2025-10-25, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Om deras (Moskva/Peking) plan verkligen är att försvaga Nato och USA militärt så har de lyckats över förväntan hittills.
Attrition war against Nato - häpp!
De har åtminstone lyckats visa på att kejsaren är naken.

När det gäller att välja vänner så citerar jag den kände diplomaten H. Kissinger:
"To be an enemy of USA is dangerous but to be an ally of USA is fatal!"

Och du vet vad Kissinger tyckte om Ryssland, dåvarande Sovjetunionen?
Citera
2025-10-25, 20:22
Medlem
RobbanUCs avatar
Den sida som fronten rör sig mot förlorar.
Det är inte svårare än så.
Citera
2025-10-25, 20:22
Medlem
Citat:
Bra att du kan stava till Ryssland annars hade jag inte svarat.
Hur tycker du att det borde ha gått hittills?
Fanns det en tydlig tidplan kopplat till territoriella mål angiven från Moskva? Länka den gärna.
Jag minns att jag såg en intervju på tuben 2022 med ledamot i Duman som redogjorde för strategin och den gick primärt ut på att demilitarisera ukrainas armé så att de till slut tvingas kapitulera.
Den intervjun gav mig kalla kårar eftersom jag förstod vad det skulle innebära.
Hade Ukraina krigat med egen plånbok hade det varit överstökat redan 2022.
Men Moskva har varit tvungna (eller velat göra så) att demilitarisera även Natos resurser och det tar lite längre tid såklart. Plus att Ukrainas armé var mycket stor redan från början och de har ständigt mobiliserat.
Resultat : oändliga militärkyrkogårdar i Ukraina
En diabolisk plan av Moskva som Nato faktiskt har finansierat.
Moskva anser det vara värt egna krigsoffer eftersom de ser det som att de försvagar Nato/USA vilket är en del i den gemensamma strategin inom deras militära allians Kina/NK/Iran.
Dessa nationer ser USA som ett potentiellt hot mot världsfreden och mot dem själva.
Kanske inte helt utan anledning?

Ryssland vet om hur dåligt och korrupt det är. Ryssar vill bli räddade från sin diktator. Man har ju ett samhällssystem där den mäktige tar vad man vill ha. Varför då bygga upp nåt på sikt? Och varje vettig människa tar avstånd på stubben mot att offra soldater i köttkvarnen. Bara man vet om det. En stark nation ska inte behöva ha "propagandaapparat". USA:s roll kommer längre ner på stegen imo. Men, visst. USA vet inte vad man ska göra med alla pengarna. Mer än att lägga dem på hög. Kanske är deras "räddande av demokratier" ett sätt att tvätta sig ren.

Tror att Epsteinfilerna är en nyckel till att komma tillrätta med både matpriser, ickestatliga organisationer, skyddsstrukturer, deep state och kontrollbegär.

Har ni märkt att matpriserna i Sverige går upp, upp, upp som om dem vore planerade. Tror att det här kommer nånstans ifrån. Antonia härmar USA:s matmonopol etc.
Senast redigerad av ccnut 2025-10-25 kl. 20:29.
Citera
2025-10-25, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Är Ukraina fritt från nazister, satanister och är de avmilitariserade än? Vi snackar ändå om ett av Europas fattigaste länder mot världens andra största armé?
Vi vet hur viktigt det är för Putin att få vara med på OS och hockey-VM, gubben får inte ens resa till Europa för att handla nya kläder (han älskar dyra märken från Milano).
Nej det verkar inte så, ukraina påminner om nazityskland 1938
https://www.youtube.com/watch?v=fL-VmNRy0i4
Citera
2025-10-25, 20:34
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodexGigas
Nej det verkar inte så, ukraina påminner om nazityskland 1938
https://www.youtube.com/watch?v=fL-VmNRy0i4

Bonusfråga till dig: Mellan vilka år varade det andra världskriget?
Citera
2025-10-25, 20:58
Bannlyst
Här går ukrainska soldater ut och terroriserar sina medborgare, exakt som i Nazityskland.
https://www.youtube.com/watch?v=Kp26UsVbwtQ
Det är vidrigt.
Citera
2025-10-26, 01:28
Medlem
Citat:
Om deras (Moskva/Peking) plan verkligen är att försvaga Nato och USA militärt så har de lyckats över förväntan hittills.
Attrition war against Nato - häpp!
De har åtminstone lyckats visa på att kejsaren är naken.

När det gäller att välja vänner så citerar jag den kände diplomaten H. Kissinger:
"To be an enemy of USA is dangerous but to be an ally of USA is fatal!"

