2025-10-28, 16:58
Bannlyst
Jag läser en kurs kring jordbruk, och i det "moderna FN producerade" kursmaterialet döljer de helt att vi egentligen har oändligt med mineralrikt så kallat "primärt vatten" tillräckligt djupt ner i marken att urvinna via vattenbrunnar, och talar istället om "evig vattenbrist" och vikten av att ständigt minska vattenanvändningen.

Därför undrar jag, har vi egentligen även oändligt med olja under marken i Sverige, likaså guld, som hur Trump basunerar ut att de har mer olja än hela Saudiarabien?

Vad skiljer Sverige från USA när det handlar om naturliga oljetillgångar (utöver landyta)?

Jag förstår att det finns det mycket smutsiga "frackning" i USA där man pumpar ner hydraulikvätska eller annat giftigt i marken och inte bara vanligt vatten av någon anledning för att frigöra olja, men återigen, ifall det ljugs om nästintill allt för pengarnas skull, är inte sanningen att vi egentligen har oändligt med olja i marken även i Sverige som hur det är i USA?
Senast redigerad av turbu 2025-10-28 kl. 17:08.
Citera
2025-10-28, 17:09
Avslutad
Man har prövat

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oljeproduktion_p%C3%A5_Gotland

Det borde helt klart forskas vidare på det.
Citera
2025-10-28, 17:10
Medlem
OnkelUnkass avatar
Finns det olja i morän och granit? Nej.
Finns det oändligt med vatten i morän och granit? Nej.

Tråd kan låsas, TS är en folieinslagen dumskalle som hasplar ur sig ovetenskapligt nonsens
Citera
2025-10-28, 17:10
Medlem
Handlar om det är lönsamt
Citera
2025-10-28, 17:15
Medlem
Bone Collectors avatar
Går knappt att få upp någon olja i Sverige utan fracking.

Ingen vill att vi ska använda frackingmetoden i Sverige. Alltså blir det ingen olja.

Äger själv mark där olja och gas finns, men jag är ändå emot frackingmetoden, eftersom jag som markägare inte äger naturtillgångarna som finns under marken.

Jag hade kunnat tänka mig att förstöra min skog, om jag blev snuskigt rik på kuppen.

I nuläget skulle fracking bara innebära att min skog blev förstörd, och jag skulle bara bli ersatt för skadorna.
Citera
2025-10-28, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Man har prövat

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oljeproduktion_p%C3%A5_Gotland

Det borde helt klart forskas vidare på det.
Intressant, tack för länken.

Kollar man snabbt på google så säger de att borrdjupet för olja på land ligger mestadels mellan 1 km och 5 km, där borrningarna på Gotland enbart var på 200-350 meter.
Citera
2025-10-28, 17:20
Medlem
https://varldenshistoria.se/samhalle/historien-om-brentolja-i-sverige

Kanske ett halvt svar. Sverige har eller haft oljetillgångar men inte på en nivå där utvinning lönar sig om jag tänker rätt. Plus att idag så skulle väl ingen våga föreslå att Sverige ska pumpa olja. Även om det skulle löna sig. Tyvärr.
Citera
2025-10-28, 17:34
Medlem
Batagares avatar
Nä, men järnmalm finns på djupet.

"Den nya huvudnivån för LKAB:s Kirunagruva på 1 365 meters djup invigdes i slutet av maj med pompa och ståt. Byggstart var 2006 och investeringen är totalt på 12,5 miljard kronor. Nivån säkrar gruvan för 20 till 25 år fram i tiden. Det är den sjunde huvudnivån i Kirunagruvans historia.

Om tio år är det dags att börja planera för en ny ännu lägre nivå. Och då kan den vara i produktion ungefär 2033. Än så länge finns det inget som tyder på att malmen i Kirunagruvan tar slut. Vi har borrat ner till 2000 meters djup. På vissa djup är det till och med indikationer på malm av högre kvalitet, säger Johan Mäkitaavola."

https://www.metallerochgruvor.se/20190804/1413/lkab-gar-djupare-sakrar-20-ar-till-kirunagruvan
Citera
2025-10-28, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Går knappt att få upp någon olja i Sverige utan fracking.

Ingen vill att vi ska använda frackingmetoden i Sverige. Alltså blir det ingen olja.

Äger själv mark där olja och gas finns, men jag är ändå emot frackingmetoden, eftersom jag som markägare inte äger naturtillgångarna som finns under marken.

