2025-10-21, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Detta är oprecist. Stormmotorn fanns som 4,5 och 6 cylindrig (enligt Wikipedia)
Om din bil var en Defender var det en 5-cylindrig motor, den som Land Rover-ägare kallar Td5.

https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_engines

Vilket som är bäst är inte lätt att säga, men någon som kör en Land Rover med en 300Tdi-motor kommer aldrig att erkänna att en Td5 är en bättre motor. Td5 haddde också sine svagheter dom førsta två åren.

Land Rover/Perkins är inte en motor, det är två helt olika motorer.

Storm-motorn användes inte heller i alla Land Rovers under BMW-eran. Range Rover använde BMW:s raka sexor, 2,5 liter i P38 (1994-2001) och 3,0 i L322 (2002-2006)

De senaste två åren (2005-2006) hadde Freelander I BMW sin 2 liters TD4 motor.
4- och 6-cyl Storm tillverkades inte i praktiken - endast skrivbordsprodukter.

Helt rätt att Land Rover och Perkinsmotorerna inte var samma sak - men vissa Land Rover lär ha haft Perkinsdieslar.

Men tilläggas kan att Stormen/Td5:an hade stora problem.
Oljepumpsimpellern släppte från axeln.
Avgasgrenröret och topplocket kunde spricka.
Kablaget från motorn till "elcentralen" under högra framstolen kunde kontamineras genom att oljan kapillärt kröp ner.
En del Stormägare monterde egna "oljefällor" på kablaget.
Jag hade inget av ovanstående problem på min 2004 Storm - men jag vet andra som haft besvär, och har sett olika vägar att gå när det gäller "oljefälla" på kablaget.

F ö är jag Defenderentusiast - men äger för närvarande ingen.
Citera
2025-10-21, 14:30
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Hör och häpna, men din "2.0 TDI" ÄR en 1.9 TDI.

Nej det är nått helt annat , gamml 1.9 är en tålig gräsklipparmotor mem bra som fan.2.0 TDI i dom starkare versionerna tror dom sa 150-250hp är lika skottsäkra men moderna.

Dom jobbade med detta

Alla andra 2.5or o 3.0or var sämre t.ex på grund av tunnare cylfoder=ovalism o bensinare me kamkedjor o b.la b.la - kommer inte ihåg allt

Tfsi/tsi hade haft massa problem , var nått? goggla
Citera
2025-10-21, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Världen är väl större än Europa.
Hur är det med asiatiska Dieslar, Japan, Korea ?

Izuzu, Nissan, Mitsubischi, Toyota osv har dom inga bra Dieselmotorer ?

Vet att Izuzu gör otroligt bra, slitstarka Dieslar till traktorer och liknande.
Finns, men inte så mycket här i Europa. Toyotas 4 cylindriga 2,5/3,0 som sitter i Hiace, Hilux LC mm är en sån där motor som kan gå en evighet men inte gör någon glad.
Bilarna rostar bort innan motorn ger upp, så ingen vet väl hur länge de kan gå.
Rörmokare jag känner har en Hiace 2,5TD från sent 1900 tal, hade gått 71" mil senast jag träffade han, men bilen hålla på att ge upp, man behöver nästan inte öppna dörren för att kliva in i skåpet, typ 1/3 av dörren har rostat bort !! Motor och låda orörda, han klagade på att han fått byta stötdämpare bak 3 gånger sen bilen var ny.
Citera
2025-10-21, 16:44
Medlem
Kör en VW Golf Diesel sedan 2 år. Är väl ingen miljö taliban precis. Kör "fri fart" ungefär Den drar lite drygt 055/mil.
Citera
2025-10-21, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
4- och 6-cyl Storm tillverkades inte i praktiken - endast skrivbordsprodukter.

Helt rätt att Land Rover och Perkinsmotorerna inte var samma sak - men vissa Land Rover lär ha haft Perkinsdieslar.

Men tilläggas kan att Stormen/Td5:an hade stora problem.
Oljepumpsimpellern släppte från axeln.
Avgasgrenröret och topplocket kunde spricka.
Kablaget från motorn till "elcentralen" under högra framstolen kunde kontamineras genom att oljan kapillärt kröp ner.
En del Stormägare monterde egna "oljefällor" på kablaget.
Jag hade inget av ovanstående problem på min 2004 Storm - men jag vet andra som haft besvär, och har sett olika vägar att gå när det gäller "oljefälla" på kablaget.

F ö är jag Defenderentusiast - men äger för närvarande ingen.

Vilken Land Rover har haft Perkins diesel?
Mig veterligen har det aldrig hänt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in