CBS:s Margaret Brennan intervjuade den amerikanske finansministern Scott Bessent går. Fick också med en fråga angående det ryska sändebudet Kirill Dmitriev's reaktion efter de amerikanska sanktionerna mot den ryska oljeindustrin:
"M Brennan: Mister Secretary, innan du går vill jag fråga dig om USA:s sanktioner av de främsta ryska oljebolagen den senaste veckan, och att Vladimir Putins sändebud ,Kirill Dmitriev, som är här i Amerika - jag vet att du känner honom - sa, att sanktionerna inte kommer att ha 'någon som helst effekt på Rysslands ekonomi. De kommer bara att leda till högre priser på bensinstationerna i Förenta Staterna'. Och när kommer Ryssland att påtagligt känna av dem?
S Bessent: Jo, jag tror att Ryssland påtagligt kommer att känna av dem omgående. Jag kan säga dig att Indien redan har fullständigt stannat in köp av rysk olja. Många kinesiska raffinaderier har slutat köpa. Och Margaret, kommer du verkligen att publicera vad en rysk propagandist säger? För vad annat skan han säga? Att 'oh, detta blir hemskt, och det kommer att föra Putin till förhandlingsbordet'. Självklart, den ryska ekonomin är en krigstids-ekonomi. Tillväxten är i allt väsentligt - noll. Inflationen, vad jag tror, är över 20% och allt vi gör kommer att föra Putin till förhandlingsbordet. Det är olja som utgör grunden för den ryska krigsmaskinen, och jag tror att vi kan åstadkomma substantiell effekt där"
https://www.cbsnews.com/news/scott-bessent-treasury-secretary-face-the-nation-transcript-10-26-2025/
Om inte annat blir Putin provocerad att visa att han verkligen sitter på kranen.
För han sitter väl på kranen?
-