2025-10-19, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Bara det faktum att du nämner fasta bevisar att det handlar om kalorier ut och in vad du än inbillar dig.
Intermittent fasting funkar endast om
du inte överäter kalorier, liksom OMAD osv.....inte sexigt jag vet.....btw, ingen vet vad som är hälsosammast för oss människor att äta, alla gissar....
Alltid denna jävla misstolkning om kalorier in och ut, deltidsfastar man men ändå äter samma mängd kalorier under ett dygn förbättrar man sin metabola hälsa genom att förbättra ghrelin, leptin, adiponektin och insulin. Dessutom så under fasta stimuleras autofagi.

Bättre insulinnivåer ger bättre fettförbränning och blodsockerkontroll, man kan alltså gå ner i vikt på samma mängd kalorier om du deltidsfastar på rätt sätt och inte äter skräpmat som kraftigt höjer insulin och inte sprider ut måltiderna så ens blodsocker hela tiden påverkas negativt.

Så du nämner att deltidsfasta inte hjälper för viktnedgång om man överäter kalorier är givet, men deltidsfasta ökar förbränningen vilket du missar.
Citera
2025-10-19, 13:14
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5
Alltid denna jävla misstolkning om kalorier in och ut, deltidsfastar man men ändå äter samma mängd kalorier under ett dygn förbättrar man sin metabola hälsa genom att förbättra ghrelin, leptin, adiponektin och insulin. Dessutom så under fasta stimuleras autofagi.

Bättre insulinnivåer ger bättre fettförbränning och blodsockerkontroll, man kan alltså gå ner i vikt på samma mängd kalorier om du deltidsfastar på rätt sätt och inte äter skräpmat som kraftigt höjer insulin och inte sprider ut måltiderna så ens blodsocker hela tiden påverkas negativt.

Så du nämner att deltidsfasta inte hjälper för viktnedgång om man överäter kalorier är givet, men deltidsfasta ökar förbränningen vilket du missar.

Har du någon forskning som bevisar allt det där du skrev? Ärlig fråga.
Allt jag läst om intermittent fasting och fördelarna man får är att man äter mindre kalorier under eating window. Så Calorie restriction med andra ord. Autofagi får du även av att träna och kalori restriktion utan att fasta.
Så bara jag inte missförstår här, du tror alltså att man inte kan gå upp i vikt ifall man undviker kolhydrater och inte ”spikar” insulinet. Man kan äta hur mycket som helst, eller man överäter inte helt enkelt? Överäter man så har man gjort ”något” fel?
Ifall det här stämmer, borde vi inte ha varit utdöda sedan länge då? Om man inte kan gå upp i vikt av protein och fett så hade väl inte våra förfäder överlevt under vintern när det inte fanns annat att tillgå?
Och det här med att jämföra då och nu som ni low carbers gillar att göra. Tror du det är relevant att jämföra mellan valfri soffpotatis med tillgång till mat dygnet runt (inklusive kött)i ett uppvärmt hus med en jägare/samlare under bar himmel i vinterkylan? Som åt kanske 2 gånger i veckan det de med nöd och näppe lyckats fånga? Och samtidigt brände runt 5000 kalorier per dag? Skärp er grabbar😂
Citera
2025-10-19, 13:46
Medlem
Citat:
Har du någon forskning som bevisar allt det där du skrev? Ärlig fråga.
Allt jag läst om intermittent fasting och fördelarna man får är att man äter mindre kalorier under eating window. Så Calorie restriction med andra ord. Autofagi får du även av att träna och kalori restriktion utan att fasta.
Så bara jag inte missförstår här, du tror alltså att man inte kan gå upp i vikt ifall man undviker kolhydrater och inte ”spikar” insulinet. Man kan äta hur mycket som helst, eller man överäter inte helt enkelt? Överäter man så har man gjort ”något” fel?
Ifall det här stämmer, borde vi inte ha varit utdöda sedan länge då? Om man inte kan gå upp i vikt av protein och fett så hade väl inte våra förfäder överlevt under vintern när det inte fanns annat att tillgå?
Och det här med att jämföra då och nu som ni low carbers gillar att göra. Tror du det är relevant att jämföra mellan valfri soffpotatis med tillgång till mat dygnet runt (inklusive kött)i ett uppvärmt hus med en jägare/samlare under bar himmel i vinterkylan? Som åt kanske 2 gånger i veckan det de med nöd och näppe lyckats fånga? Och samtidigt brände runt 5000 kalorier per dag? Skärp er grabbar😂
Du bevisar att du inte förstår och dessutom drar kalorier ur röven, vem har talat om ytterligheter i den kontext du gör "äta hur mycket som helst" osv. Men gym-människor har sitt mantra ni alla kör med och bara för att ni upprepar det för varandra så blir det inte hela sanningen.
Citera
2025-10-19, 14:02
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Du bevisar att du inte förstår och dessutom drar kalorier ur röven, vem har talat om ytterligheter i den kontext du gör "äta hur mycket som helst" osv. Men gym-människor har sitt mantra ni alla kör med och bara för att ni upprepar det för varandra så blir det inte hela sanningen.

