2025-10-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuen
Rättsmedicinalverket menar att det finns förutsättning för att mannen kan dömas till rättspsykiatisk vård. Deras bedömning är även att det finns risk för återfall i ”brottslighet av allvarligt slag”.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/mordaren-i-skultuna-led-av-psykisk-storning-kan-domas-till-rattspsykiatrisk-vard

Man kan väl sitta inne länge om man döms till RPV?

https://www.srpf.se/verksamheter/rpv/

”Kvalitetsregistret RättspsyK

Information om rättspsykiatrisk vård i Sverige samlas in till ett kvalitetsregister, RättspsyK. Från rapporten utgiven 2021 hämtas att rättspsykiatrisk vård ofta pågår under flera år. De patienter som skrevs ut från rättspsykiatrisk vård år 2020 hade en medianvårdtid om 58 månader, motsvarande nästan fem år. Generellt är vårdtiden kortare för de som vårdas utan SUP, men av alla som döms till rättspsykiatrisk vård får majoriteten (79%) med SUP. Den sjukdom som vanligast vårdas inom rättspsykiatrin är olika former av psykoser, där schizofreni är allra vanligast. Missbruk är också vanligt, 71 % av de som ingick i kvalitetsregistret 2019–2021 hade en missbruksproblematik. Den vanligaste läkemedelsbehandlingen består av psykosdämpande läkemedel.”
Citera
2025-10-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Funderar vidare här och inser att du beskriver en form av ”eftervåld”. Många vet kanske vad det är, men för de som inte vet så är det det våld som uppstår mellan två personer när en relation tagit slut. Det finns flera typer av våld och eftervåld (den som vill läsa mer googla). Det kan manifestera sig som svårt att lämna vederbörande ifred, att ständigt höra av sig. Kan nog definieras som våld om det är ihållande och ovälkommet.

Å andra sidan svårt att helt göra en distinktion eftersom de ju hade barn tillsammans och måste ha kontakt. Dessutom verkar ju även J kontaktat H mycket också. Jag får uppfattningen att båda haft svårt att släppa taget om varandra faktiskt snarare. Att båda varit svartsjuka på de nya respektive. Även om J inte verkat velat att det ska se så ut.

Hon säger ju också att hon inte slutat älska honom, men att det helt enkelt inte fungerade att leva tillsammans längre av olika anledningar. Kanske att han blev så annorlunda efter hjärnhinneinflammation, sviterna efter den samt misstänkt odiagnostiserad och obehandlad ADHD, tänker jag. Samt att allt helt enkelt växer över tid om man inte tar tag i det och tex söker hjälp hos parterapeut, det adderas över tid och när det sedan summeras vid en viss tidpunkt blir det till slut för mycket. Han verkade ju dessutom ha vägrat parterapi, om det nu stämmer.

Den långvariga konflikten som J hade med hans föräldrar måste ha varit väldigt tärande för båda också. Kan tänka mig att den sakta ”förgiftade” förhållandet.

Kan dock verkligen förstå att de båda hade svårt att släppa varandra efter en så lång relation. I vissa fall så är det ju redan ”klart”, man är över varandra innan man separerat. Processen har pågått redan under längre tid inuti båda. Men i deras fall verkar det inte ha varit så. Inte alls hos H, ville inte kännas vid det, förträngde som det verkat. Hos J ja till viss del, men verkade ändå ångra sig när hon såg honom kär i en annan. Ändå vanlig reaktion.

Det kan väl bli så om/när man varit tillsammans väldigt länge och dessutom haft väldigt starka känslor för varandra som de verkat ha haft. Båda verkar ju ha varit lika på den punkten. Intensiva på något sätt.

[TILLÄGG: Plus att de träffades så unga. De har varit tillsammans nästan halva sina liv. Jag känner en person som fick psykos efter att ett lika långt förhållande tog slut. Den personen har borderlineproblematik, eller som det numer kallas EIPS. Dvs har väldigt svårt för separationer, att vara ensam, att bli ensam. Så pass att hen fick psykos. Blev handräckning med polis flera gånger osv.]

Men, bara H hotar med att ta livet av sig om det inte blir de två igen, så är det ju.

