Citat:
4- och 6-cyl Storm tillverkades inte i praktiken - endast skrivbordsprodukter.
Detta är oprecist. Stormmotorn fanns som 4,5 och 6 cylindrig (enligt Wikipedia)
Om din bil var en Defender var det en 5-cylindrig motor, den som Land Rover-ägare kallar Td5.
https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_engines
Vilket som är bäst är inte lätt att säga, men någon som kör en Land Rover med en 300Tdi-motor kommer aldrig att erkänna att en Td5 är en bättre motor. Td5 haddde också sine svagheter dom førsta två åren.
Land Rover/Perkins är inte en motor, det är två helt olika motorer.
Storm-motorn användes inte heller i alla Land Rovers under BMW-eran. Range Rover använde BMW:s raka sexor, 2,5 liter i P38 (1994-2001) och 3,0 i L322 (2002-2006)
De senaste två åren (2005-2006) hadde Freelander I BMW sin 2 liters TD4 motor.
Om din bil var en Defender var det en 5-cylindrig motor, den som Land Rover-ägare kallar Td5.
https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_engines
Vilket som är bäst är inte lätt att säga, men någon som kör en Land Rover med en 300Tdi-motor kommer aldrig att erkänna att en Td5 är en bättre motor. Td5 haddde också sine svagheter dom førsta två åren.
Land Rover/Perkins är inte en motor, det är två helt olika motorer.
Storm-motorn användes inte heller i alla Land Rovers under BMW-eran. Range Rover använde BMW:s raka sexor, 2,5 liter i P38 (1994-2001) och 3,0 i L322 (2002-2006)
De senaste två åren (2005-2006) hadde Freelander I BMW sin 2 liters TD4 motor.
Helt rätt att Land Rover och Perkinsmotorerna inte var samma sak - men vissa Land Rover lär ha haft Perkinsdieslar.
Men tilläggas kan att Stormen/Td5:an hade stora problem.
Oljepumpsimpellern släppte från axeln.
Avgasgrenröret och topplocket kunde spricka.
Kablaget från motorn till "elcentralen" under högra framstolen kunde kontamineras genom att oljan kapillärt kröp ner.
En del Stormägare monterde egna "oljefällor" på kablaget.
Jag hade inget av ovanstående problem på min 2004 Storm - men jag vet andra som haft besvär, och har sett olika vägar att gå när det gäller "oljefälla" på kablaget.
F ö är jag Defenderentusiast - men äger för närvarande ingen.