Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-27, 19:44
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
Det är väl det som är det motsägelsefulla med att tillverka ett armbandsur som är vattentätt ner till 3900 meters djup. En dykare med syrgastuber tar sig ner till ca 90 meters djup.
En syrgasdykare dör långt innan 90 meter. Luft kan kanske funka men jag skulle föredra en anpassad gasblandning.

Själv saknar jag lyxklocka, men det händer att jag hoppar ner i sjö/hav utan att ta av klockan. Vid helkroppsrengöring, exempelvis dusch, brukar jag givetvis vara helt naken.
Citera
2025-10-28, 20:10
Medlem
leolajbans avatar
Jag badar gärna med mina Seikos eller andra Beaters, men med dyrare klockor skulle jag aldrig göra det om det inte är nödvändigt.
Citera
2025-10-29, 14:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av leolajban
Jag badar gärna med mina Seikos eller andra Beaters, men med dyrare klockor skulle jag aldrig göra det om det inte är nödvändigt.

Varför?

En del av dessa dyrare klockor är mer stryktåliga än dina seikos och beaters.
Citera
2025-10-29, 14:43
Medlem
leolajbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Varför?

En del av dessa dyrare klockor är mer stryktåliga än dina seikos och beaters.

För att även om de är mer tåliga i praktiken så skulle en service och reparation av de dyrare klockorna kosta lika mycket som att köpa en eller två nya Seikos om det kommer in vatten i klockan.
Oavsett hur mycket man trycktestar en klocka så är det ingen garanti för att den faktiskt håller tätt i vattnet en vecka eller månad senare, så det känns helt enkelt inte värt risken för mig om jag har valet att inte bada med klockan på armen.
Citera
2025-10-29, 14:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av leolajban
För att även om de är mer tåliga i praktiken så skulle en service och reparation av de dyrare klockorna kosta lika mycket som att köpa en eller två nya Seikos om det kommer in vatten i klockan.
Oavsett hur mycket man trycktestar en klocka så är det ingen garanti för att den faktiskt håller tätt i vattnet en vecka eller månad senare, så det känns helt enkelt inte värt risken för mig om jag har valet att inte bada med klockan på armen.

Jo det är garanti att vissa av dessa dyra klockor klarar att bada med! Även snorkling, dykning mm. BADA är inget speciellt. Det kan du göra med nästan alla klockor.
Jag dyker med några av mina. Aldrig några problem. Pool och havet samt jacuzzi gör jag med alka mina klockor. Rolex, Omega och Patek.
Du kan naturligtvis ha din åsikt och göra som du vill.

Men snälla kom inte och säg att det är fakta.
Citera
2025-10-29, 15:16
Medlem
leolajbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Jo det är garanti att vissa av dessa dyra klockor klarar att bada med! Även snorkling, dykning mm. BADA är inget speciellt. Det kan du göra med nästan alla klockor.
Jag dyker med några av mina. Aldrig några problem. Pool och havet samt jacuzzi gör jag med alka mina klockor. Rolex, Omega och Patek.
Du kan naturligtvis ha din åsikt och göra som du vill.

Men snälla kom inte och säg att det är fakta.

Jag tänker inte sitta här och argumentera om vilka garantier olika tillverkare har och när klockor omfattas av garanti eller inte.
Min poäng är bara att jag inte vill ta en onödig risk som inte ger mig något mervärde om skruvkronan eller packringen skulle ge upp på en dyrare klocka och det inte omfattas av garantin, av samma anledning som att jag inte reser utomlands med dyrare klockor.
För mig har beaters en solklar funktion, det är klockorna man tar med sig till stranden, havet eller på semestern.
Citera
2025-10-29, 16:00
Avstängd
[quote=leolajban|93349573]

Tråkigt att du är så begränsad av hur du kan använda dina dyra klockor, då de är gjorda för att användas.

Jag använder mina beaters varje dag oavsett vad jag gör.
Kan du ha dom på armen när det regnar?😂

124060
126610LV
126619LB
Citera
2025-10-29, 17:46
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Badar.
Men helvete vad det börjar stinka om läderbandet
Hemskt är det
Citera
2025-10-29, 23:08
Medlem
David Banners avatar
En Rolex kostar som tio Seikos. Betyder det då att Rolex klockan är tio gånger bättre ?
Citera
2025-10-29, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
En Rolex kostar som tio Seikos. Betyder det då att Rolex klockan är tio gånger bättre ?

Beror fullständigt på modell finns ju Seiko klockor i miljonklassen också.
Citera
2025-11-04, 08:02
Medlem
Självklart gör man det så länge det är en klocka som är gjord för det. Inte så att jag badar med min Speedmaster eller Cartier Tank/JLC ultra thin moon, generellt undviker jag det med läderband.

Men har man en typ sub är det ju hårt patetiskt att inte bada med den så länge det inte är en vintage som tex 5513 eller tidigare. Jag var dock lite sparsam med livligare bad med min Tudor rose 7016 när jag hade den men så var den ju till åren, men lite blask gick ju alltid!
Citera
2025-11-05, 17:05
Medlem
David Banners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Självklart gör man det så länge det är en klocka som är gjord för det. Inte så att jag badar med min Speedmaster eller Cartier Tank/JLC ultra thin moon, generellt undviker jag det med läderband.

Men har man en typ sub är det ju hårt patetiskt att inte bada med den så länge det inte är en vintage som tex 5513 eller tidigare. Jag var dock lite sparsam med livligare bad med min Tudor rose 7016 när jag hade den men så var den ju till åren, men lite blask gick ju alltid!

Vattentätheten är färskvara som avtar med åren. Jag har med min Casio GBD-200 i simhallen, har haft den i bastun, duschen och bassängen. Den tar inte in vatten. Har haft klockan i mindre än ett år och därför litar jag på att den håller tätt. Efter det första batteribytet kommer jag nog inte att bada med den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in