2025-10-22, 14:06
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Tesla har sålt 6% färre bilar 2025 än 2024 så alla dina kommentarer motbevisas av verkligheten. Kanske för att billigaste Tesla kostar 500.000 kr i Sverige och när man försöker sälja den 3 år senare på blocket så kostar den 200.000 kr dvs en värdeförlust på 100k per år. En EV är den minst prisvärda bil man kan köpa.

Ändå rätt kul att 85% av bilmarknanden alldeles snart kommer att kollapsa enligt dig. Dessutom samma år som Teslas försäljning redan har kollapsat.

Hittills idag Noll sanning i dina inlägg.

Frustrerande när en "fanboy" kan mer än dig, eller hur?
Citera
2025-10-22, 14:10
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Frustrerande när en "fanboy" kan mer än dig, eller hur?
Jag har skrivit massor med fakta i tråden idag från cnbc.

Du har inte skrivit ett enda fakta idag, men dragit ett antal skrönor som jag motbevisat med faktalänkar.

Det heter Mer än Du.
Citera
2025-10-22, 14:14
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Jag noterar att du tittar bakåt i alla dina exempel. Men en erfaren investerare tittar inte bakåt. Det är totalt meningslöst och det är inte en logiskt slutsats du drar "titta på Microsoft, så går det igen", det är bara ett konstaterande av passerat faktum. Som kan hända igen eller inte.

En erfaren investerare vet att han inte vet någonting om morgondagen eller kommande 1-3 år. Möjligen om kommande 5-10 år, som Buffett, men de är ovanliga och blir naturligtvis miljardärer.
Det var ju du som tog upp 2000 och 2008 Med den logiken kan väl då marknaden lika gärna lugna sig så intjäningen hinner ikapp och P/E sjunker, så blir det ingen krasch? Sen är det väl rätt så vedertaget att det blir exponentiellt mycket svårare att förutse saker ju längre fram i tiden det gäller...

Gällande det andra så har jag ju t.o.m skrivit om greentech-baiss och att bilförsäljnings-cykeln gått ner i avgrunden. EV är framtiden och likaså solenergi. Robust forskningskonsensus att klimatförändringar har spikat sedan industrialiseringen och fossilbilar släpper ut vid i alla tre steg (produktion, leverans och kundanvändningen).

Vad nya segment kan generera är väl lika meningslöst som att du sitter och spår om framtida intjäning i dina innehav. Bara räntefonder som gäller för dig låter det som.
Citera
2025-10-22, 14:15
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Jag har skrivit massor med fakta i tråden idag från cnbc.

Du har inte skrivit ett enda fakta idag, men dragit ett antal skrönor som jag motbevisat med faktalänkar.

Det heter Mer än Du.

Teslas energisektor är en kärnverksamhet: Fakta
Teslas energisektor växer: Fakta
Tesla har levererat fler energilagringsenheter i Q1-Q3 2025 än för helåret 2024: Fakta
Teslas bruttomarginaler på lagringsenheter ökar: Fakta
Teslas energisektor utgör 20-25% av den totala brutto vinsten: Fakta

Tesla har ingen växande kärnverksamhet: Lögn

Clown
Citera
2025-10-22, 14:20
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Teslas energisektor är en kärnverksamhet: Fakta
Teslas energisektor växer: Fakta
Tesla har levererat fler energilagringsenheter i Q1-Q3 2025 än för helåret 2024: Fakta
Teslas bruttomarginaler på lagringsenheter ökar: Fakta
Teslas energisektor utgör 20-25% av den totala brutto vinsten: Fakta

Tesla har ingen växande kärnverksamhet: Lögn

Det sista har jag aldrig påstått.

Jag har aldrig sagt emot någon av de andra punkterna.

