2025-10-22, 20:09
Medlem
Lemonade.347s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Vad tror vi om pläderingarna i morgon?

Henriks försvarare och Js advokat lär ju förespråka RPV. Men Bodström?

Kommer Bodström ensam hävda att Henrik inte är tillräckligt sjuk för RPV? Jag skulle inte förvånas om det blev så.

Oj, en sån snabb rättegång

Nej det bästa hade varit vård. Jag hoppas att även åklagaren förstår det. Jag är rädd att han skadar någon annan i fängelset om han hamnar där. Vill inte höra igen om något år att någon vårdare råkar hamna i hans korsväg om han hamnar i psykos igen eller han själv för den delen heller. Skadorna han gav sig själv var ju inte lätta direkt.
Senast redigerad av Lemonade.347 2025-10-22 kl. 20:13.
Citera
2025-10-22, 20:17
Medlem
Under rättegången idag sa H att flickorna ”väckte” honom och att han då inte längre ville döda J.
Citera
2025-10-22, 20:31
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Svårt att bilda sig en uppfattning med så bristfälligt material. Och endast i text. Men med tanke på hans respons under sina förhör så gissar jag att han medicinerades innan RPU'n var klar.

I hans första förhör, när han inte svarade på frågor, fick jag intryck av att han fortfarande var borta. Men i det andra (en vecka senare) och påföljande förhör så tyckte jag mig märka ökad närvaro. Han kändes bra närvarande när förhören hölls på rättspsyk i Sala.

Om han däremot inte fick något förrän efter RPUn så får jag svårt att förklara hans tillfrisknande.

Oavsett vilket brott någon begått behandlar man alltid akuta psykiska kriser när någon behöver det. Man lämnar inte en förmodat svårt psykiskt sjuk person utan behandling bara för att man behöver göra en P7:a, men om man skulle gjort det var han ändå på en helt annan plats rent psykiskt när han vaknade efter nedsövningen. Bara det att han fick sova, om än artificiellt, är stabiliserande.

Provtagningen som gjordes när han kom till sjukhuset påvisade dessutom ketamin och vi kan anta att man använde det som sederingsmedel eftersom att han var sövd i ett par dagar.

Växande forskning visar att ketamin kan ha snabbverkande antidepressiv + antisuicidal effekt, särskilt hos personer med djupa depressioner eller psykoser med suicidala inslag och kan bidra till att bryta en akut psykisk kris.
Citera
2025-10-22, 20:34
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Att lyckas punktera sin egen lunga samt skära sig själv i halsen så att det på ett ställe gick hål, så pass att sjukvårdspersonalen kunde sätta en trakeostomi där. Det görs nog inte så lätt om man inte är under påverkan av antingen preparat eller har en psykos. Tänker iaf jag.

Han hade legat sövd mest pga ”komfort”, som jag läst, så man slapp söva och väcka och söva och väcka, pga flera operativa ingrepp under de dagarna. Inte pga livshotande skadad, så som jag förstod. Rätta mig om jag har fel. Spelar väl iofs mindre roll varför. Nördade ner mig bara 🤦🏼‍♀️

Förstod det också så, plus att man säkert resonerade som så att uppvaknande från sedering kan stärka psykotiska tillstånd. Även om sömnen var artificiell gjorde den honom gott.

Omfattningen av skadorna på hans könsorgan var obehagliga att läsa om. Där har han med kniv, sax och hammare försökt orsaka sig själv så stor skada som möjligt. Det gör man inte heller om man inte är påverkad av antingen preparat eller svår psykisk sjukdom.
Senast redigerad av riktigamannen95 2025-10-22 kl. 21:28.
Citera
2025-10-22, 20:38
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Vad tror vi om pläderingarna i morgon?

Henriks försvarare och Js advokat lär ju förespråka RPV. Men Bodström?

Kommer Bodström ensam hävda att Henrik inte är tillräckligt sjuk för RPV? Jag skulle inte förvånas om det blev så.

Oavsett vad Bodström gör hoppas jag att åklagaren yrkar på rättspsykiatrisk vård.
Citera
2025-10-22, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Vilka mediciner är det då, kan vi sammanfatta?
De vi känner till är väl:

- Atarax
- Propavan
- Sertralin
- Oxascand
- Quetiapin

Metaboliter av dessa funna i kroppsvätskor enligt FUP:
- Sertralin
- Quetiapin
- Mirtazapin

(Om jag inte missminner mig)

Hur kunde någon läkare tänka att han skulle ha något uppiggande om han redan hade så svårt med sömnen? Den läkaren borde anmälas. Välkänt fenomen. Måste vara en högst inkompetent läkare han haft att göra med. Man häpnar alltså.

