2025-10-17, 16:46
Medlem
Riksreptilens avatar
Jag hittade ingen tråd att fråga runt så anekdoter från äldre filmer är nog även lämpliga?

https://www.expressen.se/noje/jacob-ericksson-ar-dod-blev-58-ar-gammal/

" ”I höst skulle han ha åkt på riksteaterturné, ett samarbete som fick avbrytas på grund av hans sjukdom. Jacob Ericksson blev 58 år.”

Jacob Ericksson är känd från flera stora filmer och tv-serier, bland andra ”Adam och Eva”, Stieg Larssons ”Millennium”-trilogi, ”Lasse-Majas detektivbyrå” och ”Tsatsiki morsan och polisen” – som blev hans stora genombrott.
För Riksteatern gjorde han de senaste åren bland annat kritikerrosade prestationer i Kameliadamen i regi av Sunil Munshi och i Ellen Babic av Marius von Mayenburg, skriver TT. "

Varför jag spekulerar om mer kronisk sjukdom är att han sett ut lite väl mager när jag tittade på Mord i Sandhamn för något år sedan.
2025-10-17, 16:50
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Tycker nästan hans viktnedgång tyder på cancer.
2025-10-17, 16:51
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Jag hittade ingen tråd att fråga runt så anekdoter från äldre filmer är nog även lämpliga?

" ”I höst skulle han ha åkt på riksteaterturné, ett samarbete som fick avbrytas på grund av hans sjukdom. Jacob Ericksson blev 58 år.”

Jacob Ericksson är känd från flera stora filmer och tv-serier, bland andra ”Adam och Eva”, Stieg Larssons ”Millennium”-trilogi, ”Lasse-Majas detektivbyrå” och ”Tsatsiki morsan och polisen” – som blev hans stora genombrott.
För Riksteatern gjorde han de senaste åren bland annat kritikerrosade prestationer i Kameliadamen i regi av Sunil Munshi och i Ellen Babic av Marius von Mayenburg, skriver TT. "

Varför jag spekulerar om mer kronisk sjukdom är att han sett ut lite väl mager när jag tittade på Mord i Sandhamn för något år sedan.
Jag hittade en på 0,5 sekunder.

(FB) Skådespelaren Jacob Ericksson avliden, blev 58 år gammal
2025-10-17, 16:56
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag hittade en på 0,5 sekunder.

Jag skrev själv så gick långsamt samt sökte i 2-3 min om han hade sagt cystisk fibros t ex i intervju för 8 år sedan.

En kort tids sjukdom brukar vara hjärtat, pancreascancer eller rabies efter Sydamerikaresa.

Tillägg: DeepSeek/AI vill inte spekulera före nekrologer kommit i tidningar:

Senast redigerad av Riksreptilen 2025-10-17 kl. 17:02.
2025-10-17, 16:59
Medlem
https://www.svtplay.se/video/8LwVGbK/vara-vanners-liv/avsnitt-1

Minns mestadels "våra vänners liv" 🙏
2025-10-17, 17:03
Medlem
Citat:
Jag skrev själv så gick långsamt samt sökte i 2-3 min om han hade sagt cystisk fibros t ex i intervju för 8 år sedan.

En kort tids sjukdom brukar vara hjärtat, pancreascancer eller rabies efter Sydamerika resa.

Tillägg: DeepSeek/AI vill inte spekulera före bekrologer kommit i tidbkngar:

Jag läste ”en tids sjukdom” så den behöver ju inte vara jätte kort men sorgligt, han dog alldeles för tidigt
2025-10-17, 17:04
Medlem
JymdKjams avatar
Adam & Eva var hans genombrott. Tråkigt sammanträffande att hans motspelerska Josefin Nilsson också gått bort alldeles för tidigt.

Tragiskt!

Vila i frid.
2025-10-17, 17:07
Medlem
Man har ju sett några filmer och serier som han varit med i, och jag tycker att han har varit en kanon skådespelare, och det är jätte tråkigt att höra att han gått bort. Men när jag såg han på en bild förra året så kände jag knappt igen honom. Väldigt smal, men jag tänkte inte mer på de, för man vet aldrig när det kommer till skådespelare, för dom kan gå upp och ner enormt i vikt för en kommande roll i en film eller liknande. Men nu när man vet resultatet, så lutar de väl åt nån sort cancer.

Vila i frid Jacob och tack för allt du gjorde på film och i serier. Alla tankar till nära och kära
2025-10-17, 17:22
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illa2222
Jag läste ”en tids sjukdom” så den behöver ju inte vara jätte kort men sorgligt, han dog alldeles för tidigt
Det låter som Riksteaterns teaterchef Dritëro Kasapi trodde de skulle arbeta igen i hans lressmeddelande/Expressens färska tillägg:

" – Vårt senaste samarbete avbröts av hans sjukdom, men vårt sista samtal handlade om att ta nya tag när han blev frisk igen. Det blev inte så. Hans närvaro, både som skådespelare och människa, kommer att saknas djupt."
2025-10-17, 17:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

2025-10-17, 17:41
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
16.41 vs. 16.46??

SVT har ingen längre minnesfilm än men lite om utbildning före genombrott i Adam och Eva:

"Han inledde 1990-talet med att utbilda sig på scenskolan i Göteborg. Efter examen arbetade han på Backa teater i Göteborg. Några år efter examen kom Måns Herngrens och Hannes Holms Adam och Eva, där Jacob Ericksson spelar vännen Åke. Rollen blev något av ett genombrott för Ericksson som vid det här laget hade flyttat till Stockholm. "

https://www.svt.se/kultur/skadespelaren-jacob-ericksson-dod
2025-10-17, 17:44
Medlem
JoeDoughs avatar
Denne gigant bland giganter… aldrig sett eller ens hört talas om.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in