Men bilar står för 70% av omsättningen och energisektorn 10% och du har hittills skrivit 10 inlägg om energi och noll om bilar, och vi vet alla vad det kallas. Mörkning och indoktrinering.
Citera
2025-10-22, 14:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Det var ju du som tog upp 2000 och 2008 Med den logiken kan väl då marknaden lika gärna lugna sig så intjäningen hinner ikapp och P/E sjunker, så blir det ingen krasch? Sen är det väl rätt så vedertaget att det blir exponentiellt mycket svårare att förutse saker ju längre fram i tiden det gäller...

Gällande det andra så har jag ju t.o.m skrivit om greentech-baiss och att bilförsäljnings-cykeln gått ner i avgrunden. EV är framtiden och likaså solenergi. Robust forskningskonsensus att klimatförändringar har spikat sedan industrialiseringen och fossilbilar släpper ut vid i alla tre steg (produktion, leverans och kundanvändningen).

Vad nya segment kan generera är väl lika meningslöst som att du sitter och spår om framtida intjäning i dina innehav. Bara räntefonder som gäller för dig låter det som.
Om du varit med 2000 och 2008 så hade du vetat att en krasch uppstår när någon allvarlig kris uppstår pga ett icke-fungerande ekonomiskt upplägg. T.ex att AI-företagen går med ständig förlust och till slut inte har pengar kvar för sin lekstuga. Eller att Teslas försäljning i världen glasklart stannar vid 1.5M bilar och deras cash flow inte längre räcker till någon expansion.

Detta har iofs redan inträffat, när de Q1 sålde förre bilar än året innan så var det normalt dödsdomen för Tesla-kursen. Men någon slags manipulation från Musk har försenat raset och det ska bli kul att läsa hur han gjorde. Sannolikt den enkla lösningen att han själv köpt upp aktier.

Så, nej, marknaden väntar inte in företag med 100 i PE till det blir 20. Alltså en femdubbling av börskursen eller vinsten. Den tanken är Greed i sin renaste form.
Citera
2025-10-22, 14:25
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Det sista har jag aldrig påstått.

Oh, really?

Citat:
Det finns ingen växande kärnverksamhet,
Citera
2025-10-22, 14:27
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Oh, really?
Kärnverksamheten är 70% bilar och 10% energi och bilar sjunker och alltså sjunker kärnverksamheten. Men all kärnverksamhet sjunker inte. Om man ens kan kalla "10%" för kärnverksamhet. Låter snarare som en bi-verksamhet?

Det går inte ens att förstå varför du tror att en så liten verksamhet som 10% av Tesla skulle kunna påverka världens mest uppblåsta aktiekurs.

Nu när jag måste förklara orden Sjunker och Stiger för dig så förstår jag att du är som klippt och skuren för att äga Tesla-aktier.
Senast redigerad av Paris24 2025-10-22 kl. 14:31.
Citera
2025-10-22, 15:01
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Om du varit med 2000 och 2008 så hade du vetat att en krasch uppstår när någon allvarlig kris uppstår pga ett icke-fungerande ekonomiskt upplägg. T.ex att AI-företagen går med ständig förlust och till slut inte har pengar kvar för sin lekstuga. Eller att Teslas försäljning i världen glasklart stannar vid 1.5M bilar och deras cash flow inte längre räcker till någon expansion.

Detta har iofs redan inträffat, när de Q1 sålde förre bilar än året innan så var det normalt dödsdomen för Tesla-kursen. Men någon slags manipulation från Musk har försenat raset och det ska bli kul att läsa hur han gjorde. Sannolikt den enkla lösningen att han själv köpt upp aktier.

Så, nej, marknaden väntar inte in företag med 100 i PE till det blir 20. Alltså en femdubbling av börskursen eller vinsten. Den tanken är Greed i sin renaste form.
Nu är jag ju dock inte investerad i random pissbolag-startup med suffix ".ai" som har värdelös balansräkning. Utan ett stort och vedertaget bolag med klockren balansräkning och noll nyemissionsrisk om det börjar skaka.

Manipulationen du söker efter heter ett nytt AI-segment. Men om jag nu också får referera till historia igen (vilket du själv uppenbarligen gör som det passar) så fanns det väl gamlingar även på 90-talet som tyckte IT var rena påhittet. Dina åsikter hindrar dock inte utvecklingen eller värdena som finns i tekniken.