Jag hade kunnat tänka mig att förstöra min skog, om jag blev snuskigt rik på kuppen.

I nuläget skulle fracking bara innebära att min skog blev förstörd, och jag skulle bara bli ersatt för skadorna.

En borrning på 5km djup är väl inget som skadar varken skog eller mark, och säkert kunde då istället medföra en oljeproduktion även i Sverige, för att göra Sverige helt oberoende av andra länders priskrig. Tillräckligt djupt hål kanske inte alls kräver någon tillförsel av naturskadlig/giftig fracking-vätska.

Citat:
Ursprungligen postat av bossebengbula
https://varldenshistoria.se/samhalle/historien-om-brentolja-i-sverige

Kanske ett halvt svar. Sverige har eller haft oljetillgångar men inte på en nivå där utvinning lönar sig om jag tänker rätt. Plus att idag så skulle väl ingen våga föreslå att Sverige ska pumpa olja. Även om det skulle löna sig. Tyvärr.
Det är nog inte det lättaste att få tag i någon som kan borra ett 5km djupt hål i Sverige, nog för att alla aktörer skriver på ett avtal om vad de får och inte får medge enligt oljebranschen som enbart finns ifall olja är en "ändlig och ovanlig resurs".
Senast redigerad av turbu 2025-10-28 kl. 17:44.
Citera
2025-10-28, 17:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Nä, men järnmalm finns på djupet.

"Den nya huvudnivån för LKAB:s Kirunagruva på 1 365 meters djup invigdes i slutet av maj med pompa och ståt. Byggstart var 2006 och investeringen är totalt på 12,5 miljard kronor. Nivån säkrar gruvan för 20 till 25 år fram i tiden. Det är den sjunde huvudnivån i Kirunagruvans historia.

Om tio år är det dags att börja planera för en ny ännu lägre nivå. Och då kan den vara i produktion ungefär 2033. Än så länge finns det inget som tyder på att malmen i Kirunagruvan tar slut. Vi har borrat ner till 2000 meters djup. På vissa djup är det till och med indikationer på malm av högre kvalitet, säger Johan Mäkitaavola."

https://www.metallerochgruvor.se/20190804/1413/lkab-gar-djupare-sakrar-20-ar-till-kirunagruvan
Det är så svårt att veta hur det faktiskt ligger till med Sveriges naturresurser, eftersom även om man har någon insyn som anställd inom gruvnäringen så är allt nyttigt sekretessbelagt.
Citera
2025-10-29, 00:23
Medlem
Polen har just hittat ett enormt oljefynd utanför sin kust.

Har för mig det var något bråk mellan Sverige och Ryssland, om att ryssarna lade sin gasledning, den som blev sprängd, i en zon som tillhörde oss, och vi i Sverige ansåg kunde finnas olja i.

Sen hade vi borrningarna efter olja/gas i Siljansringen som utfördes på 80-90 talet av Dala djupgas.

Där borrade dom 7km djupa hål men det var så liten fyndighet att det inte ansågs lönt att utvinna.

LÄNK. Dala djupgas, Siljansringen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dala_Djupgas
Senast redigerad av Cuttherope 2025-10-29 kl. 00:33.
Citera
2025-10-29, 06:06
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbu
Jag läser en kurs kring jordbruk, och i det "moderna FN producerade" kursmaterialet döljer de helt att vi egentligen har oändligt med mineralrikt så kallat "primärt vatten" tillräckligt djupt ner i marken att urvinna via vattenbrunnar, och talar istället om "evig vattenbrist" och vikten av att ständigt minska vattenanvändningen.

Därför undrar jag, har vi egentligen även oändligt med olja under marken i Sverige, likaså guld, som hur Trump basunerar ut att de har mer olja än hela Saudiarabien?

Vad skiljer Sverige från USA när det handlar om naturliga oljetillgångar (utöver landyta)?

Jag förstår att det finns det mycket smutsiga "frackning" i USA där man pumpar ner hydraulikvätska eller annat giftigt i marken och inte bara vanligt vatten av någon anledning för att frigöra olja, men återigen, ifall det ljugs om nästintill allt för pengarnas skull, är inte sanningen att vi egentligen har oändligt med olja i marken även i Sverige som hur det är i USA?

Nä, försök att förstå ditt kursmaterial.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in