Citat:
Ursprungligen postat av
Filuren1
Hej!
Är intresserad att läsa elektriker automation, hur ser arbetsmarknaden och lönen ut idag?
Verkar som vissa menar att det nästan är omöjligt att få jobb som lärling. Stämmer det?
Jag har hört att de beror på vart du bor, men i stockholm är det omöjligt. Jag kontaktade firmor i flera timmar om dagen i tre månader bara för att lyckas få en praktikplats, och då var det på en riktig skit firma med otrevliga och störda dårar som jobbade där. De var den enda firman jag hittade som ville ha en praktikant öht. Sen sökte jag jobb dagarna i ända i ett halvår, frågade alla elektriker jag såg som var ute o jobbade ifall de sökte folk, alla var intresserade. Tills jag sa att jag söker lärlingsplats, då får man kalla handen på en gång. Överlag så har jag extremt enkelt att få jobb och brukar få ungefär var tredje jobb jag söker, har aldrig någonsin vart arbetslös. Men elektriker var de värsta skiten jag någonsin utsatt mig själv för och är utan tvekan det dummaste jag gjort att plugga till, total slöseri på 1.5 år och man ligger 100 000kr i skuld till csn. usch
I min klass var det nog bara en snubbe som fick jobb utan kontakter, och i den andra klassen var det inte ens en enda jävel. Alla jobbar med samma som innan utbildningen