2025-10-28, 22:25
Medlem
bombaccis avatar
Jag är aktiv inom S och skriver kommentarer på facebook på V och S sidor där jag får uppdateringar om. Jag har märkt att det vimlar av hatfyllda människor, både män och kvinnor men framförallt män som skriver elaka saker och som sällan är speciellt bra på att debattera utan kan skriva "jaha men du då, du har ju en volvo!" som om det skulle vara ett giltigt argument i fråga om kriminalitet.

De lägger oftast hånleende smileygubbar och ja försöker hata bort en.

Jag har svårt att se att man skulle se samma på t ex sd eller m sidor. Jag har kommenterat på M sidor med, men tycker det är betydlgit snällare kritik än den som riktas mot oss som vill ha ett solidariskt samhälle.

är högermänniskor så pass arga nu att de måste få ut sitt hat via nätet?44
Citera
2025-10-28, 22:33
Medlem
SkattefriZons avatar
Höger och vänster hatar lika mycket.

Titta på olika kommentarer från sossar hur dom älskar när någon skriver "Hata SDare" och alla trycker tummen upp.

Säger absolut inte att det är någon skillnad för fem öre med något annat parti.

Därimot så skulle den gruppen som slutar med det vinna mest. Man vinner inte över folk genom att säga att man hatar dom eller sprider hat mot dom. Det är en dålig strategi.
Citera
2025-10-28, 22:34
Medlem
Glorfindels avatar
Jag skulle inte lägga speciellt stor vikt av vad som skrivs på Facebook och andra plattformat. Det finns högertroll och vänstertroll (och en del andra troll). Personligen tycker jag att vänsterpersoner är värst, men det har nog med confirmation bias att göra.

Jag är en högerman (aktiv inom KD), och hatar inte sossar. Har ett gott samarbete med dem i kommunen (även om vi inte är med i samma "block").
Citera
2025-10-28, 22:37
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Facebook är bra för att kartlägga vänsterdårar i sitt område.
Citera
2025-10-28, 22:39
Medlem
SkattefriZons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Facebook är bra för att kartlägga vänsterdårar i sitt område.

Jag gör det och mitt liv har blivit mycket bättre.
Citera
2025-10-28, 22:42
Medlem
StigAllans avatar
Det jag lägger märke till hos vänstern är deras brist på logiskt sammanhang och förmågan att koppla reella skeenden i verkligheten till detta!
De framstår som idioter rent ut sagt.
Citera
2025-10-28, 22:48
Medlem
Graavargs avatar
Nu är jag definitivt inte en "vänstermänniska" (trots att jag ofta blir beskylld för just det ), men enligt mig så hatar "hatande högermän" i stort sett allt, inklusive sig själv.

Det är långt ifrån alla "högermän" som hatar, så man ska inte dra alla över en kam. Men det finns en hatisk klick som inte har nån motsvarighet nån annanstans på det politiska spektrumet och de hatar precis allt. Och ju mer de hatar desto mer tappar de greppet om verkligheten, och ju mer de tappar greppet desto mer fylls de av ångest och ju mer ångest de har desto mer hatar de.
Citera
2025-10-28, 22:50
Medlem
Jag är höger men jag skulle definitivt säga att högermänniskor är mer aggressiva i debatter på internet än vänstermänniskor. Vänstermänniskor är fula och manipulativa (exempelvis när de stämplar folk med epitet som "fascist"), men högermänniskor är råare i tonen.

Jag tror att det beror på att högern samlar fler män som ingår i en starkare machokultur (ta hand om dig själv, slåss för din rätt, osv) och dessa män känner avsky mot dels etablissemanget dit S anses ingå och dels för att de uppfattar vänstern som degenererande och feminiserande vilket strider mot deras maskulina ideal.
Citera
2025-10-28, 23:01
Medlem
sommarlovs avatar
Högern är missunnsam och vänstern är avundsjuk.
Alla är vi olika, men vissa är mer olika än andra.
Citera
2025-10-28, 23:03
Medlem
particulum1s avatar
Det är bara en gissning, men jag har en bild utav att många på högerkanten ofta likställer vänsterpolitik, och därmed vänsterorienterade personer, med ökande otrygghet och en försvagning av lag och ordning. Det gäller inte bara i Sverige, utan i stora delar av Europa. Samtidigt kopplas det ofta till massinvandring och vad som uppfattas som en oansvarig invandringspolitik. I förlängningen ses det som en nedmontering av nationalstaterna och ett existenshotande utav av de inhemska grupper som format och utgör grunden för dessa länder.

Förenklat, som vänsterorienterad lagd individ betraktas du antagligen i högerorienterad ögon som en förstörare utav deras hem, utav deras land och deras folk, då vänsterorienterad politik oundvikligen kan härledas till exempelvis massinvandring. Men du ser det som ett solidariskt samhälle.

Lägg uppe på detta, vad som är decennier utav belägrande utav stigmatisering, där man från vänsterkanten blivit kallad rasist, nazist och andra till synes nedvärderande termer... och fortfarande görs i viss grad när man uttryckt kritiska åsikter kring denna utveckling.

Finns antagligen mycket undermedveten frustration, irritation, sorg och besvikelse, inte bara individuellt utan kollektivt belägrat, som antagligen tar sitt uttryck i vad du kallar hat.
Citera
2025-10-28, 23:12
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jag är aktiv inom S och skriver kommentarer på facebook på V och S sidor där jag får uppdateringar om. Jag har märkt att det vimlar av hatfyllda människor, både män och kvinnor men framförallt män som skriver elaka saker och som sällan är speciellt bra på att debattera utan kan skriva "jaha men du då, du har ju en volvo!" som om det skulle vara ett giltigt argument i fråga om kriminalitet.

De lägger oftast hånleende smileygubbar och ja försöker hata bort en.

Jag har svårt att se att man skulle se samma på t ex sd eller m sidor. Jag har kommenterat på M sidor med, men tycker det är betydlgit snällare kritik än den som riktas mot oss som vill ha ett solidariskt samhälle.

är högermänniskor så pass arga nu att de måste få ut sitt hat via nätet?44
Jag tror faktiskt att det mestadels handlar om att ni är onda. Vänstermänniskor är generellt sett onda. Tänk tillbaka på vilka i er klass eller ert gymnasium eller på er högskola som var uttalat vänster. Visst fan var det folk som var knepiga? Snåla, autistiska och konfliktsökande. Vänstern drar till sig en viss sorts människor, folk som har svårt att acceptera andras framgång och människor som gärna vill hata på utveckling. Allt ska vara en brun fabrik med Unikaboxar till tonerna av Alf Robertson.

Det är inte charmigt. Ni vet att ni är ogillade av i stort sett alla. Ni har förlorat era knegare till SD. Varför inte bara acceptera att ni är the bad guys of the modern world? För det är ni.
Citera
2025-10-28, 23:22
Medlem
Joddå det har vi inte missat. Högermänniskor är väldigt bra på att vara raka och ärliga med sitt hat. Sen finns det absolut vänstermänniskor som beter sig lika illa, men jag ser inte det lika ofta. Tycker absolut att det blivit ett lite för hårt klimat, nästan obehagligt ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in