2025-10-17, 08:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Tveksamt.
Låter mer som en seglivad myt. En historia så spektakulär att den lätt berättas vidare även om det inte finns bevis.
https://www.olandsbladet.se/oland/supersnackisen-bilden-ar-fejk-modiga-stridspiloter-flog-under-bron/
Svårt att förstå förstå vad du menar är tveksamt. Draken eller stridsflygplan generellt.
Citera
2025-10-17, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Svårt att förstå förstå vad du menar är tveksamt. Draken eller stridsflygplan generellt.
Det är tveksamt att det gjorts med vare sig Viggen eller Draken.
Citera
2025-10-17, 08:56
Avslutad
Citat:
Det är tveksamt att det gjorts med vare sig Viggen eller Draken.
Aha, jag är tämligen säker på att det hänt med Viggen.
Citera
2025-10-17, 18:17
Medlem
Citat:
Aha, jag är tämligen säker på att det hänt med Viggen.
Varför?
Citera
2025-10-17, 18:18
Avslutad
Citat:
Varför?
En general berättade det.
Citera
2025-10-17, 18:20
Medlem
Citat:
En general berättade det.
Låter påhittat.
Citera
2025-10-17, 18:22
Avslutad
Citat:
Låter påhittat.
Du är synnerligen dålig på att uttrycka dig begripligt vid första försöket. Vem menar du har hittat på det? Jag eller generalen?
Citera
2025-10-17, 18:26
Medlem
Citat:
Du är synnerligen dålig på att uttrycka dig begripligt vid första försöket. Vem menar du har hittat på det? Jag eller generalen?
Inte så svårbegripligt. Jag skriver väl ungefär lika kortfattat som du själv gör när du bara hänvisar till "En general berättade det.". Inte särskilt komplett information.
Citera
2025-10-17, 18:28
Avslutad
Citat:
Jag skriver väl ungefär lika kortfattat som du själv gör när du bara hänvisar till "En general berättade det.". Inte särskilt komplett information.
För det första skriver jag begripligt även om jag är kortfattad.
För det andra ligger det i sakens natur att jag inte lämnar särskilt komplett information i saken.
Citera
2025-10-17, 18:35
Medlem
Citat:
För det första skriver jag begripligt även om jag är kortfattad.
Förstår inte vad det var som var så svårbegripligt. Jag skrev att det du påstod lät påhittat, är inte det minsta svårt att begripa. Oavsett om det är du som hittat på det eller om någon annan hittat på det och övertygat dig, så låter det ändå påhittat. Att du inte håller med är inte samma sak som att det är svårt att begripa.
Citat:
För det andra ligger det i sakens natur att jag inte lämnar särskilt komplett information i saken.
Varför? Detta är ju ett anonymt forum. Skulle "generalen" kunna råka illa ut för något som hänt för så längesedan att det är preskriberat - om det ens hänt.
Citera
2025-10-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
På bilden ser det också ut som att planen är på väg att stiga uppåt. Så nej det har nog inte hänt, folk skulle också ha snackat massor om det vid tiden det hände i så fall…

Jag körde bilden i AI för att få den till att försöka verifiera det hela och svaret som jag fick var att planen verkade stämma storleksmässigt mot bron, skuggorna var rätt och även verkade det korrekt utifrån hur planen färdades. Hörde även med en gammal pilot, dock ej med stridsflyg, och han hade med hört om den där historien, samt trodde på det mycket väl kan vara möjligt.
Försökte även få fram med hjälp av AI hur stor sannolikhet och den menade på att sannolikheten fanns med en väldigt skicklig och våghalsig pilot som minst lika mycket kunde flyga på känslan.
När det gäller i varjefall Draken, så skulle den behöva hålla en hastighet på ca: 400-600 km/h för att färdas tillräckligt rakt och stabilt.
Jag tycker själv det känns smått otroligt att verkligen ligga på så låg höjd och dra rätt under mellan pelarna utan att pricka någon av dem, men visst sannolikheten finns ju faktiskt om man är tillräckligt galen, flyger lågt och håller absolut spikrak kurs, samt korsar fingrarna av att man inte flyger rätt in i någon av pelarna.
Vilken hastighet som gäller för Viggen och den ska ligga stabilt vet jag inte, men jag tror oddsen är långt bättre med Viggen än Draken.
I övrigt så var det faktiskt en svensk pilot och med en Draken som kom på den väldigt avancerade Kobra manövern, vilket jag tycker vittnar både om skickligheten med den tidens svenska stridspiloter och hur kapabelt det planet faktiskt var till väldigt avancerade flyginsatser.
Hur själv sett ett antal våghalsiga uppvisningar med Viggen när det begav sig, men inget så helgalet, fast jag tvivlar inte på att det verkligen skulle ha kunnat funnits någon som verkligen kunde få för sig något sådant och var så skicklig att det skulle kunnat ha gått.
Senast redigerad av Kammadaj 2025-10-17 kl. 18:42.
Citera
2025-10-17, 18:42
Avslutad
Citat:
Förstår inte vad det var som var så svårbegripligt. Jag skrev att det du påstod lät påhittat, är inte det minsta svårt att begripa. Oavsett om det är du som hittat på det eller om någon annan hittat på det och övertygat dig, så låter det ändå påhittat. Att du inte håller med är inte samma sak som att det är svårt att begripa.

Varför? Detta är ju ett anonymt forum. Skulle "generalen" kunna råka illa ut för något som hänt för så längesedan att det är preskriberat - om det ens hänt.
Han har varit flottiljchef. Det är en släkting till mig. Jag har tidigare i tråden nämnt ett namn på piloten. Du får såklart tro vad du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in