Sen om inte jag minns fel så är väl snittet på amerikanska börsen strax över P/E 30 just nu. Högt, ja. Men långt ifrån 100. Så igen kan du inte garantera att botten efter en eventuell krasch är under dagens nivå. Eller?
Citera
2025-10-22, 15:07
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Nu är jag ju dock inte investerad i random pissbolag-startup med suffix ".ai" som har värdelös balansräkning. Utan ett stort och vedertaget bolag med klockren balansräkning och noll nyemissionsrisk om det börjar skaka.

Manipulationen du söker efter heter ett nytt AI-segment. Men om jag nu också får referera till historia igen (vilket du själv uppenbarligen gör som det passar) så fanns det väl gamlingar även på 90-talet som tyckte IT var rena påhittet. Dina åsikter hindrar dock inte utvecklingen eller värdena som finns i tekniken.

Sen om inte jag minns fel så är väl snittet på amerikanska börsen strax över P/E 30 just nu. Högt, ja. Men långt ifrån 100. Så igen kan du inte garantera att botten efter en eventuell krasch är under dagens nivå. Eller?
Med "100" så menar jag Teslas PE. En googling visar att den visst är 443 just nu, det högsta värdet någonsin. Just nu ska man köpa!

Även USAs börs totalt har sina högsta PE-värden i historien. Det är inte hållbart och alla vet det. Även alla andra index som Buffett indicator har rekordhöga värden och USAs börs kommer att halveras. Men jag kan inte säga när och Buffett själv kortade aldrig någonting eftersom det är svårt att veta när det spricker. Men han har mer cash än någonsin och har sålt allt i BYD (elbilar...) och apple (AI...).
Senast redigerad av Paris24 2025-10-22 kl. 15:10.
Citera
2025-10-22, 15:57
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Kärnverksamheten är 70% bilar och 10% energi och bilar sjunker och alltså sjunker kärnverksamheten. Men all kärnverksamhet sjunker inte. Om man ens kan kalla "10%" för kärnverksamhet. Låter snarare som en bi-verksamhet?

Det går inte ens att förstå varför du tror att en så liten verksamhet som 10% av Tesla skulle kunna påverka världens mest uppblåsta aktiekurs.

Nu när jag måste förklara orden Sjunker och Stiger för dig så förstår jag att du är som klippt och skuren för att äga Tesla-aktier.

Energisektorn utgör ca 20% av kärnverksamheten just nu utifrån omsättning. Inte ens om man tittar på gamla siffror från Q2 så kommer man fram till 10%. Att du kallar energisektorn som snart står för 30% av vinsten för "liten" verksamhet visar bara exakt vilken clown du är. Men lite kunnigare är du säkert nu efter du panik-googlat några gånger.
Citera
2025-10-22, 16:11
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Energisektorn utgör ca 20% av kärnverksamheten just nu utifrån omsättning. Inte ens om man tittar på gamla siffror från Q2 så kommer man fram till 10%. Att du kallar energisektorn som snart står för 30% av vinsten för "liten" verksamhet visar bara exakt vilken clown du är. Men lite kunnigare är du säkert nu efter du panik-googlat några gånger.
Det är kanske du som behöver googla lite mer?

Enligt min länk:
https://stockanalysis.com/stocks/tsla/metrics/revenue-by-segment/
så omsatte energisektorn 11B Q2 och Tesla 92B. 11/92 = 12%. Varifrån får du "20%" ifrån?

Du glömde svara på min fråga hur du tror att en så liten del av teslas omsättning som 12% kan påverka aktiekursen i världens mest uppblåsta företag, numera 442 gånger årsvinsten?

Hittills har du ljugit i samtliga dina inlägg till mig. Alla som läser dina inlägg här kan se det. Du är som ett rysstroll. Ett teslatroll?
Senast redigerad av Paris24 2025-10-22 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in