Citat:
Ursprungligen postat av
sm910dif
Då sällar jag mig till de ovettiga, som precis som fjollcigg gör tolkningen att "tråden" i bestämd form ger skäl att tolka meningen som att det är tillåtet i övriga trådar - i vart fall så länge det inte bryter också mot andra regler, såsom 0.03. Sådana motsatsslut är ju standard vid konventionell tolkning av förbuds- och påbudstexter (regler, lagar, avtal etc.). "Parkering förbjuden på torsdagar" brukar förstås som att parkering är tillåten övriga dagar, om inget annat särskilt anges.
Det finns heller inget givet, för den som inte sedan tidigare är bekant med flashbacks praktiska regeltillämpning och kultur, att vi nödvändigtvis skulle ha den strikta 0.06-ordning som de facto gäller nu. Man skulle lika gärna kunna tänka sig en ordning där 0.06 är till för att förhindra att klagomål tas i tråden som modereringsåtgärden utförts i, likt nuvarande ordalydelse nominellt föreskriver, och att 0.03 begränsar användningen i övriga trådar - men att det t.ex. är oproblematiskt att skoja om dem i Laidback och liknande.
I andra meningen föreskrivs den ordning som gäller om man har synpunkter eller klagomål på en åtgärd, och man kan ju argumentera för att den föreskrivna process för klagomål som vi har lämnar inget utrymme för att kommentera åtgärderna i annat än pm till moderator eller i förlängningen de klagomålstrådar som finns i det här delforumet.
Problemet är ju att begreppen som används i regeltexten till 0.06 överlag är alldeles för snäva i förhållande till den de facto tillämpning av regeln som gäller. "Modereringsåtgärder" skall snarare läsas som det bredare "modereringen" och begreppen "kommenteras", "synpunkter", "frågor" och "klagomål" ska snarare förstås som det betydligt bredare att modereringen alls omnämns - även när så görs utan att någon kommentar till, synpunkt på, fråga om eller klagomål över modereringen avges.
Har man inte den förförståelsen är det inte heller orimligt att tolka andra meningen, som att den tar sikte på när man vill lufta missnöje med eller på andra sätt uttrycka synpunkter på modereringen i sig. Inte nödvändigtvis att det är förbjudet att av andra skäl överhuvudtaget nämna någon viss modereringsåtgärd i något sammanhang, så som när TS spinner vidare på det faktum att han fått en varning som ett led i den något lättsamma diskussionen om vad som kan utgöra årets Flashback-ord. Man kan kanske läsa in någon viss outtalade och underförstådd kritik mot den utdelade varningen i sig, men det tycker jag vore bittert i överkant - jag ser främst ett något skämtsamt personligt kåserande med den utdelade varningen som språngbräda för att framföra något om "buffélagen" i förhållande till vad som kan tänkas utgöra ett "Flashback-ord".
Håller helt med din analys kring hur det bör tolkas semantiskt och ändamålsenligt, men tycker din slutsats står i motsatsvis förhållande till vad du nu redogjort för.
Citat:
Nu är även sådant förbjudet med den gällande tolkning av 0.06 som de facto tillämpas, och Ruskigbuss varning helt korrekt i linje därmed. Det förändrar inte att i vart fall jag delar fjollciggs tolkning av och kritik mot hur regeltexten är formulerad - det finns i flera avseenden diskrepans mellan dess ordalydelsen och dess praktiska tillämpning. Om den diskrepansen sedan är för liten eller oviktigt för att vara värd att läggas tid på att omformuleras mer precist, och huruvida det relativa fåtal användare som får problem därav helt enkelt får lära sig den praktiska vägen vad som faktiskt gäller, är ju en annan sak.
Som jag redovisade i tidigare inlägg så har liknande fråga uppkommit, av samma moderator i samma tråd. Som senare ändrades av admin där varningen togs bort.
(FB) Grisvarning (0.06) i chatten
Nu fick jag tråden skickad till mig per PM. Och ska man därmed tolka andra meningen i 0.06 motsatsvis så innebär det att användaren, genom att upplysa mig kring moderatoråtgärder via PM, när jag vare sig är berörd av ärendet eller en moderator, därmed begick ett netikettbrott med sådant meddelande. Vilket inte borde vara möjligt.
Nu har jag givetvis inte rapporterat detta PM. Inte ens för att göra en poäng. Menar bara att regelverket kan tillämpas pragmatiskt. Vilket man många gånger gör. Ser inga skäl till att frångå en sådan ordning i något relativt harmlöst. Känns mer som att försvara en form av auktoritet för moderatorerna, vilket i sammanhanget blir tveksamt.
När jag skriver pragmatisk tillämpning så menar jag att det nödvändigtvis inte behöver vara fel att tillämpa regelverket på det sätt Ruskigbuss gjort. Men tycker syftet i så fall behöver ta sikte på om det är störande i diskussionen i en annan tråd (som ex. chatt-tråden [f.d. Sover Alla?]).
För den som tycker att regelverket borde tillämpas strikt (att inga moderatoråtgärder får kommenteras utanför berörd tråd i meta eller PM till moderator) är välkommen att rapportera dessa inlägg skrivna av mig själv:
(FB) Oklara regler kring kommentar av moderatorsåtgärd
(FB) ”LVU-sekten” påstår att Svenska myndigheter systematiskt kidnappar och säljer barn.
(FB) Klagomål på trådlåsning i Juridik
(FB) ”Okända” regeln – du kan få laga bilen helt gratis
(FB) Länksamling - Externa länkar
(FB) Elin gör konst med snippan – kissar och värper ägg (2025-10-05)
.. m.m.