2025-10-19, 11:57
  #1
Medlem
Riksreptilens avatar
Rån vid öppning så tyvärr stängt söndagen. 🖼️

https://www.tv4.se/just-nu/120DNftIV7KerL0FI8V4ZJ/ran-pa-louvren?utm_source=tv4.se&utm_medium=shared_link

" Museet, som är ett av världens mest välkända, har tillfälligt stängt med anledning av händelsen.

”Ett rån ägde rum i morse när Louvren öppnade. Inga personskador har rapporterats. Jag är på plats tillsammans med museets personal och polisen. Utredningen pågår”, skriver Dati på plattformen X.



Tog Napoleons smycken
Enligt den tidiga polisutredningen tog sig gärningspersonerna, maskerade med huvor, in i museet från flodsidans byggarbetsplats mot Seine, där renoveringsarbeten pågår, rapporterar Le Parisien."


Kommer nog ha bättre uppdateringar än TV4:
BBC har reporter på plats som frågas ut.
https://www.lefigaro.fr/actualite-france/rachida-dati-annonce-un-braquage-au-musee-du-louvre-ce-matin-le-site-ferme-20251019

" De ska ha krossat fönstren i det aktuella rummet med små motorsågar innan de tog smyckena och flydde, berättade en poliskälla för Le Figaro."
__________________
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-10-19 kl. 12:15. Anledning: Längre Citat och kortare rubruk
Citera
2025-10-19, 12:11
  #2
Avslutad
Biljakt efter juvelkupp.

Tjuvarna har fått med sig halsband, en brosch, en tiara och annat.

Gärningsmännen, oklart hur många, var utrustade med motorsågar
och ska ha använt sig av varuhissar för att ta sig till rummet där
juvelerna förvarades, skriver AFP. De ska ha flytt på en scooter.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/biljakt-efter-juvelkupp-mot-konstmuseet-louvren
Citera
2025-10-19, 12:14
  #3
Medlem
2n00b4Us avatar
Vad är det för säkerhet dessa platser har, verkar ju vara hur lätt som helst att stjäla saker. Kommer ihåg guldkronan som stals i Sverige från en kyrka, där förövarna flydde med båt.
Citera
2025-10-19, 12:14
  #4
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
ska hålla utkik efter den i skärholmens loppmarknad!
Det bör vara arbetsbin reliefer ställvis i guldet.

TikTok video men verkar vara montern och juvelerrna så även Josefins bättre halsband.
https://www.tiktok.com/@arabella_in_paris/video/7464402010431933726
Citera
2025-10-19, 12:14
  #5
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sudderator
Biljakt efter juvelkupp.

Tjuvarna har fått med sig halsband, en brosch, en tiara och annat.

Gärningsmännen, oklart hur många, var utrustade med motorsågar
och ska ha använt sig av varuhissar för att ta sig till rummet där
juvelerna förvarades, skriver AFP. De ska ha flytt på en scooter.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/biljakt-efter-juvelkupp-mot-konstmuseet-louvren

Spännande!

Låter som en kupp med potential att bli en rafflande Hollywoodfilm!

Klassiskt polis och tjuv-koncept.

Hur har de tänkt att sälja stöldgodset?
Citera
2025-10-19, 12:15
  #6
Medlem
buhbyes avatar
Hur fan kan man ens förlora sånt? Fyfan, så klantigt.
__________________
Senast redigerad av buhbye 2025-10-19 kl. 12:38.
Citera
2025-10-19, 12:16
  #7
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Romantiska vibbar, Nappes Smycken, en Tintin-boktitel - lr ännu en Soft Sexy Crime-cringe-seQuel av volymförfattare Mr. Dan Brown's Da Win-tji-koden.

Alla cineaister, stamcell-stammar redan om "Rififi" och om Jean-Paul Belmondo i Goodard's "Till sista andetaget".

Detta spöar lätt det svenska Helikopter-rånet. Låga odds för Ettan och Löpet i TV3 och Efter Lyst, på torsdag. Kommer programledare hr Hasse Aaro lyckas se nog sammanbiten ut?
Citera
2025-10-19, 12:18
  #8
Medlem
Benny98s avatar
Det är det dummaste man kan göra att stjäla världsberömda föremål. Det är svårt att göra det och det är omöjligt att sälja grejerna. Om man inte hittar en oljeshejk eller diktator som vill köpa det. Men inte ens shejken eller diktatorn kan visa upp grejerna för sina vänner därför att då vet alla att han är en tjuv.
Citera
2025-10-19, 12:22
  #9
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
De som beställt juvelerrna hade inte denna gång råd med äldre brottslingar som när jänkarbrud infuzers med stora diamanter bands upp badkaret.
https://www.bbc.com/news/articles/c79elz25vpno

man ska inte underskatta äldre, seniorkraft och allt det där

det kanske inte går så snabbt alla gånger, men det blir ordentligt gjort.

en trimmad permobil bör kunna prestera någorlunda mot en el-spark
Citera
2025-10-19, 12:25
  #10
Medlem
analkings avatar
ja de kriminella klanerna ligger ju nära till hands som gärningsmän, kan det vara insider där anställda klanmedlemmar gett nödvändiga infos sa att klanmedlemmarna kunde utföra det hela. Detta hände ju grüne gewölbe i tyskland tex källa https://www.mdr.de/nachrichten/sachsen/dresden/dresden-radebeul/gruenes-gewoelbe-remmo-clan-juwelenraub-100.html
__________________
Senast redigerad av analking 2025-10-19 kl. 12:35.
Citera
2025-10-19, 12:29
  #11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Det är det dummaste man kan göra att stjäla världsberömda föremål. Det är svårt att göra det och det är omöjligt att sälja grejerna. Om man inte hittar en oljeshejk eller diktator som vill köpa det. Men inte ens shejken eller diktatorn kan visa upp grejerna för sina vänner därför att då vet alla att han är en tjuv.
Försäkringsbolaget löser föremålen.

För övrigt är rubriken från TV4 helt missvisande. Det handlar inte om något rån utan om en stöld.
__________________
Senast redigerad av Krapulant 2025-10-19 kl. 12:42.
Citera
2025-10-19, 12:36
  #12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Spännande!

Låter som en kupp med potential att bli en rafflande Hollywoodfilm!

Klassiskt polis och tjuv-koncept.

Hur har de tänkt att sälja stöldgodset?

Skulle säkert fungera, får de inte tillbaka juvelerna så.
Tjuvarna valde rätt dag oxå, rejält utrustade.


Sunday 19 October:
The Musée du Louvre will remain closed today for exceptional reasons.
We apologize for the inconvenience.
https://www.louvre.fr/en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in