2025-10-24, 01:09
Medlem
Tommycombat18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Misstänkte nästan det...

Menade inte att du kände familjen personligen som i att du har personlig kontakt med dem. Menade mer om du har stött på den här flickan. Om hon nu terroriserar grannskapet och du bor där borde du väl ha stött på henne nån gång?
Med några trappor ifrån varandra går det inte att undvika tyvärr.
Citera
2025-10-24, 01:15
Medlem
Tommycombat18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Varför går man in i andras kylskåp?
Fattade inte riktigt poängen i den kommentaren jag heller 🤔
Citera
2025-10-24, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du fattar ingenting märker jag?
För sista gången! Det är inte familjens fel att dottern har uppenbara psykologiska problem och det är ovärderligt av Sverige att sparka ut en barnfamilj på gatan på grund av det. Barnet behöver hjälp av en psykolog naturligtvis. Myndigheterna borde ha vidtagit åtgärder tidigare om det inte redan skett.
Men om du häver deras kontrakt så är det fel på dig och du är omänsklig. Ett sådant samhälle vill vi inte ha helt enkelt.
Om det inte är föräldrarnas fel att ungenr utom kontroll, berätta gärna vem DU tycker bär ansvaret för att ungen saknar uppfostran och gränser.

Det är syltryggar som du som urholkar samhället av icke ansvarstagande och att allt alltid är någon annans fel.

Gällande ditt motstånd till vräkning, kan en barnfamilj aldrig vräkas? Finns det någon gräns för hur mycket regler en barnfamilj kan bryta utan att vräkas?
Citera
2025-10-24, 08:38
Medlem
[Strange Days]s avatar
Om hennes beteende har varit så här pass alvarligt under en längre tid, så måste det rimligen ha kommit in orosanmälningar till Socialen från skolan, då jag har extremt svårt att tänka mig att flickan inte har visat sama beteende när hon har varit i plugget. Även hyresvärden borde ju också ha gjort orosanmälan till Socialen om det rör sig om över hundra incidenter där grannar även har rapporterat att det har hörts bråk och skrik från familjens lägenhet.

I mina öron låter det som att Socialen i detta fallet, och som i så många andra fall, återigen har misslyckats med att sköta sitt jobb. Om insatser hade satts in när de första anmälningarna började trilla in, så hade det kanske inte behövt gå så här långt. Tragiskt hur som helst. Hoppas flickan får den hjälp hon behöver.
Citera
2025-10-24, 09:00
Medlem
LKKINGENs avatar
Jag har försökt hänga med i samhällsdebatten så gott jag kan de senaste decennierna men det finns saker som jag aldrig förstått hur det gick till när det blev en del av det normala.
Tex detta att samhället skall formas runt de som är till besvär och resten ska anpassa sig till detta.
Tänk er hur detta damp håller på i skolan, behövs säkert en hel armé av extra insatser och resten av eleverna i klassen får ingen ro.
Varför är aldrig artiklarna utan offer vinkel?
En bra journalist hade tagit fasta på att äntligen får kvarteret lugn och ro när dampet med familj tvångs avvisas från boendet.
Följt av intervjuer med grannar som äntligen kan pusta ut och slippa ororn över möten i trapphus och att kunna gå och lägga sig utan att huset dånar av dampskrik.
Citera
2025-10-24, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Om det inte är föräldrarnas fel att ungenr utom kontroll, berätta gärna vem DU tycker bär ansvaret för att ungen saknar uppfostran och gränser.

Det är syltryggar som du som urholkar samhället av icke ansvarstagande och att allt alltid är någon annans fel.

Gällande ditt motstånd till vräkning, kan en barnfamilj aldrig vräkas? Finns det någon gräns för hur mycket regler en barnfamilj kan bryta utan att vräkas?

Kan ju vara medfödd hjärnskada?
Inte alltid det enbart beror på föräldrarna om en unge beter sig avvikande.
Var är farsan då?
En del ensamstående föräldrar kan va utbrända och sjuka, så att få avlastning kanske kan va behjälpligt då.
Det ena utesluter inte det andra. Borde finnas särskilda boenden för högljudda, stökiga individer och större familjer.
Så andra kunde få lugn och ro.
De borde kanske flytta men även få den hjälp som behövs. Att Soc tar barn o placerar dom i familjehem och hvb-hem brukar inte sluta bra och kostar betydligt mer för samhället och på sikt.
Citera
2025-10-24, 15:59
Medlem
https://www.hemhyra.se/nyheter/mamma...jag-ingenting/

Hon får flytta. Inte så oväntat, det verkar ha varit något i särklass och har man en dotter som stör så mycket bör man nog samarbeta mer med soc än vad hon gjort. Mitt tips, flytta ut där det inte är några grannar.
Citera
2025-10-24, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommycombat18

Okej! Hur är hon? Stämmer bilden man får här i tråden av henne?
Citera
2025-10-24, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du fattar ingenting märker jag?
För sista gången! Det är inte familjens fel att dottern har uppenbara psykologiska problem och det är ovärderligt av Sverige att sparka ut en barnfamilj på gatan på grund av det. Barnet behöver hjälp av en psykolog naturligtvis. Myndigheterna borde ha vidtagit åtgärder tidigare om det inte redan skett.
Men om du häver deras kontrakt så är det fel på dig och du är omänsklig. Ett sådant samhälle vill vi inte ha helt enkelt.

Oavsett om barnet har div diagnoser och behov av psykolog så är det FÖRÄLDRARNAS skyldighet att se till att dottern inte vistas ute själv. Det är inte samhället eller statens ansvar. Det ligger i första hand på föräldrarna. Jag vill ha lugnt och tryggt där jag och mitt barn bor.
Citera
2025-10-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtriologi
Kan ju vara medfödd hjärnskada?
Inte alltid det enbart beror på föräldrarna om en unge beter sig avvikande.
Var är farsan då?
En del ensamstående föräldrar kan va utbrända och sjuka, så att få avlastning kanske kan va behjälpligt då.
Det ena utesluter inte det andra. Borde finnas särskilda boenden för högljudda, stökiga individer och större familjer.
Så andra kunde få lugn och ro.
De borde kanske flytta men även få den hjälp som behövs. Att Soc tar barn o placerar dom i familjehem och hvb-hem brukar inte sluta bra och kostar betydligt mer för samhället och på sikt.

Ungen är oavsett allt du räknar upp föräldrarnas ansvar, ett ansvar dom inte lyckats ta.

End. Of. Story!

Jag skulle skämmas ögonen ur mig om mina tonårssöner inte betedde sig korrekt, dom är inte felfria och dom fuclar upp det ibland givetvis, men då tar dom ägandeskap för sitt fuckup och jag I förlängningen.

Vad är det med detta djävla samhället med att skylla på någon annan hela djävla tiden?!??!
Citera
2025-10-24, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommycombat18

Stämmer det att barnet är lika hopplöst som man tror?

Etnicitet?
Citera
2025-10-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.hemhyra.se/nyheter/den-m...igt-udda-case/

Vad tycker ni? Är det rätt att vräka familjen pga vad en flicka gjort?

Vad kan man göra i ett sånt här fall.
Flickan ska i ungdomsfängelse om det hade funnits. Nu SIS-hem. Trots sin ungdom. Det bästa för henne. Om hon får hållas blir hon bara mer o mer vanartig.

Ingen vräkning blir heller nödvändig. En fördel att inte behöva straffa oskyldiga.

Om det finns hinder för SIS så ska familjen självklart vräkas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in