Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-22, 18:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkestpassenger
Du ogillar yttrandefrihet din lilla kulturmarxist.

Det är den "kränkte" som ska ta ansvar för sina känslor och vara vuxen inte andra som ska behöva anpassa sig efter DDR-lagar.

Fan vad jag avskyr dig micro.
Nej, jag gillar yttrandefrihet.
Och denna skitunge trampade inte bara på de andras yttrandefrihet utan övergick till att verbalt kränka dem ...

Det är du som inte gillar yttrandefrihet -- eller du som kanske inte ens vet vad yttrandefrihet innebär och vilka faktiska begränsningar som finns.
Citera
2025-10-22, 18:31
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shugu
Artikel

Citat ur artikeln:

"I våras fick en halländsk skola besök av en kommunal verksamhet som informerade om HBTQI-frågor. När två ungdomskonsulenter befann sig i skolans kafeteria kom en 16-årig elev fram till dem med några kompisar i sällskap.

Enligt konsulenterna fällde pojken en mängd nedsättande kommentarer och betedde sig fientligt och aggressivt. När de påpekade att hans uttalanden var hets mot folkgrupp sade pojken ”Sedan när är bögar en folkgrupp?”.

Därefter spelade 16-åringen sången ”Bögarnas fel” via en storbildsskärm, vilket ledde till allsång i lokalen. Det pågick i ungefär 20 minuter. Vid tillfället befann sig ungefär 20 personer på platsen."

Kunde inte hålla mig för skratt när jag läste detta. Förvisso vet jag inte exakt vad för nedsättande kommentarer som fälldes, men är detta samt att spela upp en låt verkligen hets mot folkgrupp?
Ja, så klart det är hets mot folkgrupp eftersom lagen är skriven så. Sedan är det en helt annan sak om lagen borde vara skriven så. Men nu ska allting diskuteras som att det är fel, bara för att det inte borde vara så. Here we go fucking again!
Citera
2025-10-22, 18:32
Medlem
Det är ju intressant. Att pojkarna fälls för sitt tilltag tycker jag är helt i sin ordning.
Vad de ska fällas för kan man diskutera.

Frågan till att börja med är här var gränsen för vad som är "hets" ska dras. Det är ju utan tvekan så att pojkarna har vidtagit åtgärder som har fått en grupp människor att uttrycka en form av hat mot bögar, tveklöst tydligt riktat mot två personer i lokalen, oavsett om dom var bögar eller inte.
Folk sjöng med. Om det är "hets" eller inte kan man diskutera. Jag är öppen i frågan.

Alternativt kan man tänka sig ofredande.

Men ju mer jag tänker på det ju mer finner jag mig i att HMF är en helt riktigt dom.

Pojkarna kan väl konstatera att det faktum att de fälldes för brott är "bögarnas fel"
Citera
2025-10-22, 18:40
Medlem
Skolan har alltså en storbildsskärm där elever fritt kan spela upp material? De får väl vara glada att det inte var något värre än Grotesco som spelades upp.

Skrämmande utveckling att till och med en sång från public service på bara 14 år blir hets mot folkgrupp. Det går snabbt.
Citera
2025-10-22, 18:46
Medlem
Nu när ungdomarna tidigt fått lära sig att de lever i en sorts diktatur så kommer de säkerligen att börja älska alla HBTQ-personer.
Citera
2025-10-22, 18:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Så HBTQP-lobbyn kommer för att sprida homopropaganda på skolor och blir sedan ledsna i ögat när de får kritik?

Bögarnas fel spelades väl dessutom på Allsång på Skansen om jag inte missminner mig. Ska vi då åtala SVT för HMF?

För SVT går det bra - eller det gick åtminstone bra 2011. Wikipedia:

Citat:
En tittare polisanmälde låten för hets mot folkgrupp, men Justitiekanslern valde att inte ta upp ärendet med en förundersökning, med följande motivering: ”Sången är uppenbarligen avsedd att utgöra satir”.
”Inte minst i kulturlivet är utrymmet för ironi, satir och andra debattväckande uttryck mycket vidsträckta. Syftet med lagstiftningen om hets mot folkgrupp har inte varit att motverka sådan debatt eller kritik av skilda företeelser. Även för sådana yttranden som kan uppfattas som stötande eller direkt missvisande finns ett vidsträckt utrymme. „

– Justitiekanslern
Citera
2025-10-22, 18:55
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, jag gillar yttrandefrihet.
Och denna skitunge trampade inte bara på de andras yttrandefrihet utan övergick till att verbalt kränka dem ...

