2025-10-25, 00:08
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor79x
Ja Clas Svahn, som direkt avfärdar en pensionerad svensk stridspilot som vill berätta om sina uppleverser i SVTs program. Kräver bevis och inga följdfrågor eller uppföljning på det. Samma Clas som direkt avfärdar MJ 12 dokumenten och att dom inblandade namnen har nåt med UFO att göra. trots att alla som har koll pä saken vet motsatsen. Yrar om zeppelinare i känt svenskt UFO fall trots att det saknas belägg för det. Samme Clas som lyfter fram pentagons talesperson i ufofrågan Sean Kirkpatrick, som ingen annan tror på. Yrar om ryska och kinesiska drönare i Nimitzfallet - inga starka belägg för det heller

Han har begränsat förtroende i svenska Ufo kretsarna minst sagt
Jag tror att du menar "begränsat förtroende i foliehattkretsar". Ni tenderar ju att ha svårt för när man kommer med alternativa förklaringar till era alternativa förklaringar. Att han avfärdar Majestic 12 är ju en god indikation på att han har huvudet rätt påskruvat.
Citera
2025-10-25, 00:19
Avstängd
otellos avatar
Varianter av denna rubrik återkommer en gång per år.
Citera
2025-10-25, 00:20
Medlem
Viktor79xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag tror att du menar "begränsat förtroende i foliehattkretsar". Ni tenderar ju att ha svårt för när man kommer med alternativa förklaringar till era alternativa förklaringar. Att han avfärdar Majestic 12 är ju en god indikation på att han har huvudet rätt påskruvat.

Det har varit en populär åsikt att bara slänga sig med, att MJ12 bara är bluff. Bemödar man sig med att rota vidare ser man att alla inblandade var insyltade i just.. UFO. Ingen rök utan eld
Citera
2025-10-25, 00:27
Medlem
Viktor79xs avatar
Godnatt

https://youtu.be/qTiaxUhfmVY?si=joUp5DdRKiOdmq5v

https://youtu.be/Y0Sjv30bCio?si=12LN-69yGHgpgKOQ
Senast redigerad av Viktor79x 2025-10-25 kl. 00:36.
Citera
2025-10-25, 00:34
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Det har varit en populär åsikt att bara slänga sig med, att MJ12 bara är bluff. Bemödar man sig med att rota vidare ser man att alla inblandade var insyltade i just.. UFO. Ingen rök utan eld
Det må så vara, men just Majestic 12-dokumentet är hårt debunkade och det är bara dom som jag pratar om.
Citera
2025-10-25, 00:36
Medlem
Viktor79xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det må så vara, men just Majestic 12-dokumentet är hårt debunkade och det är bara dom som jag pratar om.

Skriv i morn vem som debunkat dom.
Citera
2025-10-25, 03:41
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Skriv i morn vem som debunkat dom.
Andrew Gentile och hans team.
Citera
2025-10-25, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Vem ska förklara vad ”det” är för något i de fall det inte finns något som går att förklara och bevisa. Disclosure är ju bara ett löjligt begrepp då det inte finns någon som vet tillräckligt om vad ”det” är, utan på sin höjd kan konstatera vad det inte är. Det var inte vårt, det var inte fiendens utan ”något annat”. Skulle någon myndighet med självaktning gå ut med ett avslöjande på så lösa grunder? Knappast. Jaha, så ni säger att det är utomjordingar, har ni några bevis för det? Öh.. Det körde ifrån oss och såg konstigt ut, då måste det ju vara utomjordiskt.
Incitamentet i en process som Disclosure om UAP/UFO måste vara att erhålla svar, ungefär som i vilket mänskligt strävande som helst. Varför tycker du att det är löjligt? Det är en grundläggande mänsklig instinkt att vilja veta.

Istället tycker jag det är oroväckande när människor, i synnerhet myndigheter inte tycker att man skall söka efter svar, det antyder starkt i min värld att någonting inte står rätt till och att uppmärksamheten skall avledas, locket läggas på.

Inga myndigheter går dock ut med något på lösa grunder, det som pågår med UFO/UAP utredningen är väldokumenterat och en av förklaringsmodellerna är NHI(None human intelligence). Det är ju det man i slutändan vill veta, är det NHI, om inte, vad är det? Vad är det egentligen som pågår?