Någon måtta får det väl ändå vara? Det finns människor som lever i en våldsam relation, och där eftervåld är en del av det när relationen tar slut. Men i detta fall är det ju väldigt tydligt att J och H relation INTE varit en våldsam relation, med varken fysiskt eller psykiskt våld. Tvärtom vittnar båda parter (notera så även J trots att H försökt mörda henne) om en relation där de älskade varandra. Att slänga med våld i nära relationer på det här viset är galet. Snacka om att förminska för alla oss som faktiskt levt i en sådan relation.
Citera
2025-10-22, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Sorry, jag tolkade det som att han var medicinerad av psykvården och inte primärvården. Har dock sett på nära håll att även psykvården "blandar och ger" när det gäller psykofarmaka utan några djupare undersökningar eller vårdinsatser.
Hur som helst är allt en stor tragedi.

Enig i det. I allt du skriver.
Citera
2025-10-22, 23:03
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Tack, ska kolla 👍🏻

Titta också på "Akut polymorf psykos med schizofren sjukdomsbild".
Citera
2025-10-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ah fattar, så störigt när det blir så!

Jag skulle aldrig benämna SSRI som uppiggande. Rent felaktigt skulle jag vilja påstå. Har heller aldrig hört en läkare benämna den läkemedelsgruppen så heller. De är inte uppiggande. De dämpar depressiva symptom, that’s it. Det skulle vara om han fått Voxra (bupropion) av nätläkare. Men då blir ju isåfall följdfrågan, vilken dos tog han, hur länge och hur nära inpå dåden? Han kan ju ha tagit dagarna före men att det hunnit gå ur kroppen. Tror inte de hade testat för olika CS i håret?

Ja, SSRI och/eller CS (eller Voxra) kan ha triggat psykos. Tyvärr.

Nej, det är ju i första hand inte uppiggande och ska naturligtvis inte benämnas som så. Men om han fått de uskrivet för depressiva besvär kan läkaren slarvigt ha gett den förklaringen då de kan höja humöret etc. Nu minns jag inte läkarens namn från FUP, men klingade det inte lite utländskt? Det skulle kunna vara språkförbistring som ställt till det också, såklart utan att veta säkert. Är inte alls säker på det här så rätta mig gärna om jag har fel/ta det med en nypa salt.

Håller med dig, det hade varit intressant att veta mer gällande hans mediciner. Tyckte mig läsa att han hade slutat ta en del av dem i FUP. Kanske hade han andra mediciner utskrivet också sedan tidigare som vi inte vet om?

En del har nämnt självmedicinering. Det kan ju gälla sonens ADHD medicin, som han ärligt nämner. Men det kan ju också vara annat som inte framkommer eller är maskat i FUP.
Citera
2025-10-22, 23:07
Medlem
Citat:
https://www.srpf.se/verksamheter/rpv/

”Kvalitetsregistret RättspsyK

Information om rättspsykiatrisk vård i Sverige samlas in till ett kvalitetsregister, RättspsyK. Från rapporten utgiven 2021 hämtas att rättspsykiatrisk vård ofta pågår under flera år. De patienter som skrevs ut från rättspsykiatrisk vård år 2020 hade en medianvårdtid om 58 månader, motsvarande nästan fem år. Generellt är vårdtiden kortare för de som vårdas utan SUP, men av alla som döms till rättspsykiatrisk vård får majoriteten (79%) med SUP. Den sjukdom som vanligast vårdas inom rättspsykiatrin är olika former av psykoser, där schizofreni är allra vanligast. Missbruk är också vanligt, 71 % av de som ingick i kvalitetsregistret 2019–2021 hade en missbruksproblematik. Den vanligaste läkemedelsbehandlingen består av psykosdämpande läkemedel.”
Tack för info!
Citera
2025-10-22, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Rättsmedicinalverket har tydligen sagt att GM led av en allvarlig psykisk störning under dåden. Så då blir det väl rättspsykiatrisk vård då.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/38-aring-infor-ratta-for-mord-pa-flickvan-i-vasteras-sa-var-tiden-innan-valdsdaden

Jag tror det finns risk att han skrivs ut från rättspsyk inom ett år, vilket jag skulle finna väldigt provocerande.

Jag minns ett fall från 1980-talet i Skåne, möjligen i Trelleborg. En man gick bärsärk mitt i stan och attackerade och mördade (knivmördade?) en helt random person, som han inte alls kände. Sen sprang han in på en vårdcentral(?) och våldtog en sjuksköterska.

