2025-10-27, 00:08
Medlem
Knepig fråga, men hur många "chins" eller "pullups" förväntas en man kunna göra?

Jag kan inte göra en enda en, och det beror på att jag dels är sorgligt otränad i den muskulaturen, och dels överviktig.

Det finns ju olika sätt att göra en pullup på, men låt säga att kunna dra sig upp så att man har tänderna i nivå med stången man håller i. Det borde räknas som godkänt.

Jag har alltid haft intrycket att småväxta personer har lätt för att göra chins/pullups, troligen av samma anledning som myror är 50 ggr starkare än människor sett till kroppsvikt. Alltså kommer stora och tunga personer ha exponentiellt svårare att göra denna övning, om de inte är extremt starka.

Så en "vältränad" och "stark" liten person som väger säg 70 kg kommer kunna göra många fler än en "vältränad och stark" storväxt person på 100-110 kg.

Men utan att snöa in för mycket på vetenskapen - hur många bör man kunna göra UTAN att vara en aktiv gymtränande person? Alltså ha tränat detta flera år på gymmet.

Jag antar att jag som inte ens kan göra en är diskad.
Citera
2025-10-27, 00:18
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia
Knepig fråga, men hur många "chins" eller "pullups" förväntas en man kunna göra?

Jag kan inte göra en enda en, och det beror på att jag dels är sorgligt otränad i den muskulaturen, och dels överviktig.

Det finns ju olika sätt att göra en pullup på, men låt säga att kunna dra sig upp så att man har tänderna i nivå med stången man håller i. Det borde räknas som godkänt.

Jag har alltid haft intrycket att småväxta personer har lätt för att göra chins/pullups, troligen av samma anledning som myror är 50 ggr starkare än människor sett till kroppsvikt. Alltså kommer stora och tunga personer ha exponentiellt svårare att göra denna övning, om de inte är extremt starka.

Så en "vältränad" och "stark" liten person som väger säg 70 kg kommer kunna göra många fler än en "vältränad och stark" storväxt person på 100-110 kg.

Men utan att snöa in för mycket på vetenskapen - hur många bör man kunna göra UTAN att vara en aktiv gymtränande person? Alltså ha tränat detta flera år på gymmet.

Vill påpeka att du tar upp vikt i din trådstart, men inte ålder.
Det är inte särskilt anmärkningsvärt om en genomsnittlig 20-åring kan göra 10 pullups, men om någon kan göra det vid 90 så imponerar det på mig.
Citera
2025-10-27, 00:36
Medlem
0 är inte alls bra, 1-4 är dåligt, 5-10 är godkänt, 11-15 är bra, 16-20 riktigt bra, mer än 20 otroligt bra skulle jag säga. Såg en på Youtube som gjorde 100 st i rad, det är helt sanslöst!
Senast redigerad av next-chapter 2025-10-27 kl. 00:46.
Citera
2025-10-27, 00:49
Medlem
Helt otränad, troligen noll.
Någon som tränar något, fotboll, hockey, bandy etc.. klarar säkert några stycken.
Men en ung kille som är helt otränad får öva ett tag så går det ganska snabbt att klara den första.
Dvs så länge personen i fråga inte är rejält överviktig.
Självklart är det oftast lättare för en kille på 70 kg att klara en chins än en på 110 kg (otränade).

Man blir bra på det man övar på.
Inte svårare än så.

Klarar man inte en chins så går inte livet under för det.
Citera
2025-10-27, 01:01
Medlem
Som med allting annat blir man bra på det man tränar och övar mycket på.

Det krävs en del viljestyrka att pressa sig igenom pullups och chins, det är inte så att endast styrkan i muskler sätter stopp.
Citera
2025-10-27, 01:02
Medlem
Beror väl på många saker. Vad är de som är så avgörande med att en man ska kunna göra en pullups vad är syftet med att kunna de tänker du?

Samtidigt vad som är bra är ju alltid relativt. Sen tror jag med pullups handlar om teknik och koordination i början.. Alltså veta hur man ska göra de för att kunna göra de enkelt..

Sen finns de ju olika typer av pullups eller chins man kan göra visa även om man har styrka så går de inte göra om man inte har tekniken medan andra kan klaras lättare på ren styrka..

Sen är de väl upp till personer själva och anse hur många som räknas att man ska kunna.

De här är ju nästan om att fråga hur många kilo bör man ta i bänkpress eller vilken övning som helst. Allt handlar ju mer om person än något allmänt.. Så man bör väl helst klara de man anser man kan för stunden och är väldigt individuellt
Citera
2025-10-27, 01:14
Medlem
Jag är ledsen att behöva meddela att jag har cirka 20 kg övervikt.

Detta ställer så klart till det för mig i min träning.
Citera
2025-10-27, 01:25
Medlem
Fantens avatar
Låter som att du försöker börja i fel ända. Viktnedgång först, muskler sen.
Citera
2025-10-27, 01:29
Avslutad
En, såklart. Om du är ute och letar efter mordoffer men råkar trilla från en bro när du rekar så är det av högsta vikt att du klarar av att dra upp dig själv, för att undvika en pinsam död.

Klarar man mer än en så är man någon sorts liten fitnessbög som spenderar för mycket tid på gym, och för lite tid på jakt efter något gott.

Jävla fikusar
Citera
2025-10-27, 01:39
Medlem
Custom_mades avatar
Majoriteten av män kan såklart inte göra en.

Men självklart på flashback så kan alla göra en miljon på raken.

En tråd för femtonåringar och de som är femton i huvudet.
Citera
2025-10-27, 06:25
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia

När jag var i mitten av mina 30 år och vältränad så kunde jag köra 20st i 3 set. Men nu några år senare orkar jag knappt med 4.
Citera
2025-10-27, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder4hire
Jag säger ju det. Är man pragmatiskt lagd finns det bara ett rimligt svar: EN. Under? Du dör. Över? Du är en smygbög som spenderar för mycket tid på gymmet - antagligen stirrandes på andra mäns KUKAR medan du vilar mellan dina bög-pullup-set.

Ingen blir imponerad av att ni kan dra era svettiga, bleka kroppar uppåt på en stång fler gånger än en, ERA JÄVLA UFO....

Seså ropa efter mamsen så hon kommer ner i källaren med mackor och oboy så hennes lilla guldklump slipper röra på sig.

Om en man inte kan göra en endaste pullup borde han kunna söka sjukbidrag för sitt handikapp. Hur blir det ens så? Jag är lat och tränar aldrig men äter bra mat så klarar typ 7-8.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in