Nu finns det naturligtvis de inom militären, underrättelsetjänster etc som utan att tveka menar att det är NHI baserat på deras personliga erfarenhet av UAP/UFO/USO ( Unidentified Submerged Object). Deras logik kan inte förklara sådana erfarenheter som något annat, när t.ex farkoster menar man uppvisar omöjliga egenskaper, utifrån mänskliga teknologiska möjligheter. De fall där data, radar etc. finns tillgängliga i samband med sådana förstahandsvittnens ''möten'' är särskilt intressanta. Det är sådana fall, som kanske i slutändan leder fram till bevisen. Fast sådana personligheter kommer självklart fortsättningsvis att hamn i debatter med skeptiker vars världsbild inte är förenlig med sådan rapportering.

Personligen drar jag dock inga slutsatser, utan är avvaktande. Jag inser mina begränsade möjligheter i att kunna erhålla svaren och klarar av att leva med det. Helt klart är det intressant, och intresset har i synnerhet ökat senaste åren.
Citera
2025-10-25, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omnik
Incitamentet i en process som Disclosure om UAP/UFO måste vara att erhålla svar, ungefär som i vilket mänskligt strävande som helst. Varför tycker du att det är löjligt? Det är en grundläggande mänsklig instinkt att vilja veta.

Istället tycker jag det är oroväckande när människor, i synnerhet myndigheter inte tycker att man skall söka efter svar, det antyder starkt i min värld att någonting inte står rätt till och att uppmärksamheten skall avledas, locket läggas på.

Inga myndigheter går dock ut med något på lösa grunder, det som pågår med UFO/UAP utredningen är väldokumenterat och en av förklaringsmodellerna är NHI(None human intelligence). Det är ju det man i slutändan vill veta, är det NHI, om inte, vad är det? Vad är det egentligen som pågår?

Nu finns det naturligtvis de inom militären, underrättelsetjänster etc som utan att tveka menar att det är NHI baserat på deras personliga erfarenhet av UAP/UFO/USO ( Unidentified Submerged Object). Deras logik kan inte förklara sådana erfarenheter som något annat, när t.ex farkoster menar man uppvisar omöjliga egenskaper, utifrån mänskliga teknologiska möjligheter. De fall där data, radar etc. finns tillgängliga i samband med sådana förstahandsvittnens ''möten'' är särskilt intressanta. Det är sådana fall, som kanske i slutändan leder fram till bevisen.

Det jag menar med löjligt är att tro att något stort är på väg att avslöjas. Nästan lite sektbeteende, man väntar på den stora händelsen som alltid uteblir. Bevis, snarare observationer av sådant som avviker från det normala och uttalanden från diverse visselblåsare och s k experter. Tror inte vi någonsin kommer längre i UFO-frågan än att vi själva får göra antaganden och dra våra egna slutsatser. Vilket inte gör det mindre intressant i och för sig.
Citera
2025-10-25, 10:47
Medlem
" Our initial assessment"

Tänk så många gånger man hört detta uttryck. Och hur många tusentals gånger man senare vet vad man sett när man fått göra en analys.
Citera
2025-10-25, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Här är två av mina favoriter som jag tycker du kan titta på.
https://www.youtube.com/watch?v=cE-Yrv1-chI
https://www.youtube.com/watch?v=8rUMoDg-4qM

Kolla i slowmotion eller använd ,. på tangentbordet på andra klippet. UAP't rör sig så snabbt att man knappt hinner se det annars.
Grejen är att det är inte sannolikt att de skulle vara så här synliga. Om en alien civilisation har rest tusentals ljusår hit då har de mycket mer avancerad teknik än oss. Vi, primitiva människor, kan konstruera farkoster som inte syns på kamera, t.ex genom att höljet är LED-skärmar som projicerar en bild på det som finns på andra sidan. Detta är inte speciellt avancerad teknik, och givetvis kan aliens göra det som vi kan.

Fråga: Är din hypotes då att de vill synas på kamera? Men bara lite grand? Eller är din hypotes att de inte har någon teknik för att inte synas på kamera?
Citera
2025-10-25, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Om det är hemliga militära testflygningar, hur kommer det sig då att denna teknik inte nått de toppmoderna jaktplan som används idag. Skillnaden i kapacitet tycks lite väl stor utifrån exempelvis piloters beskrivningar av vad de sett. När tog vi i så fall det teknologiska jätteklivet? Från flygplan med jetmotorer till vinglösa farkoster till synes utan någon motor alls..
Nu förutsätter du att spekulationer om svårförklariga youtubeklipp är aliens.
Jag förutsätter inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in