2025-10-27, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Zeina försvarade sig bara från Ayans hjärndöda påhopp. Zeina verkar var en himla fin person. Dominika är ju en sjuk men oerhört hjärtlig person. Hennes mentala diarré får man ju bara ta med en nypa salt. Vad som skiljer alla i kaosgrytan från Ayan är att hon var den enda som var genuint sur och aggressiv.

Edit: Fröken var ju inget annat än ett dött bihang. Hade hon haft tillstymmelse till ryggrad så hade hon kanske kunnat tygla Ayan.

Jag tänker på det som visades i tv, diskussionerna när de skulle samarbeta. Som var skrik i munnen på varandra. Annars så var Ayan högljudd och störig och de andra mer dämpade. Men vi har ju bara fått se en bråkdel som SVT valt att visa...
Citera
2025-10-27, 18:22
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Håller inte med, de andra kvinnorna i överklassen hakade på Ayan, har du glömt kacklet? Hade de haft ett civiliserat beteende så hade de inte hakat på. Tillsammans skapade de en mardröm där inne. Dominika är polska och har svårt att knipa käft, de andra är en spegelbild av sitt kaotiska land, utom Ike då. Och Snusk, hon försökte väl bara överleva precis som de andra svenskarna. Kommer inte ihåg om hon deltog i kacklet i början, på slutet satt hon och räckte upp handen, stackarn, medan de andra skrek i munnen på varandra. Skrek!

Rid inte på höga hästar nu, hur lätt tror du det inte är att bli provocerad av Ayan?

Att vara inlåst med en person som Ayan är ren tortyr, Håkan fick frispel i början tills han insåg att det är bättre att hålla distans.

Ayan skapar konflikt med allt och alla, pratar högljutt och är totalt respektlös med mycket hög energi. Hon är sjuk.

Med tanke på hur du skriver så tror jag inte du skulle klara mer än 5 minuter med Ayan innan ni är i konflikt.

Så fort Ayan inte är engagerad så är det harmoni och allt fungerar, så fort hon öppnar truten så öppnar sig helvetets gap.
Citera
2025-10-27, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Rid inte på höga hästar nu, hur lätt tror du det inte är att bli provocerad av Ayan?

Att vara inlåst med en person som Ayan är ren tortyr, Håkan fick frispel i början tills han insåg att det är bättre att hålla distans.

Ayan skapar konflikt med allt och alla, pratar högljutt och är totalt respektlös med mycket hög energi. Hon är sjuk.

Med tanke på hur du skriver så tror jag inte du skulle klara mer än 5 minuter med Ayan innan ni är i konflikt.

Så fort Ayan inte är engagerad så är det harmoni och allt fungerar, så fort hon öppnar truten så öppnar sig helvetets gap.

Haha, du har ingen aning om vad jag klarar och i vilka miljöer jag befunnit mig. Så lätt att tro saker härinne och tolka saker om varandra som inte stämmer.

Naturligtvis vet varken du eller jag hur det var därinne, men människan har olika sätt att förhålla sig till det som är sjukt och det som är kaos. En sund människa går inte in i detta utan håller sig på distans när man fattar vad som pågår. Gör man inte det utan börja skrika och gapa, ja då får man problem.
Citera
2025-10-27, 20:54
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigesstoltvjjbh
Ayan bekräftar alla mina fördomar jag har om invandrare, skrikiga, högljudda, omsarta, störiga och förstör allmänt Sverige. Fyfan vad vidrig

Brukar vara en klassiker, om man inte kan argumentera eller ha hjärna, att man låter mest bara, så de andra personerna inte orkar säga emot. Håkan la sig på rummet i slutet tex.
Citera
2025-10-27, 20:59
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Haha, du har ingen aning om vad jag klarar och i vilka miljöer jag befunnit mig. Så lätt att tro saker härinne och tolka saker om varandra som inte stämmer.

Naturligtvis vet varken du eller jag hur det var därinne, men människan har olika sätt att förhålla sig till det som är sjukt och det som är kaos. En sund människa går inte in i detta utan håller sig på distans när man fattar vad som pågår. Gör man inte det utan börja skrika och gapa, ja då får man problem.

Klokast är att hålla sig undan Ayan, men det kan vara svårt i praktiken med tanke att de andra deltagarna är inspärrade med henne. Dessutom lägger hon sig i pågående diskussioner utan att vara intresserad att höra den andra parten.

Hennes gränslösa beteende tar fram de sämsta sidorna hos andra då hon uppför sig som hon gör.

Du får det att låta så lätt och självklart.
Citera
2025-10-27, 21:09
Avslutad
Citat:
Klokast är att hålla sig undan Ayan, men det kan vara svårt i praktiken med tanke att de andra deltagarna är inspärrade med henne. Dessutom lägger hon sig i pågående diskussioner utan att vara intresserad att höra den andra parten.

