Rättsmedicinalverket har tydligen sagt att GM led av en allvarlig psykisk störning under dåden. Så då blir det väl rättspsykiatrisk vård då.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/38-aring-infor-ratta-for-mord-pa-flickvan-i-vasteras-sa-var-tiden-innan-valdsdaden
Jag tror det finns risk att han skrivs ut från rättspsyk inom ett år, vilket jag skulle finna väldigt provocerande.
Jag minns ett fall från 1980-talet i Skåne, möjligen i Trelleborg. En man gick bärsärk mitt i stan och attackerade och mördade (knivmördade?) en helt random person, som han inte alls kände. Sen sprang han in på en vårdcentral(?) och våldtog en sjuksköterska.
Mannens försvar under rättegången var att han hade druckit alkohol för första gången i sitt liv, och han visste inte alls hur det skulle påverka honom. Men han fått en blackout och blivit "galen", påstod han.
Så som jag minns historien, så blev den här mannen helt frikänd. Han hade varit
tillfälligt psyksjuk på grund av alkoholen, ansåg rätten, och han hade inte kunnat förutse att alkoholen skulle påverka honom på det sättet. När spriten sedan hade gått ur kroppen var han helt normal igen. Alltså: Inget straff alls. Trots att han hade begått ett mord och en våldtäkt under samma eftermiddag.
Ifall mannen från Västerås döms till rättspsykiatrisk vård och skrivs ut igen inom ett år, så är det rättsväsendets och psykiatrins fel om han begår mord igen.