Citat:
Ursprungligen postat av
HomoDeus
Svårt att bilda sig en uppfattning med så bristfälligt material. Och endast i text. Men med tanke på hans respons under sina förhör så gissar jag att han medicinerades innan RPU'n var klar.
I hans första förhör, när han inte svarade på frågor, fick jag intryck av att han fortfarande var borta. Men i det andra (en vecka senare) och påföljande förhör så tyckte jag mig märka ökad närvaro. Han kändes bra närvarande när förhören hölls på rättspsyk i Sala.
Om han däremot inte fick något förrän efter RPUn så får jag svårt att förklara hans tillfrisknande.
Oavsett vilket brott någon begått behandlar man alltid akuta psykiska kriser när någon behöver det. Man lämnar inte en förmodat svårt psykiskt sjuk person utan behandling bara för att man behöver göra en P7:a, men om man skulle gjort det var han ändå på en helt annan plats rent psykiskt när han vaknade efter nedsövningen. Bara det att han fick sova, om än artificiellt, är stabiliserande.
Provtagningen som gjordes när han kom till sjukhuset påvisade dessutom ketamin och vi kan anta att man använde det som sederingsmedel eftersom att han var sövd i ett par dagar.
Växande forskning visar att ketamin kan ha snabbverkande antidepressiv + antisuicidal effekt, särskilt hos personer med djupa depressioner eller psykoser med suicidala inslag och kan bidra till att bryta en akut psykisk kris.