• 1
  • 2
2025-10-25, 06:55
Medlem
M vill utreda möjligheten med Euro som svensk valuta och ett medlemskap i EMU.

https://riks.se/nyheter/reaktioner-e...e60fGJQiv4XmSA

"Finansminister Elisabeth Svantesson (M) menar att tiden är mogen för en ny genomlysning av frågan.

– Jag tycker att det ska utredas. För mig är det självklart, det har gått väldigt många år, säger hon.

Moderaterna vill att utredningen även ska väga in geo- och säkerhetspolitiska aspekter. Enligt Svantesson skulle ett eventuellt införande av euron ta omkring åtta år.

Finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) pekar på ”uppenbara fördelar” med ett svenskt euromedlemskap, bland annat ökad trygghet och ekonomisk stabilitet.

– Om det blir riktigt turbulent och jobbigt i världen står vi inte själva utan tillsammans med andra, säger han.

Förslaget markerar att Moderaterna öppnar för en ny valutadebatt, drygt 20 år efter folkomröstningen då svenskarna röstade nej till euron."

1. Först hette det att kronan var en skvalpvalua och Euro var ersättningen, men det senaste året har kronan stärkts kraftigt, varvid deras argument har fallit så hur de ska de nu motivera skiten?

2. Varför har de kommit på iden nu? EU är på fallrepet och Bryssel gör bara allt värre varvid argumenten för är väldigt dåliga och icke existerande, så vems ärenden går M och Kristersson nu?

3. Vad blir konsekvenserna för svensk ekonomi och svenska skattebetalare och hur många miljarder mer kommer vi att förlora till PIGS länderna i söder?
Citera
2025-10-25, 07:05
Medlem
DenverAirports avatar
Hatar EU men att överge skitvalutan SEK stödjer jag fullt ut. Helst för USD men i andra hand EUR. SEK har stärkts en gnutta senaste tiden men är precis som landet Sverige ett sjunkande skepp.
Citera
2025-10-25, 07:17
Medlem
pn222jws avatar
Att dom återkommer med förslaget igen, nu, är väl för att växelkursen är lite bättre än för ett år sedan. Ekonomer brukar se en exportökning på 3-4% när ett land inför euron - det är alltså intraeurozon-handeln som blir så mycket lättare framförallt vid många mindre eller mellanstora transaktioner. Handelsvolymerna stiger både på köp- och försäljningssidan. Man kan jämföra med enkelheten att köpa från ett svenskt företag som svensk i SEK - eller från ett norskt eller danskt. Sen är frågan en samsynsfråga mellan moderater och liberaler - kanske vill man hjälpa upp deras opinionssiffror före 2026. Det stora felet blir att riksbanken då blir nästintill meningslös, så jag är nog ännu tveksam till att ge ECB så mycket makt över exportindustrin.
Senast redigerad av pn222jw 2025-10-25 kl. 07:45.
Citera
2025-10-25, 07:27
Moderator
Ancistruss avatar
Bra, hoppas det går igenom.

När euron introducerades låg den på strax under 9 skr per euro. Och jag minns att den svenska kronan dessutom var rätt svag då och många därför tyckte växelkursen därför var för dålig.

Nu ligger växelkursen på ca 11:-. Och då ska vi dessutom ta i beaktande att kronan stärkts i år.

Mao hade vi infört den då hade vi haft ca 20% mer i plånboken idag. Så det var en miss att vi inte införde den då, men bättre sent än aldrig.

Det skulle förmodligen även öka exporten och säkna räntorna lite.
Citera
2025-10-25, 07:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det är inte bättre att göra som dansken då, låsa SEK mot EUR:n och ha en fast växelkurs?
Jag vet inte om vi skulle tjäna eller förlora på en sån sak men det får gärna ni här på FB berätta om detta är en bra lösning.

Jag hade hellre sett att vi gick ur EU och i så fall skapade en union med Norge. Kan vi sen få Finland att ta steget så får de gärna också vara med.
Citera
2025-10-25, 07:41
Medlem
Dimpens avatar
Skulle kanske vara bättre isf att vi införde USD då den stigit i förhållande till både Euro och SEK de senaste 10 åren?
Bara en tanke.....
Citera
2025-10-25, 07:46
Medlem
Ja återinför dollarn(daler)
Citera
2025-10-25, 07:54
Medlem
Nej tack, Euro lever tack vare konstgjord andning. Adjö Euro och gärna Eu också. M kommer skita sig i handen om de försöker sig på detta.
Citera
2025-10-25, 07:54
Medlem
Ichwills avatar
Nä svenska kronan ska vara kvar, det är bättre om vi hoppar av det sjunkande skeppet EU istället.
Citera
2025-10-25, 07:59
Medlem
Ganonitos avatar
Vi behöver inte utreda något. Svenska folket har sagt nej till Euro i en folkomröstning och det ska respekteras.
Citera
2025-10-25, 08:18
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vi behöver inte utreda något. Svenska folket har sagt nej till Euro i en folkomröstning och det ska respekteras.

Inget fel med att ha en ny folkomröstning, mycket har ändrats sedan dess.

Jag röstade JA sist men vet inte vad jag skulle rösta idag. Varken SEK eller EUR känns speciellt lockande. Valutaunion med Norge och Danmark?
Citera
2025-10-25, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Bra, hoppas det går igenom.

När euron introducerades låg den på strax under 9 skr per euro. Och jag minns att den svenska kronan dessutom var rätt svag då och många därför tyckte växelkursen därför var för dålig.

Nu ligger växelkursen på ca 11:-. Och då ska vi dessutom ta i beaktande att kronan stärkts i år.

Mao hade vi infört den då hade vi haft ca 20% mer i plånboken idag. Så det var en miss att vi inte införde den då, men bättre sent än aldrig.

Det skulle förmodligen även öka exporten och säkna räntorna lite.

Om du har 10-20 miljoner på banken kan jag köpa din teori. Men annars så blir de flesta varor dyrare och det är positivt för exportindustrin med en relativt svag krona
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in