2025-07-01, 23:01
Medlem
LasseFranGnestas avatar
kan slå ett slag för styr elektriker alternativt automations ingenjör (fortfarande mkt el, apparatskåp 0-10V, 24V osv)
Citera
2025-07-04, 14:34
Medlem
Hej!

Är intresserad att läsa elektriker automation, hur ser arbetsmarknaden och lönen ut idag?
Verkar som vissa menar att det nästan är omöjligt att få jobb som lärling. Stämmer det?
Citera
2025-07-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren1
Hej!

Är intresserad att läsa elektriker automation, hur ser arbetsmarknaden och lönen ut idag?
Verkar som vissa menar att det nästan är omöjligt att få jobb som lärling. Stämmer det?
Jag har hört att de beror på vart du bor, men i stockholm är det omöjligt. Jag kontaktade firmor i flera timmar om dagen i tre månader bara för att lyckas få en praktikplats, och då var det på en riktig skit firma med otrevliga och störda dårar som jobbade där. De var den enda firman jag hittade som ville ha en praktikant öht. Sen sökte jag jobb dagarna i ända i ett halvår, frågade alla elektriker jag såg som var ute o jobbade ifall de sökte folk, alla var intresserade. Tills jag sa att jag söker lärlingsplats, då får man kalla handen på en gång. Överlag så har jag extremt enkelt att få jobb och brukar få ungefär var tredje jobb jag söker, har aldrig någonsin vart arbetslös. Men elektriker var de värsta skiten jag någonsin utsatt mig själv för och är utan tvekan det dummaste jag gjort att plugga till, total slöseri på 1.5 år och man ligger 100 000kr i skuld till csn. usch

I min klass var det nog bara en snubbe som fick jobb utan kontakter, och i den andra klassen var det inte ens en enda jävel. Alla jobbar med samma som innan utbildningen
Citera
2025-07-06, 10:01
Medlem
Det lät ju inget vidare, gäller samma sak inom automation?
Jag kommer söka jobb i Småland Blekinge, inte Stockholm.
Citera
2025-07-06, 13:55
Medlem
Citat:
Det lät ju inget vidare, gäller samma sak inom automation?
Jag kommer söka jobb i Småland Blekinge, inte Stockholm.
Om jag var du hade jag ringt eller mailat lokala firmorna och frågat om de är intresserade av att anställa nya i branschen och om de söker efter folk innan jag påbörjat utbildningen. För jag fick bara höra överallt att det finns hur mycket jobb som helst och man kan välja och vraka mellan arbetsgivare. Sen när man pluggat färdigt står man där och har inte ens kommit en mm in i branschen för arbetsgivare tycker man är lika ointressant som en tappad glasskula
Citera
2025-07-06, 18:40
Medlem
Tranquility Bass avatar
Att få jobb utan kontakter kommer alltid vara svårt så länge man inte vill vända burgare eller städa. Jag förstår att arbetsgivare kan vara ovilliga att anställa någon direkt från skolan när man har noll koll på vad denna kan eller är som person. Kommer ihåg att jag hade en klasskamrat som frågade mig om jag kunde lägga ett gott ord för han på det företag jag arbetade på. Jag tackade vänligt men bestämt nej då personen efter tre års utbildning inte ens kunde koppla ett vägguttag.
Citera
2025-07-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Att få jobb utan kontakter kommer alltid vara svårt så länge man inte vill vända burgare eller städa. Jag förstår att arbetsgivare kan vara ovilliga att anställa någon direkt från skolan när man har noll koll på vad denna kan eller är som person. Kommer ihåg att jag hade en klasskamrat som frågade mig om jag kunde lägga ett gott ord för han på det företag jag arbetade på. Jag tackade vänligt men bestämt nej då personen efter tre års utbildning inte ens kunde koppla ett vägguttag.
Asså jag har haft andra jobb inom teknik/energi branschen och kom in på nån vecka, men elektriker är en helt annan grej. Det är ju totalt jävla tvärstop och finns inte en enda som visat minsta lilla intresse att anställa en lärling, fast att jag har snackat med säkert 200 gubbar
Citera
2025-07-31, 16:58
Medlem
LoveLifeNows avatar
Citat:
Hej!

Stämmer tyvärr fortfarande. Funderar nu på att emigrera, men vart ska man ta vägen? Vilket land behöver en svensk elektrikerlärling liksom?
Citera
2025-07-31, 22:11
Medlem
Svårt att få lärlingsplats. Att det sägs vara brist på elektriker är nåt de hittat på för att fler ska utbildas sig och sen sänka lönerna.
Undvik.
Citera
2025-10-23, 07:05
Medlem
DrDoaks avatar
Jag frågade en utbildare på el vilka elektriker som har lättast att hitta jobb. Han hävdar att installation (gissar bygg) har bäst, sen industri och larm någon stans mitt emellan medan automation har sämst. Detta är i Skåne. Kan någon bekräfta om detta är korrekt (för Skånes del)?

En annan fråga (om ECY). Vissa skolor erbjuder ECY inom skolan. En av dessa påstår att man slipper lärlingstiden på 1600 timmar, eftersom skolan bjuder på ECY i utbildningen. Spontant låter det nästan lite för bra för att vara sant att man skulle kunna gå ut direkt utan att passera lärlingstiden och jobba som förstaårsmontör (eller vad det nu heter efter läröingstiden). Stämmer det eller är det bara en bluff som skolan kör med?
Senast redigerad av DrDoak 2025-10-23 kl. 07:08.
Citera
2025-10-23, 12:03
Medlem
DrDoaks avatar
Vilken inriktning på en elektrikerutbildning är bäst om man vill kunna få svartjobb?
Automationselektriker
Installationselektriker
Industrielektriker
Larm- och säkerhetselektriker
Citera
2025-10-23, 12:05
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
kan slå ett slag för styr elektriker alternativt automations ingenjör (fortfarande mkt el, apparatskåp 0-10V, 24V osv)
Baserat på vad anser du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in