2025-10-27, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Låter som att du försöker börja i fel ända. Viktnedgång först, muskler sen.

Det tycker jag inte. Muskler kan en överviktig bygga under viktnedgången. Man behöver inte köra en soppdiet med 1000 kcal för att gå ner i vikt. En överviktig person som tränar och ligger på ca 2000kcal kommer att bygga muskler och samtidigt gå ner i vikt.

Inte mycket men men fortfarande ligga på + muskelmässigt samtidigt som fettet minskar. Man behöver inte köra extremmetoder öäven om det ger snabbare resultat på fettet.

För att återkoppla till TS så ja en frisk och inte överviktig persoon borde kunna göra några pullups. Men som med allt så blir man bra på det man tränar. Jag kan gå väldigt stabilt på händer. Jag är väldigt stark i hantelpress. Men fortfarande så kan jag inte göra en "bar muscle up". Det beror på att jag inte har tränat på det. Jag har nyss bestämt mig för att jag ska klara av att göra det. Så under nästa år som 40åring ska det gå.
Senast redigerad av Ballesteros 2025-10-27 kl. 10:08.
Citera
2025-10-27, 10:07
Medlem
girigfans avatar
kunde göra 14st när jag var som bäst tränad, nu undrar jag ifall jag ens klarar en enda.
Citera
2025-10-27, 10:10
Medlem
Sinraths avatar
Att göra noll, en eller flera pullups känns smått meningslöst om man försöker koppla det till den allmänna hälsan.
Jag hade hellre satt ett mått kopplat till konditionen. Om jag ska dra något ur röven te.x kunna springa 100m i ansträngd fart utan att vara helt flåsande slutkörd efteråt. Alternativt att gå i rask takt i 30min utan att känna att man vill ta livet av sig efteråt. Kanske rentav att kunna gå uppför 3-5 trappor på raken i normal takt utan att bli märkvärdigt svettig.

Där har du troligen bättre mått på hur hälsosam du är än att visa att du har ryggmuskler som klarar lyfta dina kroppsvikt rakt upp några gånger. Att det kommer till nytta är långt mer osannolikt än att ha någorlunda cardio.
Citera
2025-10-27, 10:13
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Klarar man inte av att göra 3 st pullisar så bör man kolla upp vad det beror på. Då är det illa ställt.

Det finns ju starka tyngdlyftare som inte ens orkar lyfta sig själva en gång. Allmänt så håller jag med dig, men det finns ju specialfall.
Citera
2025-10-27, 10:13
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Att göra noll, en eller flera pullups känns smått meningslöst om man försöker koppla det till den allmänna hälsan.
Jag hade hellre satt ett mått kopplat till konditionen. Om jag ska dra något ur röven te.x kunna springa 100m i ansträngd fart utan att vara helt flåsande slutkörd efteråt. Alternativt att gå i rask takt i 30min utan att känna att man vill ta livet av sig efteråt. Kanske rentav att kunna gå uppför 3-5 trappor på raken i normal takt utan att bli märkvärdigt svettig.

Där har du troligen bättre mått på hur hälsosam du är än att visa att du har ryggmuskler som klarar lyfta dina kroppsvikt rakt upp några gånger. Att det kommer till nytta är långt mer osannolikt än att ha någorlunda cardio.

Allt hänger ihop.
Med stigande ålder har jag exempelvis märkt att just Rygg/nacke gör mycket för allmänhälsan.

Gjorde just 8 kall, av nyfikenhet.
Kanske klarat 10
Citera
2025-10-27, 10:19
Medlem
MagisterBisters avatar
För många år sedan visades på svensk tv ett program om en ung man, fransman tror jag att han var, som var friklättrare. Han klättrade som en spindelapa på helt lodräta och till synes släta klippväggar.

Han tränade bland annat genom att göra pull ups. Med EN arm. Och inte bara det att han gjorde dem med en arm, han hängde dessutom i ETT finger. Hur många han klarade vet jag inte för de klippte filmen innan han var klar, men det var säkert ett tiotal man fick se. Han verkade helt obesvärad av denna övning.

Det var lite synd att jag såg detta, för efter det verkar allting som har med pull ups att göra lite futtigt.
Citera
2025-10-27, 10:22
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Majoriteten av män kan såklart inte göra en.

Men självklart på flashback så kan alla göra en miljon på raken.