Jag skulle vilja ändra detta uttalande av Kissinger som det ser ut idag!
"Det saknar betydelse om du är fiende eller allierad till USA. Världens enda supermakt heter Kina och USA kan aldrig göra någon skillnad."
Citera
2025-10-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CodexGigas
Här går ukrainska soldater ut och terroriserar sina medborgare, exakt som i Nazityskland.
https://www.youtube.com/watch?v=Kp26UsVbwtQ
Det är vidrigt.

På förekommen anledning
"Vladimir Putins propagandister borde ställas till svars för sina krigslögner. Men den farligaste världen är inte nödvändigtvis den som bullrar mest. Peter Pomerantsev skildrar de kyliga orden som brukas när stora brott planeras och genomförs i Ukraina."

https://www.dn.se/kultur/peter-pomer...t-samforstand/
Läs gärna hela artikeln. Du bedriver otillåten kriminell verksamhet. Krigsbrott
Citera
2025-10-26, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
"Det saknar betydelse om du är fiende eller allierad till USA. Världens enda supermakt heter Kina och USA kan aldrig göra någon skillnad."
På förekommen anledning
"Vladimir Putins propagandister borde ställas till svars för sina krigslögner. Men den farligaste världen är inte nödvändigtvis den som bullrar mest. Peter Pomerantsev skildrar de kyliga orden som brukas när stora brott planeras och genomförs i Ukraina."

https://www.dn.se/kultur/peter-pomer...t-samforstand/
Läs gärna hela artikeln. Du bedriver otillåten kriminell verksamhet. Krigsbrott
Citera
2025-10-26, 09:45
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av RusskiFob
På förekommen anledning
"Vladimir Putins propagandister borde ställas till svars för sina krigslögner. Men den farligaste världen är inte nödvändigtvis den som bullrar mest. Peter Pomerantsev skildrar de kyliga orden som brukas när stora brott planeras och genomförs i Ukraina.
Men vad har detta att göra med min jämförelse mellan USA och Kina?
Visserligen är USA en relativ stormakt, men klart underordnad "världens enda supermakt" Kina!

Kina har idag en produktionsförmåga på nästan allting som överträffar USA, också om man räknar per skalle, och dessutom är kineserna 4 gånger fler.
Dessutom är Kina numera ledande på innovation och teknikutveckling i 57 av 64 olika branscher, enligt en australiensisk studie.
https://www.aspi.org.au/report/aspis-two-decade-critical-technology-tracker/
Citera
2025-10-26, 09:50
Medlem
Citat:
Men vad har detta att göra med min jämförelse mellan USA och Kina?
Visserligen är USA en relativ stormakt, men klart underordnad "världens enda supermakt" Kina!

Kina har idag en produktionsförmåga på nästan allting som överträffar USA, också om man räknar per skalle, och dessutom är kineserna 4 gånger fler.
Dessutom är Kina numera ledande på innovation och teknikutveckling i 57 av 64 olika branscher, enligt en australiensisk studie.
https://www.aspi.org.au/report/aspis-two-decade-critical-technology-tracker/

ASPI mäter forskningsoutput, inte global makt.

USA har världens största ekonomi, världens mest avancerade militärmakt och det största nätverket av allierade.

Kina är en rival – inte en överordnad supermakt.
Citera
2025-10-26, 10:47
Medlem
Citat:
Nog för att Kina har gått om USA ekonomiskt mätt i GDP/PPP sedan flera år, men USA har fortfarande världens reservvaluta och 750 militärbaser jorden runt.
USA var förr i tiden fram till 1947 ett ljus i mörkret för oss och andra, men numera beter sig som Sopranos. De hotar länder som inte följer deras direktiv och intressen genom ekonomiska bestraffningar , politiska påverkansoperationer (statskupper, revolter, valfusk mm) och om inte det hjälper så beväpnar man terrorister eller rentav ingriper direkt militärt som i Jemen, Iran, Irak eller Venezuela.
Det är i längden ohållbart eftersom de kommer att bli alltmer isolerade och det värsta är att EU slaviskt följer vad USA/UK gör och rentav agerar hårdare som när det gäller Ryssland.
EU/UK = "bad cop" och USA = "good cop".
Får Ryssland ekonomiska problem kommer Kina att göra allt för att hjälpa men inte för att de är snälla utan av egenintresse eftersom de anser att om Ryssland skulle förlora kriget i Ukraina så förlorar även Kina.
Saknar Ryssland vapen kommer Kina(NK, Iran) att leverera allt som saknas.
Saknar Ryssland trupper kommer NK och Kina att skicka trupper.
Därför är Ryssland i princip oslagbara i Ukraina och Väst kan inte matcha detta.
Ukrainakrisen är det första slaget inom ramen för WW3 som pågår nu,
Det kommer mera......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in