Visst, jag förstår inte. Så inga källor från dig om magin med fastning? Förutom att du tar in mindre kalorier då. Däri ligger ”magin” o hälsoguru👍En liten fotnot om fastning, det är människans ”normala” tillstånd från när vi var tvungna att jaga och plocka vår egen mat. Det säger ju sig självt att det har försvunnit i o.m. att numera har vi tillgång till mat24/7. En stor eloge till alla som faktiskt lyckas hålla sig hälsosamma och normalviktiga i dagens samhälle. Det är svårt, människor är opportunistiska ätare och allt ultraprocessat som fyller 90% av köpscentrena gör ju inte saken lättare….
Btw, det är många utövare av din low carb/carnivore kult som påstår att det är fritt fram att äta hur mycket smör man vill utan att gå upp i vikt. Smör har jueeeeeeee ingen effekt på insulinet ffs😂😂😂🫠
Det finns ingen magisk diet. Det är inget magiskt med att bara äta en gång per dag eller en gång per vecka om du äter samma antal kalorier eller fler än du gör sammanlagt 3 ggr per dag varje dag den veckan.
Ät Kolhydrater, proteiner och fetter. Inte för mycket, inte för lite. Rör på dig. Undvik ultraprocessat skräp.
Im out!
Citera
2025-10-19, 14:04
Medlem
Man vill hålla befolkningen sjuka så det genererar pengar till läkemedelsbolagen såklart
Citera
2025-10-19, 21:51
Medlem
Citat:
Visst, jag förstår inte. Så inga källor från dig om magin med fastning? Förutom att du tar in mindre kalorier då. Däri ligger ”magin” o hälsoguru👍En liten fotnot om fastning, det är människans ”normala” tillstånd från när vi var tvungna att jaga och plocka vår egen mat. Det säger ju sig självt att det har försvunnit i o.m. att numera har vi tillgång till mat24/7. En stor eloge till alla som faktiskt lyckas hålla sig hälsosamma och normalviktiga i dagens samhälle. Det är svårt, människor är opportunistiska ätare och allt ultraprocessat som fyller 90% av köpscentrena gör ju inte saken lättare….
Btw, det är många utövare av din low carb/carnivore kult som påstår att det är fritt fram att äta hur mycket smör man vill utan att gå upp i vikt. Smör har jueeeeeeee ingen effekt på insulinet ffs😂😂😂🫠
Det finns ingen magisk diet. Det är inget magiskt med att bara äta en gång per dag eller en gång per vecka om du äter samma antal kalorier eller fler än du gör sammanlagt 3 ggr per dag varje dag den veckan.
Ät Kolhydrater, proteiner och fetter. Inte för mycket, inte för lite. Rör på dig. Undvik ultraprocessat skräp.
Im out!
Du verkar hysterisk. Lite styckeindelning hade kanske gjort att jag orkat läsa.

Har du helt missat vad insulin har för påverkan på fettinlagring så får du googla det själv då dina otal skrattsmileysar och ovidkommande babbel är ointressant. Denna tråd handlar om diabetes.

Din slutkläm var ju underförstått då varenda jävla idiot fattar att man inte kan överäta vare sig man har diabetes eller vill gå ner i vikt. lol
Citera
2025-10-20, 07:20
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Du verkar hysterisk. Lite styckeindelning hade kanske gjort att jag orkat läsa.

