• 1
  • 2
2025-10-17, 10:41
Medlem
Smekarn87s avatar
Det finns en bok som heter tjuvarnas marknad. Den handlar om rika/halvrika unga vuxna som begår brott för att kunna konsumera då deras föräldrar inte vill ge dem några pengar. Tror ni den sortens kriminalitet är vanlig i Sverige. Föräldrarna hade kunnat sticka till sina barn pengar men av bildande skäl avstår de.

Jag tänker främst på brottet att stjäla eller annat som ekonomiskt kan berika en individ.
Senast redigerad av Smekarn87 2025-10-17 kl. 10:46.
Citera
2025-10-17, 10:45
Avstängd
67arigGubbes avatar
Känner o känner men är rätt säker på att många drogar!

Tex Micke, som tar linor dagligen.
Citera
2025-10-17, 10:45
Medlem
Som uppvuxen på 90-00 talet i rikare områden, så det vanligaste då va dom som begick brott gjorde det mest för kicken faktiskt, kan tänka mig det händer idag med👍
Citera
2025-10-17, 10:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Det finns en bok som heter tjuvarnas marknad. Den handlar om rika/halvrika unga vuxna som begår brott för att kunna konsumera då deras föräldrar inte vill ge dem några pengar. Tror ni den sortens kriminalitet är vanlig i Sverige. Föräldrarna hade kunnat sticka till sina barn pengar men av bildande skäl avstår de.

Jag tänker främst på brottet att stjäla eller annat som ekonomiskt kan berika en individ.

Nej, jag tror inte det är särskilt vanligt. Det borde ha framgått av BRÅs statistik om så var fallet.
Citera
2025-10-17, 11:09
Medlem
Ja det finns gott om människor i övre medelklassen som begår white collar crimes. T ex ekonomisk brottslighet.
Citera
2025-10-17, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej, jag tror inte det är särskilt vanligt. Det borde ha framgått av BRÅs statistik om så var fallet.
Hur man ser det statistiskt kan nog manipuleras:
Vet från min ungdom när man var mer aktiv i den "Grå" världen: Fanns några "Överklass ungar" som alltid klarade sig undan lagen med hjälp av Passas pengar och advokater.
Så det förekommer nog, men om det är vanligt eller inte vet jag inte.
Men på den tiden 80tal, vet jag ett par som misshandlade folk men när de åkte på däng själva åkte alltid den andre dit: Det var ingen Polis som vågade ifrågasätta en högre chefs vitsort om sitt barn.
Sen hade vi en lirare som åkte på det mesta med svarta affärer. Den förstod jag aldrig för han kunde sälja stöldgods(Vilket han faktiskt blev dömd för) samtidigt som han fick en lägenhet och Ferrari av farsan.
Citera
2025-10-17, 11:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87

Känner många från den övre medelklassen som jobbat svart, anlitat svart arbetskraft, fuskat med skatten, fuskat med bygglov, framfört fordon på ett olagligt sätt, nyttjat illegala droger osv.
Citera
2025-10-17, 11:32
Medlem
Krapulants avatar
Misshandel är det brott som man oftast hör talas om i mina söners bekantskapskrets, vilken är framförallt Östermalm och Djursholm. Det TS undrar över är ovanligare men ibland träffar likasinnade personer varandra och åstadkommer en slags perfekt storm. Lidingöligan var väl en sådan gruppering.

Snatterier förekommer såklart i alla skikt.
Citera
2025-10-17, 11:53
Medlem
pn222jws avatar
Dom flesta som begår grova skattebrott eller brott emot aktiebolagslagen eller insiderbrott är sannolikt miljonärer.
Citera
2025-10-17, 11:55
Medlem
Tjack-Bennys avatar
Det drogas fritt i över medelklass och det e dyra men bra droger! Testat ur den klassens egen arsenal, tänk att ha råd med det!
Citera
2025-10-17, 11:57
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Bodde granne med Mona Sahlin ett tag och hon begådde brottsliga handlingar titt som tätt. Det var kontokortsaffärer felparkeringar och så hoppade hon över att betala dagisräkningar.
Citera
2025-10-17, 11:59
Medlem
PungiMunninens avatar
Vet ett par stycken från AFA som växte upp i rika familjer i fina områden som gick längre och längre in i drogträsket för att till slut bli tungt kriminella.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in