För de som äger sin bostad är det en svår definitionsfråga. Personligen har jag valt att inte ha något bolån, men det innebär att jag har ett antal miljoner uppbundna i mitt hus som jag därmed går miste om avkastningen på, jämfört med om jag lagt pengarna i indexfonder istället. Så vad är egentligen kostnaden?
För att försöka komma med en siffra - som husägare är det inte mycket helt fasta avgifter att tala om. Samfällighetsavgift och fastighetsskatt typ? dvs kanske 1100 kr/mån. Däremot är det ju ett antal andra fasta kostnader som man aldrig skulle vilja leva utan - el, vatten, internet, sophämtning, hemförsäkring - Totalt kanske 5000/mån.
Så, räknat enligt trådstartens rekommendation och att de uppbundna pengarna i huset inte är en kostnad - ca 1%
Räknat på alla nödvändiga fasta utgifter samt lånekostnader (ej amortering) för 85% belåningsgrad på nuvarande marknadsvärde - ca 20%
Senast redigerad av rofltraktor 2025-10-18 kl. 16:53.
Det är det nog. Får nog räkna mig som lite privilegad.
Lider med alla som ska köpa villa eller bostadsrätt nu. Det känns omöjligt om man inte redan har en som man kan sälja.
Noll procent då vi äger hus och sommarstuga 100%. Varför ta lån, känns luffaraktigt. Fastighetsskatt måste vi tyvärr betala i sossefinland men då vi arrenderar ut lite åkermark så jämnar det ut sig.
Noll procent då vi äger hus och sommarstuga 100%. Varför ta lån, känns luffaraktigt. Fastighetsskatt måste vi tyvärr betala i sossefinland men då vi arrenderar ut lite åkermark så jämnar det ut sig.
[quote=poiuy1298|93255429]
Boendekostnaden blir inte 0 för att man inte har lån.
Betalar man t ex 10.000 i hyra för en lägenhet så ingår ju vatten, avlopp, sophämtning, värme i många fall osv.
Kostnader JAG har utan lån på en villa:
Sophämtning/Vatten - runt 1500 kr i månaden
El - skaffat solceller men innan det var det runt 1500 kr i månaden.
Värme - fjärrvärme - runt 1300-1400 i snitt kanske.
Försäkring
Fastighetsskatt - 640 kr i månaden
Har svårt att se hur man skulle kunna hamna under 5000 kr i månaden om man bor i villa så länge man inte bor på landet med egen brunn och eget avlopp (som visserligen kostar att fixa/driva) och eldar med ved för uppvärmning (som också kostar om man räknar på det).
Sen tillkommer det ju saker i boendekostnad - som t ex reperationer och underhåll.
[/QUOTE
Så här löd frågan i trådstarten och det var det jag svarade på
”Hur mycket av er inkomst går till er bostad? Nu snackar vi alltså antingen hyra eller bostadsavgift plus eventuella lån och amorteringskostnader. Ni skall inte lägga med övriga kostnader som el och dylikt. ”
Länder, företag och individer lånar: "Du måste satsa för att tjäna" -stilen. Mitt blygsamma bolån har marknaden käkat upp närmare 8 gånger - hygglig affär...
Så här löd frågan i trådstarten och det var det jag svarade på
”Hur mycket av er inkomst går till er bostad? Nu snackar vi alltså antingen hyra eller bostadsavgift plus eventuella lån och amorteringskostnader. Ni skall inte lägga med övriga kostnader som el och dylikt. ”
Jag betalar el och sophämtning.
Det blir en väldigt konstig jämförelse då t ex en hyra inkluderar massa man betalar för om man bor i villa.
TS pratar om någon video han tittat på och jag kan nästan garantera att det var boendekostnad man räknade med där - sättet ts vill räkna på är väldigt udda.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!