiden utgår från spridning/publicering.

Exempel på perdurerande brott.
Olaga frihetsberövande. Brottet anses pågå från det att en person först frihetsberövas tills dess att det upphör. Preskriptionstiden räknas från det att frihetsberövandet upphört.

Personligen anser jag att förtal borde anses perdurerande eftersom all skada inte uppkommer omedelbart utan det blir mer och mer skada under hela tiden informationen finns publicerad.
Men det är bara man åsikt, enligt praxis i Sverige räknas det inte som perdurerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in