2025-10-28, 10:59
Medlem
Har haft problem med snuva sedan inflytt för ett år sedan. Bor i vindskupa. Upptäckte tidigare fågelbo bakom ena ventilen, det ignorerades av hyresvärden. Filmade nu med slangkamera i schaktet och upptäckte rejält med fågelbo och död fågel som ligger där. Kan inte vara något bra flöde. Vaktmästarens lösning var att stänga ventilen.
Jag vill såklart att det rensas upp och även att luftkvalitén och flödes mäts, av ventilationsfirma. Vad kan jag kräva? Hur går jag tillväga och vad kan jag luta mig mot när jag möter motstånd?
Citera
2025-10-28, 11:08
Avstängd
Det finns lagar o regler kring det. OVK. Ska sitta ett uppslag i fastigheten. Du kan begära en ny mätning. Därefter är det kommunens miljökontor som behöver kontaktas, ifall ingen bättring sker.
Citera
2025-10-28, 11:11
Avstängd
67arigGubbes avatar
Fan har snuva med din ventilation o göra?
Saknar du ventilation eller? Nej då hade hvärden ej stängt den du klagade på.

Du är snarare paranoid och bör kanske dammsuga oftare.

Kräva? Inget.
Citera
2025-10-28, 11:32
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Ventilen?

Menar du att det finns fågelbon i frånluftskanalen?

Din snuva har inget med frånluften att göra. Frisk luft får du troligtvis in genom fönsterspalter eller liknande.
Citera
2025-10-28, 11:42
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11wildchild
Har haft problem med snuva sedan inflytt för ett år sedan. Bor i vindskupa. Upptäckte tidigare fågelbo bakom ena ventilen, det ignorerades av hyresvärden. Filmade nu med slangkamera i schaktet och upptäckte rejält med fågelbo och död fågel som ligger där. Kan inte vara något bra flöde. Vaktmästarens lösning var att stänga ventilen.
Jag vill såklart att det rensas upp och även att luftkvalitén och flödes mäts, av ventilationsfirma. Vad kan jag kräva? Hur går jag tillväga och vad kan jag luta mig mot när jag möter motstånd?

Du kan luta dig mot Miljöbalken i lagboken om du möter på motstånd. Verksamhetsutövaren, fastighetsägaren/hyresvärden i det här fallet, är skyldig att följa gällande miljölagstiftning och ansvarar för en sund inomhusmiljö.

Ett dött fågelkadaver i ventilationskanalen är inte okej. Som du skriver så bromsar det luftflödet och risken finns även att bakterier sprids.

Om hyresvärden inte gör något så kan du kontakta kommunens miljöinspektör och göra en anmälan så driver de ärendet mot hyresvärden.

Som en annan skrev är fastighetsägaren skyldig att utföra en OVK, obligatorisk ventilationskontroll. Tror det är vart femte år, men är lite osäker.
Citera
2025-10-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Det finns lagar o regler kring det. OVK. Ska sitta ett uppslag i fastigheten. Du kan begära en ny mätning. Därefter är det kommunens miljökontor som behöver kontaktas, ifall ingen bättring sker.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du kan luta dig mot Miljöbalken i lagboken om du möter på motstånd. Verksamhetsutövaren, fastighetsägaren/hyresvärden i det här fallet, är skyldig att följa gällande miljölagstiftning och ansvarar för en sund inomhusmiljö.

Ett dött fågelkadaver i ventilationskanalen är inte okej. Som du skriver så bromsar det luftflödet och risken finns även att bakterier sprids.

Om hyresvärden inte gör något så kan du kontakta kommunens miljöinspektör och göra en anmälan så driver de ärendet mot hyresvärden.

Som en annan skrev är fastighetsägaren skyldig att utföra en OVK, obligatorisk ventilationskontroll. Tror det är vart femte år, men är lite osäker.

Tack för bra svar! OVK fick jag själv rota fram från kommunen. Ser tveksamt ut.

Återkommer med uppdatering..
Citera
2025-10-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Ventilen?

Menar du att det finns fågelbon i frånluftskanalen?

Din snuva har inget med frånluften att göra. Frisk luft får du troligtvis in genom fönsterspalter eller liknande.

Kanalen går mellan kök och sovrum, i sovrummet sitter en tallriksventil till kanalen. Där filmade vi. Är det kasst flöde i kanalen så trycks luften från köksfläkten delvis in i sovrummet. Med alla partiklar som finns där. Så visst, att stänga ventilen stoppar ju. Men kanalen är ändå igensatt.
Citera
2025-10-28, 12:48
Medlem
Flytta därifrån. Tyder på oseriös hyresvärd.
Citera
2025-10-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Flytta därifrån. Tyder på oseriös hyresvärd.
då är det ju bara någon annan som får stå med problemet.

Kontakta kommunen och förklara problemet så att en hållbar lösning fixas.
Citera
2025-10-28, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
då är det ju bara någon annan som får stå med problemet.

Kontakta kommunen och förklara problemet så att en hållbar lösning fixas.

Har man inte tillräckligt med problem så kan man ju ta den fighten. Vill man inte andas in fågelinfluensa dagligen så är det snabbaste lösningen att flytta.
Citera
2025-11-01, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trmg
Har man inte tillräckligt med problem så kan man ju ta den fighten. Vill man inte andas in fågelinfluensa dagligen så är det snabbaste lösningen att flytta.
visst är det den snabbaste vägen men det löser ju inte problemet i sig.

Fastighetsägaren hyr ut till någon annan och fortsätter tjäna pengar medan hyresgästerna får "ta skiten".

Anmäl till kommunen och gör en ordentlig OVK(eller motsv) så kanske problemet är borta..........för ALLA.
Citera
2025-11-01, 10:41
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11wildchild
Kanalen går mellan kök och sovrum, i sovrummet sitter en tallriksventil till kanalen. Där filmade vi. Är det kasst flöde i kanalen så trycks luften från köksfläkten delvis in i sovrummet. Med alla partiklar som finns där. Så visst, att stänga ventilen stoppar ju. Men kanalen är ändå igensatt.

Är det en egen kanal som du inte delar med några andra lägenheter? Är det en fläkt monterad på taket som drar igenom luften eller är det enbart tänkt att vara självdrag? Att montera en köksfläkt på ventilationen brukar inte vara populärt eller tillåtet. Det är kolfilter eller självdrag som gäller.

OVK skall göras med några års mellanrum. Hittar dom något på OVK så måste även underhåll göras på ventilationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in