Läste idag ett feed som kom upp:
https://www.dagensps.se/privatekonomi/hon-sparade-sig-olycklig-och-han-blev-rik-men-inte-lycklig/
De som sparar sig olyckliga,
Handlar om en kvinna som såg det som en synd att spendera och en man som gjorde allt för tjäna men som insåg att det inte gav lycka.
Jag har också läst inlägg ifrån folk som kört FIRE modellen, svårt att bryta vanor och börja leva typ.
Har själv varit en som tänkt överdrivet mycket på sparande och har flera bekanta som sparar för mycket. (Läs snåla)
(Jag har lyckats styra in mig på målbaserat sparande och har hälsosammare livsstil idag.)
De snåla har senaste tiden fått vatten på sin kvarn med prisökningar, det är ingen längre som vågar ifrågasätta när någon säger sig inte ha råd. Även om de uppenbarligen har det.
Jag tänker också på flera trådar i vårt ekonomiforum där flashbackare stoltserar om hur de kan spara 25 %, 50%, 70% av sin lön och de verkar helt utan mål. De verkar också tro att sparande är som en knapp, bara något att sluta med. Men har du gjort något i 20 +år så slutar man inte bara med det.
Det är inget fel att spara, men att spara utan ett syfte riskerar att göra dom olyckliga.
Ni som sparar mycket, hur gör ni för att säkerställa att ni inte tillhör en av dom som blir olyckliga?
Ni som har familj eller vänner som är super ekonomiska, hur pratar ni med dom innan de är utom räddning?