Citat:
Ursprungligen postat av
Regislator
Intressant. Jag har nu också läst lagrådsremissen och de uttrycker sig ganska dunkelt om hur de vill förändra synen på otjänligt försök. Men om ryggsäcksfallet skriver de så här:
I rättsfallet hade en person tagit med sig en ryggsäck som han hade hittat i ett förrådsutrymme. I ryggsäcken fanns påsar som innehöll mjöl och socker. Påsarna hade placerats i ryggsäcken av polisen i stället för den narkotika som tidigare funnits där. Hovrätten uttalade att det skulle vara att utsträcka det straff-bara området alltför långt att döma någon för försök till brott i en situation där en i förväg uppgjord brottsplan inte funnits utan tidigast kan ha gjorts upp när den handlande av en slump påträffade de aktuella påsarna. Personen frikändes därför från försök till grovt narkotikabrott. Med den nya bestämmelsen som nu föreslås skulle agerandet kunna bedömas som ett straffbart otjänligt försök, trots att gärningen framstår som påtagligt ofarlig.
Straffbar trots att det inte var narkotika.
Jämför:
Straffbar trots att det inte var ett barn.
Om de nu vill ändra innebörden av otjänligt försök i detta fall så att denna situation blir straffbar:
Gm trodde att det var narkotika redan innan försöket påbörjades, trots att narkotikan redan då var utbytt mot något annat. Objektivt saknades vid försökets påbörjan förutsättningar för brottets fullbordande.
...så bör väl även denna situation bli straffbar:
Gm trodde att det var ett barn redan innan försöket påbörjades, trots att "barnet" redan då var en vuxen. Objektivt saknades vid försökets påbörjan förutsättningar för brottets fullbordande.
Eller missar jag något?
Bra kommentar! Men ja, jag tror att du missar något.
Regeringen skriver uttryckligen att en sådan situation som förelåg i det i remissen refererade hovrättsfallet med ryggsäcken inte bör omfattas av kriminalisering, då det i det fallet inte fanns någon uppgjord brottsplan från början utan var mer något av "stundens ingivelse":
Personen som fann ryggsäcken var, om jag har förstått rätt, inte den som i förstone hade lagt dit narkotikan som sedan byttes ut av polisen, utan personen fann ryggsäcken av en slump.
För att den situation som förelåg i hovrättsfallet ska vara straffri, även om den förvisso vid en bokstavlig tolkning av den föreslagna bestämmelsen omfattas av densamma, ska den föreslagna ansvarsfrihetsgrundande undantagsregeln tillämpas. Regeringen skriver nämligen att situationen i hovrättsfallet inte är en sådan situation som bestämmelsen syftar till att straffbelägga. Det vore att fara för långt.
Vidare var det i hovrättsfallet ändå fråga om polisiär intervention i ett påbörjat brottsligt händelseförlopp, vilket då hade påbörjats av den som först lade narkotikan i ryggsäcken.
Det är en skillnad jämfört med mitt fiktiva ryggsäcksscenario i parken. Narkotika finns aldrig vid någon tidpunkt i den ryggsäcken. I den föreslagna bestämmelsens mening vidtar här polisen ingen åtgärd för att ingripa i ett från början, objektivt sett, påbörjat brottsligt händelseförlopp. Istället innebär åtgärden "socker i ryggsäck" att polisen så att säga initierar händelseförloppet.
Det är här jag jämställer med Dumpen, eller en polis som agerar precis såsom Dumpen gör: Det finns aldrig vid någon tidpunkt i händelseförloppet något verkligt barn. Därav otjänligt försök, även enligt den föreslagna bestämmelsen.