Har du helt missat vad insulin har för påverkan på fettinlagring så får du googla det själv då dina otal skrattsmileysar och ovidkommande babbel är ointressant. Denna tråd handlar om diabetes.

Din slutkläm var ju underförstått då varenda jävla idiot fattar att man inte kan överäta vare sig man har diabetes eller vill gå ner i vikt. lol

Ber om ursäkt, när jag skriver till någon som verkar ha intellektet av ett litet barn så skriver jag som till ett litet barn.
Fortfarande inga källor på intermittent fastingens otaliga health benefits ty att ”fasta” i 16 timmar är ju en oerhörd stress på kroppen…..😁 vad förvånad jag blir. Vi kan förpassa dig och din teori till den allt mer dammiga bro science mappen…..

Btw, det var du som svarade på mitt inlägg och drog upp det magiska kortet intermittent fasta på tal om trådens ämne.
Senast redigerad av CarlosEstevez 2025-10-20 kl. 07:23.
Citera
2025-10-20, 10:57
Medlem
Citat:
Ber om ursäkt, när jag skriver till någon som verkar ha intellektet av ett litet barn så skriver jag som till ett litet barn.
Fortfarande inga källor på intermittent fastingens otaliga health benefits ty att ”fasta” i 16 timmar är ju en oerhörd stress på kroppen…..😁 vad förvånad jag blir. Vi kan förpassa dig och din teori till den allt mer dammiga bro science mappen…..

Btw, det var du som svarade på mitt inlägg och drog upp det magiska kortet intermittent fasta på tal om trådens ämne.
Har du hört talas om att folk nu för tiden bantar genom att använda diabetesmedicin? Nä du lever ju under en sten.

Generellt eftersom tex en diabetiker inte bör fasta, gissa varför, så fungerar deltidsfasta precis lika bra som denna medicin och fortfarande tror idioter som du att man på något magiskt sätt kan överäta och därför rabblar kalori-in-kalori-ut, det du inte fattar är att INSULIN påverkar vikten och att fasta kan reglera blodsocker och aptit och skapa ökad förbränning.

Och ditt jävla tjat om källhänvisning är så desperat projicering att slutsatsen är att du levt under en sten. Påstår du att äta utan uppehåll inte är en belastning på kroppen
Citera
2025-10-20, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av belovedillusion
Måste hålla diabetikerna fortsatt sjuka så de behöver mer insulin = mer pengar till läkemedelsindustrin. Vet att det finns många som totalt skiter i de här rekommendationerna för att kunna må bra istället för att förstöra kroppen med det den inte tål.
Det är ju inte läkemedelsföretagen som har satt upp nationella riktlinjer. Dessutom kostar fotvård och blinda personer mer för samhället.
Citera
2025-10-20, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Kortfattat: Man Behöver kolhydrater som bränsle och kan få det från olika saker som grönsaker - långsamma kolhydrater.
Snabbare kolhydrater potatis pasta osv, men man behöver en balans,.
Absolut inte för mycket kolhydrater då du kan hålla nere insulinnåvån genom proteiner och fetter.
Allt enligt en bra balanserad kost.
Kolhydrater behövs definitivt också, men inte i mängder.

Lider du av diabetes typ ett så är det extra viktigt att tillföra en del kolhydrater iaf annars kan du drabbas av en potentiellt dödligt ketoacidos.
Googla gärna, ska lira lite poker nu så orkar inte skriva en bok.

Innan 1922 så dog du inom ett år innan insulinet uppfanns, struntade du i kolhydraterna kunde du leva kanske två om du hade tur.
Trevlig helg
Helt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Borskungen, Tycker du ska lyssna på Johan71. Bara att skriva en sådan sak som "kolhydrater oavsett typ spikar blodsockret mer än fett" Och "Det är en marginell skillnad på olika kolhydrater"
Då menar du alltså att när man har hypoglykemi kan man läsa det lätt med en fullkornsmacka ?
När du ligger normalt kan du ta dig ett stort glas med cola utan kraftiga höjningar, alltså ingen hyperglykemi ?
Jag säger bara hjälp.
Om du bara visste hur komplex kroppen är ,du ute och cyklar, finns säkert annat du är bra på.
Ha en trevlig helg.
Jag vet inte om den användaren bara är okunnig inom ämnet eller om han gillar att sprida desinformation?
Citera
2025-10-20, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Du skriver som du har förstånd till.

