2025-10-21, 13:32
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Har du inte Optical Out på din tv?

Det fanns oftast på äldre TV:s innan eArc osv blev populärt.

Du kopplar in alla HDMI-källor till TV:n och drar sedan en optisk kabel/TOSLINK från TV:n till din Soundbar.

Hmmm... Kanske. Det vore ett steg på vägen i så fall. Jag får kolla när jag kommer hem i kväll!
Citera
2025-10-21, 13:35
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Köp en begagnad surroundreceiver, dom i sig är ju visserligen rätt stora men då kommer det inte att kännas som att du har betalat för mycket för något du inte tänker använda.

Det är en möjlighet. Problemet är väl att få in den i tv-möbeln på ett snyggt sätt, men det kan gå...
Citera
2025-10-21, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Hmmm... Kanske. Det vore ett steg på vägen i så fall. Jag får kolla när jag kommer hem i kväll!

Har du det så kan du få bra ljud ut då signalen är digital.

Sen beror det lite på hur din tv kan separera ljudsignalen från en HDMI-kabel osv.

Annars är nog enklast och billigast en begagnad 5.1-förstärkare.

Går ju ställa in dessa så de bara använder 2 högtalare. Bäst ljud får du nog om du kör med två högtalare och en center-högtalare. Tal och sånt blir mycket tydligare då i serier och filmer.
Citera
2025-10-21, 18:08
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:

Det hade jag visst inte... Koaxial/RCA däremot medan ljudlimpan bara har optisk.
Det finns omvandlare att köpa för några hundralappar, så det kan ju fortfarande vara ett alternativ.
Citera
2025-10-21, 18:53
Medlem
Citat:
Det hade jag visst inte... Koaxial/RCA däremot medan ljudlimpan bara har optisk.
Det finns omvandlare att köpa för några hundralappar, så det kan ju fortfarande vara ett alternativ.

Har du högtalare så är det nog bäst och smidigast att köpa en billig surround-förstärkare på Marketplace eller liknande.
Citera
2025-10-21, 19:24
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Det är en möjlighet. Problemet är väl att få in den i tv-möbeln på ett snyggt sätt, men det kan gå...
Det ger absolut mest och bäst bang for the buck. Men visst, det kan absolut vara svårt att placera den.
Citera
2025-10-21, 19:55
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:

Som sagt, det hade jag inte, men va fan, SCART finns ju och den kontaktjäveln är faktiskt dubbelriktad.

Nu tar jag alltså ut analogt ljud ur tv:n via ena scartkontakten direkt in i ljudlimpan utan att passera tv:ns hörlursförstärkare. Lite bättre impedansmatchning och korrekt signalnivå med lite mindre brus bör det ju bli. Det här får duga så länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in