Citat:
Ursprungligen postat av
Newkie
1. Ju mer extraordinära påståenden man gör, desto starkare bevis krävs. Det är en grundläggande princip i all vetenskaplig skepticism.
2. Om någon påstår att utomjordingar har landat på jorden, krävs det alltså bevis som är lika extraordinära som påståendet självt. En suddig film, ett anonymt vittnesmål eller något “oidentifierat föremål” på himlen räcker inte.
3. Om något så extraordinärt som en utomjordisk landning faktiskt skulle ske, skulle det inte vara något som gick att dölja. Tusentals människor, nyhetskanaler och kameror världen över skulle dokumentera det i realtid.
1. ECREE är helt subjektiv och inte någon grundläggande princip (seriöst, tror du det?).
Det är en pseudoklubb för inbördes beundran. En dag ser jag 9 miljarder på mitt konto. En extraordinär händelse. Beviset: Samma bankutdrag som när man tar ut 300 kronor för att köpa sista 75:an så fredagen är räddad. Jag behöver inte två bankutdrag för att bevisa det, även om jag troligen blir återbetalningskyldig om jag spenderar dem.
2. Bevisen är extraordinära — men du accepterar dem inte, och det är en helt annan sak.
Vetenskap bygger på verifiering, och i det här fallet är vittnena granskade hundratals gånger.
Att ändå säga “inga bevis” betyder bara att man inte längre söker sanningen, utan bara vill behålla sin världsbild.
Föreställ dig att statsministern håller presskonferens:
han presenterar en delegation från Sirius, blåaktig hud, fyra fingrar, skeppet svävar stilla 100 m ovanför Rosenbad.
Skulle du då säga: “Hollywood-makeup, Lockheed-projekt, green-screen”?
Precis. För den som redan bestämt sig finns inget “tillräckligt” bevis.
3. Vi tror ofta att något som händer i realtid “inte går att dölja”. Men titta på moderna informationskriser: under flera år rapporterade tusentals medier samma berättelse om “ryska kopplingar” – en historia som senare visade sig till stora delar vara fabricerad av Obama och underrättelsetjänsten.
Trots att det avslöjats talar nästan ingen media om det.
Poängen är inte politik – det är mekanismen. Narrativ kan masspridas och sedan tystas, även i en värld med miljarder kameror.
Därför är det naivt att tro att allt extraordinärt automatiskt blir synligt eller rapporterat.