Citat:
Ursprungligen postat av
Unhinge-Maternal
Hej alla!
Jag har svårt att somna på grund av olika bakgrundsljud – trafik och grannar. Jag har provat några enkla bomullsbollar, men de ger inte tillräckligt med dämpning och känns obekväma efter en stund. Lägenheterna är byggda på 60 talet.
Jag letar nu efter öronproppar som är speciellt bra för sömn. Några frågor jag har:
Vilken typ (skum, silikon, vax eller kanske elektroniska) fungerar bäst för att hålla ljudet nere utan att de blir för trånga?
Har någon erfarenhet av specifika märken eller modeller som har ett bra NRR‑värde men ändå är bekväma att ha i öronen hela natten?
Är återanvändbara öronproppar (silikon/vax) att föredra framför engångs‑skumproppar när det gäller både komfort och hygien?
Finns det några tips på hur man placerar dem korrekt så att de sitter säkert men inte orsakar irritation?
Alla tips, personliga erfarenheter eller länkar till produkter ni litar på vore verkligen uppskattade.
Du bör pratat med läkare om du tänkt sova med öronproppar varje natt. Finns hälsorisker.
En gammal kollega började blöda ur öronen och fick sedan problem med sina öron efter sovit med öronproppar i ett halvår.
Minns inte exakt vad anledningen var, men det var inte skavsår iaf. Har för mig att han valt några som inte andades eller var för täta, men är inte säker.