Har jag missat någonting? Hade Henrik uppiggande utskrivet? Inget av ovanstående är uppiggande 🤔
Citera
2025-10-22, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riktigamannen95
Oavsett vad Bodström gör hoppas jag att åklagaren yrkar på rättspsykiatrisk vård.

Det hoppas inte jag. Jag hoppas han får livstid.

Annars kan han ju släppas nästa år ifall läkarna bedömer att han har frisknat till!
Citera
2025-10-22, 21:15
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virkloppan
Har jag missat någonting? Hade Henrik uppiggande utskrivet? Inget av ovanstående är uppiggande 🤔

Det verkar inte som att han haft ”uppiggande” i typisk bemärkelse, men SSRI i vissa fall förvärra eller trigga mani eller psykos hos personer som har bipolär eller schizoaffektiv sjukdom.

SSRI verkar genom att höja serotoninnivåer och är inte uppiggande i betydelsen “stimulerande”, men kan öka energi, initiativ och vakenhet. Hos personer med bipolär sjukdom eller schizoaffektiv sjukdom kan det utlösa mani eller hypomani, särskilt om man inte samtidigt står på ett stämningsstabiliserande läkemedel. SSRI kan också förvärra psykotiska symtom, om den dopaminerga balansen påverkas.

Hos personer med bipolär sjukdom eller schizoaffektiv sjukdom sätts SSRI in med största försiktighet.
Citera
2025-10-22, 21:21
Medlem
riktigamannen95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Det hoppas inte jag. Jag hoppas han får livstid.

Annars kan han ju släppas nästa år ifall läkarna bedömer att han har frisknat till!

Nu är det ju inte riktigt så enkelt och lagstiftningen i Sverige säger att svårt psykiskt sjuka inte ska dömas utifrån samma påföljdsskala som andra brottslingar.
Citera
2025-10-22, 21:30
Medlem
Citat:
Det verkar inte som att han haft ”uppiggande” i typisk bemärkelse, men SSRI i vissa fall förvärra eller trigga mani eller psykos hos personer som har bipolär eller schizoaffektiv sjukdom.

SSRI verkar genom att höja serotoninnivåer och är inte uppiggande i betydelsen “stimulerande”, men kan öka energi, initiativ och vakenhet. Hos personer med bipolär sjukdom eller schizoaffektiv sjukdom kan det utlösa mani eller hypomani, särskilt om man inte samtidigt står på ett stämningsstabiliserande läkemedel. SSRI kan också förvärra psykotiska symtom, om den dopaminerga balansen påverkas.

Hos personer med bipolär sjukdom eller schizoaffektiv sjukdom sätts SSRI in med största försiktighet.

Ah, tack för upplysningen. Jag tänkte inte steget längre, tog för givet (dumt nog) att det var uppiggande som i ex centralstimulantia som menades, vilket förekom i FUP men som Henrik sa att han testat bara enstaka gång/gånger i tron om att han hade ADHD. Men du har helt rätt i att Sertralin kan ha "uppiggande" verkan om än med annan verkningsmekanism. Attans vad olyckligt!
Citera
2025-10-22, 21:38
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Oavsett vilket brott någon begått behandlar man alltid akuta psykiska kriser när någon behöver det. Man lämnar inte en förmodat svårt psykiskt sjuk person utan behandling bara för att man behöver göra en P7:a, men om man skulle gjort det var han ändå på en helt annan plats rent psykiskt när han vaknade efter nedsövningen. Bara det att han fick sova, om än artificiellt, är stabiliserande.

Provtagningen som gjordes när han kom till sjukhuset påvisade dessutom ketamin och vi kan anta att man använde det som sederingsmedel eftersom att han var sövd i ett par dagar.

Växande forskning visar att ketamin kan ha snabbverkande antidepressiv + antisuicidal effekt, särskilt hos personer med djupa depressioner eller psykoser med suicidala inslag och kan bidra till att bryta en akut psykisk kris.

Absolut. Jag förstår att man behandlar så snart man kan. Men även när patient är nedsövd och utan koll på anamnes? Jag hade gissat att man började medicinera när han vaknade.

Intressant med ketaminet. Tack för info.
Citera
2025-10-22, 21:43
Medlem
HomoDeuss avatar
Jag tror att det blir vård. Henrik befann sig på rättspsyk väldigt länge och läkarnas utlåtande kommer gissningsvis att väga tyngst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in