Citat:
Ursprungligen postat av
KillenArCP
Här är några avgörande frågor som skulle aldrig få mig rösta rött:
1. Föräldraförsäkringen
2. Företagande
3. Byråkrater, byråkrater och byråkrater
Jag har så många "nästan röda linjer" att jag är tvungen att väga in vad ett parti säger sig vilja mot vad som är möjligt att genomdriva i praktiken. Det är inte ovanligt att partier har en inställning i en viss fråga som är "meningslös", eftersom alla andra partier säger "nej" i den frågan.
1. Jag anser (starkt) att samhället bör utgå från millimeter-rättvisa och att en förutsättning för att få stöd är att båda föräldrarna är tvungna att vara hemma varsin tredjedel av tiden, med den sista tredjedelen valfri. Vill man avvika från det, fine, men då får man ta den ekonomiska smällen av sitt beslut själv. Det är nämligen helt enkelt så att ingen är automatiskt född till att vara en bra förälder, och ingen är heller automatiskt född till att vara en bra partner när det gäller att ställa upp för varandra på alla "vardagsskit", så man behöver träning. Och i praktiken är det fråga om "on the job"-träning.
Att tidigare generationer producerat massor med halvförstörda barn pga dåligt pappaskap och dåligt partnerskap är nåt vi borde lära oss av, inte kopiera. Jag är för ökad frihet i samhället, men till den räknar jag inte "rätten att förstöra ens egna barn". När det smäller (speciellt första barnet) är de flesta inte ens mogna och insiktsfulla nog att själva ta ett sånt beslut, och vi vet att effekten av dåligt föräldraskap är "generationellt", följderna hänger med i åtminstone en generation. Vi kan inte hindra människor som är dåliga föräldrar från att få barn (tyvärr), men vi kan ge alla en chans att bli bättre. Och det närmaste man kommer är ett jämlikt och likvärdigt "pappaledighet/mammaledighet"-system.
2. Ett friare företagande är jag 100% för, men med två tillägg: den friheten SKA kombineras med ett större ansvar och den friheten ska INTE kombineras med statliga stöd.
3. Jag undrar om du har full insikt i varför "byråkratin" ser ut som den gör. Det är nämligen inte reglerna och styrmedlen i sig, det är alla undantagen och alla specialgrejer som ska "rundas". Det är kombinationen av "lobbyister" och "politiker" som gör byråkratin komplicerad, inte "byråkraterna" och "reglerna" som sådana. Och att beakta lobbyisterna synvinklar är i det närmaste en tradition för just "mittenhögern", vilket gör det smått skrattretande nu när M går ut med att "reglerna ska förenklas". Inget annat parti i Sveriges historia har infört så många undantag och specialregler som M. Och det är vad som komplicerar byråkratin (också för alla "byråkrater", vars uppgift är att försöka förverkliga en politisk schweitzerost av "bestämmelser").
Jag håller alltså helt med dig, grovt taget hälften av byråkratin kunde förhållandevis enkelt rensas ut bara genom att ersätta nuvarande regellabyrinter med enkla klara regler utan en massa undantag. Men att tro att M skulle göra det är rent ut sagt skrattretande, kolla bara den lagstiftning M infört under den här mandatperioden och hur mycket mer byråkrati den medför.
Jag har tre egna "garanterat aldrig"-punkter:
4. Friskolor bör aldrig få statligt stöd, och konfessionella friskolor ska vara strängt förbjudna.
5. Så länge Sverige producerar mer el än vad landet själv använder ska det vara förbjudet att subventionera elproduktion med statliga medel och/eller beslut. Elproduktionssektorn ska ha samma möjligheter till
etableringsstöd som annan industri, men INTE stöd för själva driften.
6. Samhällskritisk och strategiskt vikltig infrastruktur ska ägas och styras av samhället, dvs. staten. Dit hör vägar, järnväg, hamnar och en massa annat. Att vilt privatisera "allt" på helt ideologiska grunder är det största och mest vansinniga politiska misstag mittenhögern nånsin gjort. Det håller inte logiskt ens affärsmässigt, om man ser "staten" som en stor koncern. En förutsättning för mittenhögern att vara politiskt relevant i framtiden är att "äga" det misstaget och hjälpa till att "koncernifiera" sådan infrastruktur.