Om om man har akut hypoglykemi pga. diabetes typ 1 tjänar man minuter på att ta "snabba" kolhydrater (ren glukos) istället för "långsamma" kolhydrater.

Det är ett ovanligt specialfall för en mycket liten del av befolkningen.

De här betyder inte att det är långsiktigt bra att vräka sig i stora mängder kolhydrater. Inte ens om man har diabetes typ 1. Johan71 ger alltså usla råd.

"kolhydrater oavsett typ spikar blodsockret mer än fett" Och "Det är en marginell skillnad på olika kolhydrater"
Här har du en graf som visar hur olika makronutrienter påverkar blodsockret:
https://childrenwithdiabetes.com/wp-...ime-Tandem.png

Du låter som en boomer som gått på myten om "långsamma kolhydrater" och att animaliska fetter är farliga.
Det är du som har fel igen.

Ditt påstående om lämpliga åtgärder vid akut hypoglykemi säger tyvärr allt.

Jag har för övrigt inte gett några kostråd här överhuvudtaget som du påstår.
Citera
2025-10-20, 11:43
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Har du hört talas om att folk nu för tiden bantar genom att använda diabetesmedicin? Nä du lever ju under en sten.

Generellt eftersom tex en diabetiker inte bör fasta, gissa varför, så fungerar deltidsfasta precis lika bra som denna medicin och fortfarande tror idioter som du att man på något magiskt sätt kan överäta och därför rabblar kalori-in-kalori-ut, det du inte fattar är att INSULIN påverkar vikten och att fasta kan reglera blodsocker och aptit och skapa ökad förbränning.

Och ditt jävla tjat om källhänvisning är så desperat projicering att slutsatsen är att du levt under en sten. Påstår du att äta utan uppehåll inte är en belastning på kroppen
Missförstå mig inte. Jag själv håller på med sk periodisk fasta. Hjälper mig att begränsa kalorierna när jag håller mig till ett ”ät fönster”.
Mitt problem är clowner som dig som ser kost som en jävla religion och påstår sig ha någon magisk formel på vad man MÅSTE göra för att bli hälsosam och gå ner i vikt. När det är så ”simpelt” som att förbränna mer än vad du stoppar i dig. Mat ÄR energi. Energi=kalorier. Det är inte lätt att bli av med typ 2 diabetes eller/och övervikt när man väl hamnat där. Det handlar om disciplin. Som sagt. Människor är och har alltid varit opportunistiska ätare. Såg du mat ”back then”, så åt du det. Problemet idag är att möjligheterna att äta är där 24/7. Du behöver inte ens lämna soffan längre. Däri ligger problemet. Inte att du äter ris, gröt, bönor, frukt, grönsaker med kolhydrater.
Du och sådana som dig vet själva att ni inte gör någon en tjänst med att göra carbs till the boogeyman. De flesta människorna kan inte hålla sig till low carb/keto/ carnivore och när de sedan återgår till carbs, även den hälsosamma varianten, så känner de sig misslyckade. De säger de fuck it och återgår till skräpmaten som antagligen gav de diabetes och övervikt till att börja med. Skräpmat=Mycket kalorier för ingen näring och du blir bara hungrigare och hungrigare.
För sista gången, ät RIKTIG mat. Inte för mycket, inte för lite. Räkna kalorierna i början för att veta hur mycket du ska äta för dina behov och mål. Det är inte hundra procent, men så jävla nära vi kan komma i dagsläget. Finns otalig forskning på CICO och att det funkar. Till skillnad från din hokuspokus som bygger på att några brorsor och systrar ska håva in pengar på youtube.
Det låter jävligt mycket sexigare och clickbaitigt att påstå att jag har hemligheten till hur man smälter i vikt helt utan effort. Realiteten är att det är svårt att gå ner i vikt och att hålla en hälsosam vikt. P.g.a. hur världen ser ut idag.
Nu orkar jag inte ödsla tid på dig längre. Lycka till med din mumbo jumbo, förhoppningsvis lyckas du inte få med dig för många på ditt BS👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in