Mannens försvar under rättegången var att han hade druckit alkohol för första gången i sitt liv, och han visste inte alls hur det skulle påverka honom. Men han fått en blackout och blivit "galen", påstod han.

Så som jag minns historien, så blev den här mannen helt frikänd. Han hade varit tillfälligt psyksjuk på grund av alkoholen, ansåg rätten, och han hade inte kunnat förutse att alkoholen skulle påverka honom på det sättet. När spriten sedan hade gått ur kroppen var han helt normal igen. Alltså: Inget straff alls. Trots att han hade begått ett mord och en våldtäkt under samma eftermiddag.

Ifall mannen från Västerås döms till rättspsykiatrisk vård och skrivs ut igen inom ett år, så är det rättsväsendets och psykiatrins fel om han begår mord igen.

Jag har svårt att se att påföljden kan bli annat än rättspsykiatrisk vård här. Har också väldigt svårt att se att han är utsläppt och fri om ett år, det kommer inte ske.
Citera
2025-10-22, 23:20
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virkloppan
Gissar också att behandling rimligtvis satts in efter uppvaknandet. Men det är lite klurigt det där för en nedsövning i sig kan leda till hallucinationer och delirium hos en del patienter. Men med vetskap om brottet och Hs agerande både innan och efter lär kanske bilden ha klarnat ganska fort hos vårdpersonal och behandling satts in?

Jo, det är ju fullt möjligt. Som riktigeMannen var inne på så är obscent självskadebeteende, av den karaktär Henrik utsatte sig själv för, nästan alltid tecken på psykos. Så kanske medicinerades Henrik även som nedsövd.
Citera
2025-10-22, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jo, det är ju fullt möjligt. Som riktigeMannen var inne på så är obscent självskadebeteende, av den karaktär Henrik utsatte sig själv för, nästan alltid tecken på psykos. Så kanske medicinerades Henrik även som nedsövd.

Ja, exakt. Tyvärr vet vi ju inte så det går nu bara att spekulera. Hade varit intressant att veta, för även jag gjorde samma iakttagelser som dig gällande förhören med H.
Citera
2025-10-22, 23:25
Medlem
Lite OT, men ändå inne på ämnet. Idag visades "Schizofreni i sveriges lyckligaste kommun" Uppdrag granskning. Finns på Svtplay. Rekommenderar er att titta om ni vill förkovra er lite.
Citera
2025-10-22, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Hoppas att de har bra koll på Henrik. Så att han inte triggas att göra något dumt. Hans ångest är inte att leka med.

Jag har läst allt du skrivit i tråden, det är klokt och vi är på samma sida. Men jag undrar för vems skull vi ska hoppas? Som du skriver är ångesten inget att leka med och efter en sån här tragedi blir livet aldrig mer sig likt, jag skulle därför unna honom en vila om den var självvald.

Jag skulle aldrig uppmuntra till handling, men kan tycka att det är en intressant diskussion kring rätten till sitt eget öde.
Citera
2025-10-22, 23:45
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsArnee
Jag har läst allt du skrivit i tråden, det är klokt och vi är på samma sida. Men jag undrar för vems skull vi ska hoppas? Som du skriver är ångesten inget att leka med och efter en sån här tragedi blir livet aldrig mer sig likt, jag skulle därför unna honom en vila om den var självvald.

Jag skulle aldrig uppmuntra till handling, men kan tycka att det är en intressant diskussion kring rätten till sitt eget öde.

Rent principiellt så håller jag med dig. Men Henrik är sjuk i depression och ångesten är extrem p.g.a det. Så nu är inte rätt läge att ta sådant beslut, kan jag tycka. Vi vet dessutom inte om diagnosen är kronisk eller inte. Och han har barn och en exfru som älskar honom.

Frågeställningen du tar upp är däremot riktigt jobbig och svår. Och går nästan inte att tänka på.

Väldigt många kroniskt psykiskt sjuka avslutar sitt lidande genom självmord. Och den som varit med och upplevt deras vidriga misär till tillvaro, förstår varför.

Samtidigt så är sjukdomarna djupt orättvisa. Och man önskar naivt att de sjuka ska hålla ut, bli magiskt friska och få uppleva ett bra liv. Ett oåterkalleligt beslut är att ge efter för djävulen.

Jag hatar att förstå varför, och sympatisera med patienter som tar sina liv.
Senast redigerad av HomoDeus 2025-10-22 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in