Hennes gränslösa beteende tar fram de sämsta sidorna hos andra då hon uppför sig som hon gör.

Du får det att låta så lätt och självklart.

Det finns olika vägar att möta galenskap. Antingen bygger man en mur omkring sig och bara iakttar så man vet sitt nästa drag, eller man går in i ett annat rum och stänger ner och besvarar inte galenskaperna eller bara tystnar och svarar inte emot (bra sätt att handskas med personlighetsstörda som är ute efter just skapa konflikter), eller man tänker tur jag inte är som hen eller... De flesta har väl inte tränat på att inte dras med i alla galningars grejer vi har omkring oss numera, men ett tips, träna på det och du blir en Mästare
Citera
2025-10-27, 21:46
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ayan bekräftar alla mina fördomar jag har om invandrare, skrikiga, högljudda, omsarta, störiga och förstör allmänt Sverige. Fyfan vad vidrig

Jag spånade nyss på vad som skulle framträda om man analyserade Spelet typ som en allegori över samhället i stort.

Det är tydligt för vilken tittare som helst att Ayan är en problematisk, och för de flesta ganska så olidlig figur. Hon är både fysiskt, kulturellt och socialt utanför, och hon måste vara ständigt påmind om detta, vilket gör henne osäker och hypervigilant för att pekas ut som utanför, dvs hon är extremt lättkränkt. Hon talar samma språk som de andra, men bara på en ganska så ytlig nivå, men det finns så mycket mer i språket och vad som sägs som hon inte har tillgång till, som hon helt enkelt inte fattar, och hon reagerar utåtagerande. Det leder till en ond spiral där hon aldrig tar till sig, bara angriper, skriker och bråkar. Hon mår skitdåligt och får sin omgivning att må dåligt.

I allegorin är hon den misslyckade integrationen, den stökiga invandrarkillen ungefär.

Men samtidigt är hennes metod för debatt eller konversation en spegling av den man ser hos SD-personer som är besatta av hur ond vänstern är. Ingen egen plan för något, har ingen egen strategi (edit: förutom helt efterblivna idiot-strategier som bara är kontraproduktiva, dvs skjuter en själv i foten), tycker det är jobbigt att fundera på eller göra saker, det enda de kan är att klaga på och gå till angrepp mot den inbillade fienden.

Jag antar att egentligen är det meningsfullare att betrakta Dominika som symbolen för denna nykonservativa/nyfascistiska gren av svensk höger, då hon är Ayans ärkefiende och uppfattas av de andra som mer eller mindre lika olidlig som Ayan, och lika oduglig som team-medlem, men med större socialt och kulturellt självförtroende. Hennes utagerande är inte lika mycket grundad i en socio-kulturell osäkerhet utan mer en narcissistisk divighet kombinerat med en rädsla att vara passé.

Hur som helst är det en helt briljant serie. Jag brukar inte gilla dokusåpor så mycket, men den här är fantastisk och omöjlig att sluta titta på.
Senast redigerad av anomalign 2025-10-27 kl. 21:57.
Citera
2025-10-27, 22:04
Medlem
Proumbras avatar
Citat:

Ja det blir ingen trevlig tv, men det kanske är deras mål, att försöka härda svenskarna att acceptera kaos. Vilket får mig att tänka på han som var med i Förrädarna, Filip. Han kaosade utan gränser oxå.
Citera
2025-10-27, 22:05
Medlem
picapicans avatar
Vad är prissumman för vinnaren, eller vad vinns? Äran?
Citera
2025-10-27, 23:00
Medlem
Citat:
Tycker underklassen spelade helt rätt (även fast det innebär en viss splittring), överklassen förlorade stort på Håkans inflytande i detta fall.

Tror överklassen märkliga beteende att inte diskutera saken var nog för att de inte orkade med Ayan. Det blev kortslutning för dem.
Kortslutning ja det har du rätt i. Håkan höll på att tappa det i Ayans närvaro och det var därför han valde att spela som han gjorde. Men det vill han såklart inte säga rakt ut. Han orkade inte med henne en enda dag till.
Citera
2025-10-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
På stenåldern hade ju hon blivit utan mat så klart. 3 st jagar och den 4:e väljer att sova istället.

Skillnad om hon var sjuk, men nu var det på ren lathet eller på ett ointresse att hjälpa gruppen.

Nej jag pratar om Ayan du menar nog Dominika, Ayan bara skriker och skiter i att andra tycker det är jobbigt.
Citera
2025-10-27, 23:10
Medlem
Citat:

Fast om man kanske vill få en syl i vädret då? Om man vill säga en hel mening ibland, ska man bara gå undan då? De som kör arabiska härskarfasoner anser sig ju ha vunnit om offret blir tystat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in