2025-10-20, 08:49
Medlem
Skvistens avatar
Vad tycker vi om detta val?

”Graham Potter, 50, är Sveriges nya förbundskapten.

Det bekräftar SvFF under måndagsmorgonen.”

Själv hade jag föredragit en svensk person på denna tjänst:

https://www.aftonbladet.se/sportblad...forbundskapten
Senast redigerad av Skvisten 2025-10-20 kl. 08:51.
Citera
2025-10-20, 08:56
Medlem
För den som inte vill läsa Aftonbladet kommer här den officiella nyheten/länken:

https://www.svenskfotboll.se/nyheter...orbundskapten/

Har uttryckt mig negativt i förhandssnacket och är fortfarande skeptisk till valet, men nu har han fått jobbet och utgångsläget är förstås ”Hoppas han är rätt val. Detta blir nog bra”. Positiv inställning gäller.
Senast redigerad av Burkgurka 2025-10-20 kl. 08:59.
Citera
2025-10-20, 08:58
Medlem
Glostrups avatar
Potter gjorde ett mycket bra arbete med ÖFK och blev senare betrodd med att träna Hammers och Chelsea, och han talar såvitt jag förstår svenska, så jag tycker nog att han har rätt kvalifikationer för att leda landslaget. Frågan är hur han hanterar skillnaden att ha ett lag 100% som sitt eget och att mer sporadiskt leda ett lag där alla spelare kommer från olika lagkulturer.

Det kommer att bli mycket bättre än med JDT, frågan är hur bra han kan göra laget. Potter är förmodligen den bästa fotbollsledare som SvFF kan få.
Citera
2025-10-20, 09:05
Medlem
lyktstolpes avatar
Ett kortsiktigt och rent desperat val från en svag förbundsledning under ledning av ordförande Brutus Åström. Väcker noll respekt att rekrytera "ett namn" utan någon som helst erfarenhet av landslagsfotboll. Uttalanden som att "jag älskar Sverige och svensk fotboll" borde inte räcka för att kvala in som ny förbundskapten.

Potters styrka ligger i att utveckla spelare, bygga förtroenden och skapa starka grupper. Allt detta kräver sin tid och de gånger han kommit in som "frälsare" mitt under säsong för att ersätta någon sparkad har det gått uselt och han har fått foten snabbt.

Förbundet försöker visa handlingskraft, men allt de lyckas påminna oss om är deras totala inkompetens. Stackars svensk fotboll!
Citera
2025-10-20, 09:05
Medlem
Det kan nog bli bra, kul, spännande! Samtidigt får vi se vad som kommer hända med vårat anfall, Isak har fortfarande inte gjort mål på 270 minuter i Liverpool och Gyköres är nu 11 matcher sammanlagt Arsenal + Sverige utan mål, så det ser inte bra ut för våra superstjänor verken i klubb eller landslagspel just nu.

Blir svårt att spela en "rolig modern anfallsfotboll" när anfallare inte gör mål
Senast redigerad av HeltVild 2025-10-20 kl. 09:07.
Citera
2025-10-20, 09:16
Medlem
DaddyD2s avatar
Jag är försiktigt optimistisk. Potter var grym i ÖFK, men det har inte varit lika framgångsrikt i Premier League Förväntar mig ingen plats på prispallen, men jag är övertygad om att han kommer göra ett mycket bättre jobb än JDT.
Citera
2025-10-20, 09:39
Medlem
Riksreptilens avatar
Han förstår sig på allsvenskans "underdogmentalit" efter 7år i Östersund så kan uppgradera försvarsspelet tydligt.

Sedan blir det ev långa bollar på Bengt eller vad divan Isak heter i förnamn.
Citera
2025-10-20, 09:44
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Jag är försiktigt optimistisk. Potter var grym i ÖFK, men det har inte varit lika framgångsrikt i Premier League Förväntar mig ingen plats på prispallen, men jag är övertygad om att han kommer göra ett mycket bättre jobb än JDT.

Bra sammanfattat!
Citera
2025-10-20, 09:53
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Han förstår sig på allsvenskans "underdogmentalit" efter 7år i Östersund så kan uppgradera försvarsspelet tydligt.

Sedan blir det ev långa bollar på Bengt eller vad divan Isak heter i förnamn.

Ja, Sverige kommer att vara underdogs i kvalet i mars. Bortamatch/bortamatcher mot ett eller två av lagen Italien, Turkiet, Ukraina eller Polen/Wales blir inte lätt. Får hoppas han lyckas bra, vore trevligt med Sverige i sommarens VM.
Citera
2025-10-20, 10:06
Medlem
twoeggss avatar
Jag tror Potter kan bli bra, men förvänta er inga mirakel de närmaste åren. Han har en hel del jobb att utföra med gruppen. Sen kan man ju fundera på om Potter verkligen är så fantastisk, eller om det mest är crowd pleasing ifrån förbundet. Återstår att se.
Senast redigerad av twoeggs 2025-10-20 kl. 10:08.
Citera
2025-10-20, 10:39
Medlem
InnesIs avatar
Vi som följer West ham en del har koll på Potters undermåliga insats där. Visserligen är West Ham en strulig klubb men Potter lyckades inte ens sätta det mest simpla försvarsspelet. De var katastrofalt dåliga på hörnor till exempel utan tecken till förbättring. Offensiven saknades också men där kanske det handlade en del om materialet man ahde tillgång till.

Potter kanske passar bättre i landslaget där han kan jobba på ett annat sätt men vi måste också inse att det var ganska länge sedan han presterade något bra som tränare. Det var rätt att JDT fick gå men jag är inte säker på att Potter är lösningen.
Citera
2025-10-20, 10:41
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
De kan ju inte bli sämre iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in