2025-10-19, 13:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Hur många från den generationen satt med commodore 64 tror du? Dom klickar på en hyperlänk och vips har dom laddat ner ett "dokument" som krypterar datorn inklusive filserver som delas mellan användarna och så är cirkusen igång.

Vet inte esat. Men är perslignen jävla trött på att fixxa allt åt morsa- Hon kan liksom inget. Jag vill liksom inte ens vet hennes lösen för BANK ID
Citera
2025-10-19, 13:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Hur många från den generationen satt med commodore 64 tror du? Dom klickar på en hyperlänk och vips har dom laddat ner ett "dokument" som krypterar datorn inklusive filserver som delas mellan användarna och så är cirkusen igång.

Vet inte exakt. Men är personligen jävla trött på att fixxa allt åt mosa.- Hon kan liksom inget. Jag vill liksom inte ens vet hennes lösen för BANK ID men blir svårt icke. Hon fixar typ inget.
Citera
2025-10-19, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vet inte exakt. Men är personligen jävla trött på att fixxa allt åt mosa.- Hon kan liksom inget. Jag vill liksom inte ens vet hennes lösen för BANK ID men blir svårt icke. Hon fixar typ inget.

Det är samma sak med min morsa också. Man får tänka på att den här generationen sitter och jobbar på Verisures kontor.
Citera
2025-10-19, 14:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vad har normala människor hemma som är så stöldbegärligt?

Tiden när någon springer in och snor TV:n är ju sedan länge borta - det är inga pengar i sånt längre. De har blivit stora och otympliga och framförallt billiga.

Googlade snabbt och fick en lista på vad som stjäls normalt sett - vet inte om det stämmer:

Smycken och ädelstenar - förvara inlåst och/eller undangömt.

Elektronik - ta med dig eller låt det inte ligga framme.

Kontanter - göm/lås in.

Pass och ID-handlingar - göm/lås in.

Fordon - Går inte att göra så mycket. Cyklar, mopeder och elsparkcyklar försvinner ju dessutom oftast när de står utomhus.

Man vill minska tiden som tjuven har att leta igenom huset. Utan larm finns det ju gott om tid för tjuven.

Den du refererar till är förmodligen Billy Hellström.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/billy-i-sundsvall-har-avtjanat-flera-fangelsestraff-darfor-tror-han-hot-och-vald-okar

Han har gjort diverse intervjuer där han pratar om inbrott och larm osv men han är inte den normala inbrottstjuven. Dels var det länge sedan och dels var han narkoman - på den tiden var det mycket smash and grab - dvs snabbt in och ta tv eller något likande för att få pengar till narkotika.

Dagens ligor är helt annorlunda - de vill maximera vinsten och minimera riskerna och då är det smycken och kontanter och till viss del verktyg som stjäls.

Sen ska man inte glömma att ett inbrottslarm idag nästan alltid inkluderar ett uppkopplat brandlarm vilket är en trygghet också.
Brandlarm är bra något man önskat fanns separat till vettigt pris.

Kostar en hel del att betala för allt annat.
Citera
2025-10-19, 14:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Jag förväntar mig inte att dom stoppar tjuven men det stressar på dom samt att jag får veta att något hänt och kan skynda mig hem.

Ligger jag och sover så kommer jag vakna av att det piper eller pep om dom nu slår sönder sirenen.

Är man bortrest och någon gör inbrott så hjälper dom även till med att koordinera att fönster lagas eller täcks temporärt..
Ligger jag och sover så vaknar jag om de försöker bryta sig in. Det går inte utan ett himla oväsen. Sedan vaknar hunden rätt snabbt och då sticker de fortare än de kom.
Citera
2025-10-19, 15:45
Medlem
Det har tidigare avslöjats att kundtjänstpersonalen tittat och spelat in via kameraövervakningen.

Att sedan använda tjänster där Verisure kan låsa upp dörrlås via nätverk är så dumt att man blir svimfärdig.

Vem fan använder dessa "blufftjäsnter"?

Riktigt bra lås, bra belysning med IR och grannsamverkan är så mycket bättre.
Citera
2025-10-19, 19:50
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woolite
https://gofile.io/d/1FnxXW

--zerotrace
Har aldrig förstått varför läckor måste ske via nedladdning. Varför inte i .csv format i pastebin eller liknande där man bara kan copypasta?

Jag menar om ni fortfarande har en råtta kvar hos Verisure, hur vet vi att filen är safe? Den lär ju passera alla virusskydd.

Och om jag känner crackers rätt så är ett mål aldrig nog

Information är aldrig gratis.
Citera
2025-10-19, 20:28
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Har aldrig förstått varför läckor måste ske via nedladdning. Varför inte i .csv format i pastebin eller liknande där man bara kan copypasta?
Tål å tänkas på, man får väl öppna dessa filer i en virtuell maskin utifall de innehåller nåt djävulskap.
Citera
2025-10-19, 20:32
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Brandlarm är bra något man önskat fanns separat till vettigt pris.

Kostar en hel del att betala för allt annat.

Det finns..

https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-sensorer/smarta-brandvarnare
Citera
2025-10-19, 20:36
Medlem
De har nu gått ut med ett pressmeddelande om att de byter namn till:
Notsosure och hoppas att det ska råda bot på förvirringen som nu råder.
Citera
2025-10-19, 20:37
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benfrid
Har själv Verisure skulle inte kalla det för falsk trygghet prylarna fungerar bra då min hund lyckas bränna av det ett 20 tals gånger trots dom trimmat in det för husdjur och dom ringer alltid..

Har även sett deras bilar utan för grannar då larmet gått mitt på dagen. (Dom var ute efter bil nycklarna till porschen som stod i garaget).

Känns bra med larm då barnen är hemma och som bonus kanske dom räddar jycken om det börjar brinna.

Har inga kameror där jag går naken och jag bryr mig inte om någon skulle fota mig i kallningar eller med handduk.

Betalar en bråkdel av normal efter förhandlat med dom några gånger.

Klart jag förstår att man kan slå ut larmet det är ju trådlöst men den risken är ganska liten..

Problemet är ju att det finns fall där deras larm inte funkat som de ska. Och en bråkdel av normal, vad är det. För är ganska säker på att de förhandlat ner priset åt många. Alla jag pratat med har nämligen "lägre än snittet" men då priserna inte är officiella blir det ju svårt att verifiera.

Så jag är alltså inte emot att ett företag erbjuder larmlösningar, och jag har själv larm (egeninstalerat, och uppkopplat). Men just Verisure verkar ha haft en hel del problem, och är väldigt dyra. Hade allt funkat som de ska och de inte blir hackade eller haft folk som skrattat åt bilder på deras kunder hade jag inte klagat.
Citera
2025-10-19, 20:48
Avstängd
bara lås dörren och skit i resten .. har du pengar som kan betala för äkta säkerhet så får du flytta utanför EU ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in