• 1
  • 2
2025-10-25, 03:45
Hej alla!
Jag har svårt att somna på grund av olika bakgrundsljud – trafik och grannar. Jag har provat några enkla bomullsbollar, men de ger inte tillräckligt med dämpning och känns obekväma efter en stund. Lägenheterna är byggda på 60 talet.

Jag letar nu efter öronproppar som är speciellt bra för sömn. Några frågor jag har:
Vilken typ (skum, silikon, vax eller kanske elektroniska) fungerar bäst för att hålla ljudet nere utan att de blir för trånga?

Har någon erfarenhet av specifika märken eller modeller som har ett bra NRR‑värde men ändå är bekväma att ha i öronen hela natten?

Är återanvändbara öronproppar (silikon/vax) att föredra framför engångs‑skumproppar när det gäller både komfort och hygien?

Finns det några tips på hur man placerar dem korrekt så att de sitter säkert men inte orsakar irritation?

Alla tips, personliga erfarenheter eller länkar till produkter ni litar på vore verkligen uppskattade.
Citera
2025-10-25, 04:09
Medlem
Problemet med alla varianter/typer av öronproppar - är att de just är "proppar" - oavsett material.

Det är inte tänkt att örongången ska vara igenproppad under en längre tid, och absolut inte under vila, då kroppen går ned i varv. Alla typer av proppar skapar efter någon timme irritation i örongången.

Som du själv skriver: "men inte orsakar irritation" - Det finns tyvärr ej.
Citera
2025-10-25, 04:16
Medlem
Har kört på dessa varje natt i några år nu. Funkar fint, händer att en trillar ur ibland men för det mesta sitter dom på plats hela natten. https://www.loopearplugs.com/products/quiet
Citera
2025-10-25, 04:37
Medlem
alprans avatar
Jag använde mig av märket "Loop" tidigare, men dom försvann under flytten & har inte haft någon vidare lust att punga ut 600kr för ett par öronproppar. Så jag har vänt mig till Shein, det fanns exakta kopior för 20kr. Fungerar utmärkt, kommer i en fin liten förpackning, nästan som den för airpods. Använder varenda natt, har inte behövt byta eller köpa nya än, har haft samma i ca 6 månader.
Citera
2025-10-25, 04:38
Medlem
alprans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppsmak
Har kört på dessa varje natt i några år nu. Funkar fint, händer att en trillar ur ibland men för det mesta sitter dom på plats hela natten. https://www.loopearplugs.com/products/quiet

Samma som jag använt tidigare, dock väldigt dyra. Det finns exakta kopior på Shein för 50 spänn eller mindre, kan rekommendera dom på Shein för det är lika bra kvalité utan att man behöver punga ut onödiga pengar.
Citera
2025-10-25, 04:45
Medlem
Pungsvings avatar
Proppar som är skummjuka och smala. De ska knappt kännas något. Jag sover med proppar varje natt.
Citera
2025-10-25, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alpran
Samma som jag använt tidigare, dock väldigt dyra. Det finns exakta kopior på Shein för 50 spänn eller mindre, kan rekommendera dom på Shein för det är lika bra kvalité utan att man behöver punga ut onödiga pengar.

Lust att länka? Kan inte vara fel med ett par i reserv tänker jag.
Citera
2025-10-25, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal
Hej alla!
Jag har svårt att somna på grund av olika bakgrundsljud – trafik och grannar. Jag har provat några enkla bomullsbollar, men de ger inte tillräckligt med dämpning och känns obekväma efter en stund. Lägenheterna är byggda på 60 talet.

Jag letar nu efter öronproppar som är speciellt bra för sömn. Några frågor jag har:
Vilken typ (skum, silikon, vax eller kanske elektroniska) fungerar bäst för att hålla ljudet nere utan att de blir för trånga?

Har någon erfarenhet av specifika märken eller modeller som har ett bra NRR‑värde men ändå är bekväma att ha i öronen hela natten?

Är återanvändbara öronproppar (silikon/vax) att föredra framför engångs‑skumproppar när det gäller både komfort och hygien?

Finns det några tips på hur man placerar dem korrekt så att de sitter säkert men inte orsakar irritation?

Alla tips, personliga erfarenheter eller länkar till produkter ni litar på vore verkligen uppskattade.
Lösningen är att inte reta upp sig på ljudet. Jobbat natt i >30 år och sovit mig igenom badrumsrenovering, bygge av nytt kök och med det en massa jobbare som ränner ut och in i lägenheten.
Som sagt. Reta inte upp sig så somnar du.
Till sommaren skall de riva balkongen och bygga nytt. 😆
Citera
2025-10-25, 06:19
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Hej alla!

Du bör pratat med läkare om du tänkt sova med öronproppar varje natt. Finns hälsorisker.
En gammal kollega började blöda ur öronen och fick sedan problem med sina öron efter sovit med öronproppar i ett halvår.

Minns inte exakt vad anledningen var, men det var inte skavsår iaf. Har för mig att han valt några som inte andades eller var för täta, men är inte säker.
Citera
2025-10-25, 07:01
Medlem
sommarlovs avatar
Ibland är billigast bäst.
Sover med dessa hela natten utan besvär.

https://www.apoteket.se/produkt/calm...st-ask-230401/
Citera
2025-10-25, 07:11
Medlem
Sen 1.5 år tillbaka så sover jag enbart med öronproppar, det har varit inga problem alls för mig.

Jag använder silikonöronproppar från aliexpress. Det är i stort sett bara bitar av silikon i lämplig storlek, de är mycket formbara och man bara pressar in dom och formar till så det blir tätt.

Över tid blir de äckliga p.g.a. öronvax, beroende på hur känslig eller tuff du är så kan ett par vara ok upp till flera månader - ett halvår.
Citera
2025-10-25, 07:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej alla!

Formgjutna öronproppar är bäst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in