2025-10-17, 19:56
Medlem
Arne Bajses avatar
Nån som vet om denne folkkäre skådespelare gillade jazz-tobak eller sponken?

Eller drog han bara en genetisk nitlott ? 58 är som sagt ingen hög ålder idag.
Citera
2025-10-17, 20:04
Medlem
Jävligt trist. Hade ingen aning om vem han var - fram tills för ett par veckor sedan då jag började titta på Våra vänners liv.
Tänkte att "honom vill jag se mer av" och gick in och kollade hans filmografi på Wikipedia. Reagerade faktiskt på hur sliten han såg ut på bilden som ligger där; den ska enligt uppgift vara från 2014, alltså endast 5 år efter inspelningen av Våra vänners liv.
Citera
2025-10-17, 20:07
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse

Det festades flitigt på Scenskolan i Göteborg, men mig veterligen har han aldrig haft någon reell missbruksproblematik.
Citera
2025-10-17, 20:10
Medlem
snigel1s avatar
RIP Jacob. Mycket saknad.
Citera
2025-10-17, 20:12
Medlem
Mycket tråkig nyhet. Jag har alltid fått ett ödmjukt och humanistiskt intryck av Jacob till skillnad från många andra i hans skrå.

Skrattar alltid när jag tänker på karaktären Kex i Stackars Tom. Lagledare i Scandal Beautys, ett korpeninnebandylag bestående av blue collars på Scania i Södertälje. Han gör allt för att laget ska vinna. Lånar till och med ut sin fru till en av killarna i laget. Allt för att han ska fokusera mer på innebandy än på sin oskuld . Och för att vinna mot antagonisterna Grägnäsbögarna

https://youtu.be/SNFPnrOElqQ?si=5MsDnCwCoXqIU_ud

En förövrigt otroligt underskattad miniserie, Sveriges motsvarighet till Big Lebowski. Går varje vecka in på SVT-play för att se om du kör en repris på serien

Du är saknad Jacob!
Citera
2025-10-17, 20:13
Medlem
frozens avatar
Fan va trist, usch!

Jag minns honom som polisen i ”Tsatsiki, Morsan och Polisen”.

Polisen: Är vi inte framme snart?
Tsatsiki: Mmm, vi åkte förbi för en stund sedan

Citera
2025-10-17, 20:14
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
RIP Jacob. Mycket saknad.
Ja, så tråkigt att att han skulle gå och dö. Men vi ska väl alla den vägen vandra.
Hoppas att en seriös begravningsbyrå tar hand om hans stoft på ett värdigt sätt.
Senast redigerad av Rimbert 2025-10-17 kl. 20:27.
Citera
2025-10-17, 20:22
Medlem
Riksreptilens avatar
så anekdoter från äldre filmer är nog även lämpliga?

https://www.expressen.se/noje/jacob-...-58-ar-gammal/

" ”I höst skulle han ha åkt på riksteaterturné, ett samarbete som fick avbrytas på grund av hans sjukdom. Jacob Ericksson blev 58 år.”

Jacob Ericksson är känd från flera stora filmer och tv-serier, bland andra ”Adam och Eva”, Stieg Larssons ”Millennium”-trilogi, ”Lasse-Majas detektivbyrå” och ”Tsatsiki morsan och polisen” – som blev hans stora genombrott.
För Riksteatern gjorde han de senaste åren bland annat kritikerrosade prestationer i Kameliadamen i regi av Sunil Munshi och i Ellen Babic av Marius von Mayenburg, skriver TT. "

Varför jag spekulerar om mer kronisk sjukdom är att han sett ut lite väl mager när jag tittade på Mord i Sandhamn för något år sedan.
Citera
2025-10-17, 20:24
Medlem
Riksreptilens avatar
sprungligen postat av MpunktM
Cystisk fibros låter oerhört osannolikt. Läkemedlet Kaftrio, som fungerar för de flesta med CF, har inte funnits länge på marknaden. Föds man 1967 med CF så lever man i regel inte idag. Det vore inte omöjligt, tydligen finns enstaka överlevare 70+, men de som föddes med CF på 70-talet fick vara glada om de hann bli tonåringar, med en medellivslängd på ca 12 år.

Mest sannolikt cancer. Men det kan vara (nästan) vad som helst. Lungfibros, dilaterad kardiomyopati, ALS, snabbt progredierande Parkinsons, depression med suicid osv.
Jag tog med den då den är rätt välkänd bland generell sjukdomar som förkortar livet mycket. gallgångscleros och benmärgssjukdom som inte är cancer är mer okända.
Citera
2025-10-17, 20:31
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Verkligen, har funderat varje gång jag sett honom om han är sjuk eller ätstörd. Inget fel i att vara smal, men han har allt sedan Pilgrim sett utmärglad ut, även lite grå blek i hyn, såg härjad och trött ut. Inte samma kraft i rösten heller. Tråkigt. Med tanke på att han var en sådan bra skådis hade han som du säger kunnat vara verksam ett par decennier till. Sorgligt för hans nära och kära, det är väl även rätt troligt att hans föräldrar ännu är i livet.

Brottsvåg har jag missat, verkar bra, får försöka leta upp. Skoglund var ju en favorit även han.
Första Säsongen av Brottsvåg finns på youtube och har funnita på vhs. Säsong 2 fick varken vhs eller dvd-release.
Citera
2025-10-17, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse

Enligt tidigare uppgifter i tråden så var han alkad ja, och jag tycker han har ett sånt utseende också.
Citera
2025-10-17, 20:33
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Våra vänner liv finns på svtplay. Han är kanon bra i den. Så sorgligt att han inte finns mer.
Inte fullt så stor roll men från 2002 då spelade han den mer skötsamma brorsan till Hoffa (Ola Rapace).
Tusenbröder går även hitta på SVTplay.

Han har dock växlat mellan olika teatrar sista åren, så mindre med tvserier/film enligt IMBD
https://www.svt.se/kultur/skadespelaren-jacob-ericksson-dod
"De senaste åren har han spelat i Lars Noréns Tiden är vårt hem, på Kulturhuset Stadsteatern och Galeasens uppsättning av Bergmans Fanny och Alexander."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in