En tråd för femtonåringar och de som är femton i huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
Jag säger ju det. Är man pragmatiskt lagd finns det bara ett rimligt svar: EN. Under? Du dör. Över? Du är en smygbög som spenderar för mycket tid på gymmet - antagligen stirrandes på andra mäns KUKAR medan du vilar mellan dina bög-pullup-set.

Ingen blir imponerad av att ni kan dra era svettiga, bleka kroppar uppåt på en stång fler gånger än en, ERA JÄVLA UFO....

Jävlar vad det svider att vara i dålig form.

Om ni inte fattar det, så är det ett anonymt forum.
Ingen får credd, ingen blir imponerad.

Men ni bör göra det för er själva.
Jag har precis börjat få Arthros i tår och fingrar.

Dags att kraftsamla på det.
Senast redigerad av scoremax 2025-10-27 kl. 10:41.
Citera
2025-10-27, 10:28
Medlem
Kul tråd ändå.

Det jag funderar på är om muskulaturen som jobbar vid pullups över huvud taget får någon träning i vardagen?

För det är väl de musklerna man har under armarna på sidan? Alltså samma muskler som jobbar när man sitter på den maskinen på gymmet där man drar ner ett handtag mot bröstkorgen eller (ve och fasa) bakom nacken.

Jag tänker ofta på detta när jag ser filmer där nån actionhjälte typ James Bond hänger på nån klippa eller bro, och drar sig upp med viss möda. Vi har alla sett dessa klipp. Hade det varit jag hade jag fallit mot min död eftersom jag inte hade klarat att dra mig upp.

Finns väl inget man gör i vardagen som tränar dessa muskler. Rodd (roddbåt) är ju lite åt det hållet, men jag ror inte för jag har ingen båt.

För 7-8 år sen tränade jag ofta på utegym och då kunde jag nog göra 1-2-3 pullups, trots minst 10 kilos övervikt. Nu är mitt utgångsläge sämre.
Citera
2025-10-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath

Visst, ligger mycket i detta, men nu var det inte konditionen som mitt inlägg gällde. Jag springer cirka 5 km utan större problem trots 20 kg övervikt och joggar cirka 2 ggr i veckan.
Citera
2025-10-27, 10:53
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Visst, ligger mycket i detta, men nu var det inte konditionen som mitt inlägg gällde. Jag springer cirka 5 km utan större problem trots 20 kg övervikt och joggar cirka 2 ggr i veckan.

Mycket bra.
Ditt hjärta och kroppen i stort tackar dig.

Om du klarar det med 20 kilos övervikt (!)

Så borde det vara motivation nog att ge dig fan på att ta bort dom 20 kilona.

Det där är riktigt bra hur man än ser på det.
Citera
2025-10-27, 10:55
Medlem
Att mäta sig med andra är i grunden ett tecken på osäkerhet. Acceptera, vi är alla olika.

Jag är 177cm, 65kg, 58 år. Har aldrig tränat över huvudtaget, aldrig besökt ett gym. Jag kan dra mig upp med hakan i höjd med stången och väl där släppa stången med ena handen och hänga kvar i den andra med hakan ovanför. Skulle lilla klena otränade jag vara mer man då?

Ett problem i samhället är dock att väldigt många stoppar i sig långt mer än vad de gör av med, med rätt svåra konsekvenser på sikt och då inte bara för sig själv utan hela samhället. Antal chins är rent löjligt i sammanhanget.
Senast redigerad av Goobleyzook 2025-10-27 kl. 11:01. Anledning: Förtydligande
Citera
2025-10-27, 10:59
Medlem
ReijoHervonens avatar
Om du kan göra en riktig pullup så är du starkare än majoriteten skulle jag påstå då de flesta inte klarar det. Väger du över 80kg och gör en pullup är du definitivt starkare än majoriteten. Små pojkar på 50-60kg brukar kunna göra runt 15 halvdana fusk-chinups vilket kanske betyder 4 strikta pullups med tur. Dom gör ju alltid chins då det är betydligt lättare och aldrig strikt dock.

Tränar man lite seriöst så borde man ligga mellan 5 och 10 pullups om man har en manvikt, med pojkvikt mera såklart. Jag gjorde 9 pullups i sommras då jag testade med ca 91kg kroppsvikt. Då tränar jag en hel del, inte pullups specifikt då jag inte har nån vettig pullupbar men mycket rygg. "gymbros" som tränar pullups kontinuerligt brukar ligga i 10-20st spannet.

Mark Wahlberg kan göra 40st pullups, "clean ones". Se och lär hur strikta pullups ska se ut :
https://www.youtube.com/shorts/HlICHIMV7cg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in