2025-10-21, 16:41
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Vilket ickesvar.

Bensin är inte skattefritt i dagsläget, så vad skulle skillnaden mot idag vara vad gäller att "respektera livsstilar"?

Jag ställer samma fråga igen: hur många mil kör din fiktiva lantis?
Fiktiva lantis? Den kör väl precis så mycket den behöver köra.

Men du tycks inte förstå att höga kostnader på vissa saker i Stockholm inte påverkar personer, i säg, Jämtlands inland. Och vice versa.

Man måste respektera och förstå att skatter och ökade priser på vissa varor och tjänster slår väldigt olika beroende på levnadsstil.
Citera
2025-10-21, 16:42
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ja, detta gäller väl allting. Jag gnäller själv ganska ordentligt när elen ska betalas under sommaren och själva förbrukningen kostar en femtiolapp men med alla avgifter och abbonemang är man upp på 600-800 kronor..

Jag är tacksam att min bostadsrätt har solceller. Under bra månader kan vi producera mera el än vad vi förbrukar och sälja den till elbolaget
Citera
2025-10-21, 16:45
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Jag är tacksam att min bostadsrätt har solceller. Under bra månader kan vi producera mera el än vad vi förbrukar och sälja den till elbolaget
Vilka månader under året är det?
Och än mer relevant, är investeringen lönsam?
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2025-10-21 kl. 16:47.
Citera
2025-10-21, 17:09
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Fiktiva lantis? Den kör väl precis så mycket den behöver köra.

Men du tycks inte förstå att höga kostnader på vissa saker i Stockholm inte påverkar personer, i säg, Jämtlands inland. Och vice versa.

Man måste respektera och förstå att skatter och ökade priser på vissa varor och tjänster slår väldigt olika beroende på levnadsstil.

Nej, berätta hur mycket du tänker att personen kör att 2kr höjd skatt per liter innebär att man inte respekterar dennes livsstil.

Jag förstår att behov och förutsättningar ser olika ut i landet. Jag vet inte ens vad du menar med att respektera. Det är klart att höjd drivmedelsskatt påverkar den som kör mycket mer än den som kör lite.
Citera
2025-10-21, 17:12
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Nej, berätta hur mycket du tänker att personen kör att 2kr höjd skatt per liter innebär att man inte respekterar dennes livsstil.

Jag förstår att behov och förutsättningar ser olika ut i landet. Jag vet inte ens vad du menar med att respektera. Det är klart att höjd drivmedelsskatt påverkar den som kör mycket mer än den som kör lite.
Du tycks inte förstå mycket.

Respektera som i att visa hänsyn eller visa förståelse. Om du kan förstå det.
Citera
2025-10-21, 19:37
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Du tycks inte förstå mycket.

Respektera som i att visa hänsyn eller visa förståelse. Om du kan förstå det.

Vad menar du? Vi har redan skatt på bränsle, på vilket sätt är en höjning av den skatten med 2kr/liter respektlöst som den nuvarande nivån inte är?
Citera
2025-10-22, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Dyrare än vatten?
Tanka du vatten nästa gång.
Citera
2025-10-24, 19:17
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Vilka månader under året är det?
Och än mer relevant, är investeringen lönsam?

Framförallt under sommaren men även soliga dagar på höst och vår fungerar solcellerna väldigt bra.

För mig var det aldrig en investering. När min bostadsrätt byggdes så gjorde den det med solceller på taket så jag har aldrig riktigt behövt betala för själva solcellerna.
Citera
2025-10-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotaren5
Kollektivtrafiken går på el.
Det ska löna sig att välja kollektivtrafiken på samma sätt som att det ska löna sig att arbeta än att gå på bidrag.
Bra MP.
Eller allra bäst, cykla/promenera då svensken blir desto fetare.

Häst och vagn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in