Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
Det här med belysningen tänd eller släckt har debatterats länge och gällande lagstiftning i olika länder tillät inte belysning tänd dagtid över huvud taget.
Genombrottet för tänd belysning dagtid sägs ha att göra med statistik från Greyhoundbussarnas framfart i USA.
Där framgick tydligt att olycksfrekvensen sjönk med sjönk med tänd belysning.
Tror inte det är en skröna.
När jag 1976 med en ny Volvo körde till Rom blev jag stoppad både av polisen i Tyskland och i Italien och blev hotad med böter om jag inte släckte belysningen när jag körde.
Löstes enkelt genom att plocka ur säkringen i Tyskland och montera den i Österrike.
Samma historia i Italien = böteshot gjorde att jag även i Italien demonterade säkringen för varselljusen.
Jag vet inte när, med det beslutades i EU att vi skulle köra med belysning tänd dagtid i Europa av säkerhetsskäl.
Efter ett tag upptäckte miljömupparna i EU att tänd belysning belastade generatorn och medförde ökad bränslekonsumtion.
Man fick efter långa förhandlingar med oförstående människor igenom en kompromiss.
Belysningen fram skulle vara tänd, men bak skulle den inte få vara tänd för att spara bränsle.
Vid tiden miljömupparna började sin kamp hade de flesta bilar 2 positionslampor och 2 skyltbelysningar bak.
4 x 5 W = 20 W.
När miljömupparna fått igenom sitt krav hade de flesta bilar övergått till lysdioder eller LED-lampor i bakre ljusarmaturerna.
Deras energiförbrukning är knappt uppmätbar.
Miljömupparnas aktion var således ett slag i luften, som det brukar vara med miljömupparnas förslag.
Men kvar sitter vi med muppkravet på nya bilar att deras bakre armaturer inte får lysa dagtid.
Dementera eller vidimera, tack.
Vet inte om jag kan viditera eller demenmera….
Men, först ska jag knorra lite över tillmälet ”miljömuppar” med att säga att jag tycker det är tråkigt att folk svänger sig med detta uttryck som i första hand väl är menat som en negativ stämpel.
Saken är väl helt uppenbar att vi inte kan härja på som vi gjort i en massa år och både förbruka och skita ner närmast besinningslöst i många fall, i stort och smått. Utan vi måste bli bättre på att värna om både tillgångar och miljön, för framtiden. All seriös vetenskap är eniga i detta och miljöhotet i stort. Att det sen inte är lätt som en plätt att styra upp allt, och det ibland som beskrivet ovan kan bli ”tandlöst” och upplevas som meningslöst är som det är. Men grundtanken och målet är väl gott, och det borde vi väl alla i grunden vara glada för, att det finns de som faktiskt bjuder till och kämpar för att vi alla ska få det bättre i slutänden. Nog om detta…
Det är inte så himla länge sedan som det blev irriterade blinkningar i t ex Tyskland när man kört av vid Puttgarten och just puttrade fra de kilometrar det handlade om innan….. swchoooosh… ja du/ni fattar väl….
Man hade ju av gammal vana halvljus på, och det var ju fy och ve, och det fanns skyltar mot det.
Och var det något som halvljuspådagenmoståndare här hemma drog upp som argument, så var det såklart ”i Tyskland sörrö….”
Men, rätt var det var för inte så jäkla många år sedan så dök det upp nya skyltar, stora… där det plötsligt rekommenderades med tagfarlicht, lyset på även under dagtid alltså.
Det blev genast märkliga försök till bortförklaringar på forumen, finns ju en mastodonttråd om det här på FB, från de däringa HPDM om vi kortar ner det lite…