Citat:
Ursprungligen postat av
11wildchild
Har haft problem med snuva sedan inflytt för ett år sedan. Bor i vindskupa. Upptäckte tidigare fågelbo bakom ena ventilen, det ignorerades av hyresvärden. Filmade nu med slangkamera i schaktet och upptäckte rejält med fågelbo och död fågel som ligger där. Kan inte vara något bra flöde. Vaktmästarens lösning var att stänga ventilen.
Jag vill såklart att det rensas upp och även att luftkvalitén och flödes mäts, av ventilationsfirma. Vad kan jag kräva? Hur går jag tillväga och vad kan jag luta mig mot när jag möter motstånd?
Du kan luta dig mot Miljöbalken i lagboken om du möter på motstånd. Verksamhetsutövaren, fastighetsägaren/hyresvärden i det här fallet, är skyldig att följa gällande miljölagstiftning och ansvarar för en sund inomhusmiljö.
Ett dött fågelkadaver i ventilationskanalen är inte okej. Som du skriver så bromsar det luftflödet och risken finns även att bakterier sprids.
Om hyresvärden inte gör något så kan du kontakta kommunens miljöinspektör och göra en anmälan så driver de ärendet mot hyresvärden.
Som en annan skrev är fastighetsägaren skyldig att utföra en OVK, obligatorisk ventilationskontroll. Tror det är vart femte år, men är lite osäker.