Det är du som inte gillar yttrandefrihet -- eller du som kanske inte ens vet vad yttrandefrihet innebär och vilka faktiska begränsningar som finns.

Är det en naturlag att yttrandefrihet alltid kommer med begränsningar? Finns det några lika naturliga grundläggande begränsningar i yttrandefriheten som alltid återkommer eller är begränsningarna upp till varje lands lagstiftare att fritt få bestämma?

Pojken som blev dömd är säkert jättejobbig. Jag har fått lära mig att vuxna, speciellt sådana som arbetar med barn, alltid ska sträva efter att behålla lugnet och bemöta konfrontativa tonåringar lågaffektivt så länge de inte utgör en fysisk fara för sig själva eller andra, samt inte ta det de säger personligt.
Vad uppnås egentligen när man polisanmäler en 16-åring för att han varit (verbalt) störig på lektionen? Hade inte samtal med rektor, kurator & föräldrar räckt?
Citera
2025-10-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Ja, ligger mycket i det du skriver. Blir svårare och svårare att navigera rätt i vårt lättkränkta samhälle. Kränkhet har blivit en affärside’.
Stundtals räcker det med sunt förnuft men när några få skall bestämma över massan vad som anses vara ” rätt åsikter”, då är vi på villovägar.

Skulle säga att du och tidigare skrivare du citerar tillhör den gruppen av extremt lättkränkta individer som måste börja raljera högt och konstant om hur orättvist behandlade dem är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Är det en naturlag att yttrandefrihet alltid kommer med begränsningar? Finns det några lika naturliga grundläggande begränsningar i yttrandefriheten som alltid återkommer eller är begränsningarna upp till varje lands lagstiftare att fritt få bestämma?

Pojken som blev dömd är säkert jättejobbig. Jag har fått lära mig att vuxna, speciellt sådana som arbetar med barn, alltid ska sträva efter att behålla lugnet och bemöta konfrontativa tonåringar lågaffektivt så länge de inte utgör en fysisk fara för sig själva eller andra, samt inte ta det de säger personligt.
Vad uppnås egentligen när man polisanmäler en 16-åring för att han varit (verbalt) störig på lektionen? Hade inte samtal med rektor, kurator & föräldrar räckt?

Knappast en naturlag. Homosexuella lades till i HMF-lagen så sent som år 2002.
Citera
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det är ju intressant. Att pojkarna fälls för sitt tilltag tycker jag är helt i sin ordning.
Vad de ska fällas för kan man diskutera.

Frågan till att börja med är här var gränsen för vad som är "hets" ska dras. Det är ju utan tvekan så att pojkarna har vidtagit åtgärder som har fått en grupp människor att uttrycka en form av hat mot bögar, tveklöst tydligt riktat mot två personer i lokalen, oavsett om dom var bögar eller inte.
Folk sjöng med. Om det är "hets" eller inte kan man diskutera. Jag är öppen i frågan.

Alternativt kan man tänka sig ofredande.

Men ju mer jag tänker på det ju mer finner jag mig i att HMF är en helt riktigt dom.

Pojkarna kan väl konstatera att det faktum att de fälldes för brott är "bögarnas fel"

de ska inte fällas för någonting, däremot bör de disciplineras. det beskrivna agerandet låter som ett scenario där eleverna tagit makten i skolan, vilket naturligtvis är befängt. skolan bör inte bjuda in HBTQI-propagandister, men det är en annan femma.
Citera
2025-10-22, 19:00
Medlem
Mittokrats avatar
Citat:
Det är ingen naturlag, men de flesta är väl eniga om att exempelvis uppvigling och olaga hot inte ska tillåtas. Eller förräderi. Och dylikt.
Citera
2025-10-22, 19:01
Medlem
Citat:

Förstå din poäng; är väl just den saken att grabben inte spelade låten en gång för lite allsång; han körde låten 6-7ggr i rad.

Jävla skitunge utan några begränsningar kort och gott som ska lära sig veta lite hut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in