Ur stämningsansökan
Här anger ni hur ni vill att domstolen ska döma, till exempel att svaranden ska betala köpesumman med visst belopp
med anledning av ett visst köp, leverera en viss vara, betala ut innestående lön med visst belopp, betala skadestånd
med visst belopp för till exempel förlorad arbetsinkomst eller förstörda kläder.
Om ni begär att svaranden ska betala era rättegångskostnader så skriv det, och ange vilket belopp ni i så fall för
närvarande yrkar. Precisera vad kostnaderna avser. Observera att om tvisten rör värden på högst ett halvt
prisbasbelopp (s.k. förenklade tvistemål, FT-mål) är möjligheten till ersättning begränsad.
Julia
”Jag som ansöker betalar”
Ange vilken bevisning (till exempel vittnen eller skriftliga bevis) som ni vill lägga fram för rätten. Tänk på:
- Tala om vad varje enskilt bevis ska styrka (visa).
- Bifoga kopior av skriftliga bevis, t.ex. avtal, avbetalningskontrakt, kvitton eller liknande.
- Vill ni att rätten ska höra vittne ska kontaktuppgifter för vittnet lämnas. Ange namn, personnummer och
postadress samt i förekommande fall annan adress där personen kan träffas för delgivning. Om ni känner till det
ska uppgift även lämnas om telefonnummer och e-postadress samt adress och telefonnummer till arbetsplatsen
Julia
” Jag har flera vittnen som kan styrka detta, min kille har hört mycket men dom som hört mest är Joakim Lundell, Anna book
och min mamma helena puhakka men också Emelie sterling.”