Citat:
Ursprungligen postat av
sykkelpump
På bilden ser det också ut som att planen är på väg att stiga uppåt. Så nej det har nog inte hänt, folk skulle också ha snackat massor om det vid tiden det hände i så fall…
Jag körde bilden i AI för att få den till att försöka verifiera det hela och svaret som jag fick var att planen verkade stämma storleksmässigt mot bron, skuggorna var rätt och även verkade det korrekt utifrån hur planen färdades. Hörde även med en gammal pilot, dock ej med stridsflyg, och han hade med hört om den där historien, samt trodde på det mycket väl kan vara möjligt.
Försökte även få fram med hjälp av AI hur stor sannolikhet och den menade på att sannolikheten fanns med en väldigt skicklig och våghalsig pilot som minst lika mycket kunde flyga på känslan.
När det gäller i varjefall Draken, så skulle den behöva hålla en hastighet på ca: 400-600 km/h för att färdas tillräckligt rakt och stabilt.
Jag tycker själv det känns smått otroligt att verkligen ligga på så låg höjd och dra rätt under mellan pelarna utan att pricka någon av dem, men visst sannolikheten finns ju faktiskt om man är tillräckligt galen, flyger lågt och håller absolut spikrak kurs, samt korsar fingrarna av att man inte flyger rätt in i någon av pelarna.
Vilken hastighet som gäller för Viggen och den ska ligga stabilt vet jag inte, men jag tror oddsen är långt bättre med Viggen än Draken.
I övrigt så var det faktiskt en svensk pilot och med en Draken som kom på den väldigt avancerade Kobra manövern, vilket jag tycker vittnar både om skickligheten med den tidens svenska stridspiloter och hur kapabelt det planet faktiskt var till väldigt avancerade flyginsatser.
Hur själv sett ett antal våghalsiga uppvisningar med Viggen när det begav sig, men inget så helgalet, fast jag tvivlar inte på att det verkligen skulle ha kunnat funnits någon som verkligen kunde få för sig något sådant och var så skicklig att det skulle kunnat ha gått.