2025-10-17, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Ekonomiska sanktioner har knäckt många krigiska despoter det är fakta som alla utbildade känner till, det knäcker även putins ryssland.
Det behövs enorma mängder pengar för att hålla krigsmaskinen igång.
Nordkorea är ju redan knäckt, en stat där folk svälter.

Ge några exempel på några betydande länder som man knäckt med ekonomiska sanktioner?
Jag menar givetvis inte några primitiva "bananrepubliker"!
Citera
2025-10-17, 05:56
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Siffror eller uppgifter. Spelar ingen roll.
Vi ska tro på vad du säger, men inte ryska eller ukrainska MOD uppger.

Att du försöker slingra dig, säger mer än något svar du kommer att komma med.
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Vilka siffror har jag angivit?
Citera
2025-10-17, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Vilka beslut fattas om om fascistregimen Rysslands anfallskrig mot Ukraina?

Brasilien? Vad tillför de fasciststaten Ryssland i vilka beslut är de engagerade?
Indien? (som håller på att avveckla rysk olja)
Kina, inga beslut men hjälp till Ryssland
Sydafrika? Ytterligare en dysfunktionell stat som har fullt sjå med överleva.

Ingen av dem behöver Ryssland för att överleva, allt snack de emellan leder ingenvart. Diskussioner om Bricksvaluta ligger på bordet men ingen vill ha med fasciststatens havererade ekonomi att göra.

Att Ryssland nu fullt ut samarbetar med Nordkorea är i alla fall ett ryskt halmstrå, men det övervakas noga av kineserna. Nordkoreanerna ligger dessutom i skuld till fasciststaten Ryssland med tanke på att alla nordkoreanska robotar har en grund i rysk hjälp och teknologi.

Tror du att Ryssland har ett gott förhandlingsläge i beslut gällande sin Fasciststat?
Jag tror inte det men jag har fel då och då…..

Med tanke på dina påståenden om Nato så råder jag dig att läsa på om hur Natos medlemskapsansökningar fungerar, det är inte som du hävdar/tror. Nato tvingar ingen.
Warszawapaktens medlemskap ligger nog däremot närmare din uppfattning, de tvingades till medlemskap av Sovjetunionen. Du tror att Nato är samma sak.

Det är inte lätt att vara en gammelkommunist, det blir lätt förvirrande med Rysslands neofascism, jag förstår dig…

Ack ja. I stället för att debattera kring vad som nu händer kring kriget i Ukrainas vill ni diskutera hur man skall benämna de olika sidorna i kriget.

Läsvärde: Noll.

Med dålig/ingen energiförsörjning och en hyggligt normal vinter kommer det civila livet i Ukraina få stora problem särskilt i städer och hyreshusområden. I Sverige talas det inte om att ta emot hundratusentals flyktingar utan om hur mycket levererade robotar kan förstöra i Ryssland.

Om nu inte ukrainska civila ännu kan koppla ihop ukrainas/Natos bombardemang av ryska raffinaderier och förstörd el och gasförsörjning i Ukraina kan vanliga människor i västerlandet göra det och jag tror viljan att stödja kriget i väst är på väg ned i befolkningen. Politiker i EU som spelar ut stöd för kriget mot välfärd i det egna landet har framgång i val och opinion även om det ännu inte visat sig i Sverige.

Detb känns som ledarna i västerlandet, både i europa och USA är på väg att överge Ukraina samtidigt som de påstår sig stödja landet och krigandet. Ingen vill ta på sig skulden för misslyckandet utan man vill att ukrainarna skall stå med skammen.
Citera
2025-10-17, 06:45
Medlem
TACO slog till igen. Blir inga Tomahawks om skvallret stämmer. Men det var väl ingen som egentligen trodde,

Kylan i Ukraina är det minsta de behöver bry sig om, clown! De har klarat sig bra de senaste åren. Ryssland däremot....
Senast redigerad av VizslaSilver 2025-10-17 kl. 06:48.
Citera
2025-10-17, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Ge några exempel på några betydande länder som man knäckt med ekonomiska sanktioner?
Jag menar givetvis inte några primitiva "bananrepubliker"!

Haha fy fan.

Ryssland/ Sovjet.

Behöver du längre lista?
Citera
2025-10-17, 06:55
Medlem
Skafferns avatar
Och nu uttrycker Taco en viss tvekan..
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=c9912ebd-a3eb-4451-bc57-318852871fe9

Mongolhövdingen har snurrat upp Trump på läktaren.
Igen
Citera
2025-10-17, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
TACO slog till igen. Blir inga Tomahawks om skvallret stämmer. Men det var väl ingen som egentligen trodde,

Kylan i Ukraina är det minsta de behöver bry sig om, clown! De har klarat sig bra de senaste åren. Ryssland däremot....

Ganska väntat tyvärr. Att TACO är en rysshora visste vi redan. Man kan ju alltid hoppas på att någon lyckas avliva fanskapet Putina i Budapest.
Citera
2025-10-17, 07:04
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Vad "snyggaste apan i speedos" egentligen vill ha sagt förblir en gåta, insvept som budskapet är i undermålig svenska. Min poäng, som fullständigt tycks ha undgått mannen i mankini, var att varken sanktioner, BNP-siffror eller befolkningens påstådda välmående är några tillförlitliga mått på en stats förmåga att föra krig.

Ryssarna har för övrigt nu en BNP-tillväxt som ligger ganska nära svenska tillväxtsiffror. Och en betydande del av den tillväxten drivs av ökad vapentillverkning, drönarproduktion, soldatlöner och annan militär verksamhet.
Och även en rysshora borde förstå att ökad vapentillverkning som dessutom skjuts bort i ett av världens mest korkade krig, inte skapar välstånd!
Alla med hjärnan i behåll och även som fungerar ser och fattar att detta krig håller på att skicka Ryssland rakt ner i skittunnan och det kommer att ta generationer för landet att reparera haveriet. Deras olja kommer om några decennier dessutom vara värdelös då omställningen till fossilfri energi då tagit över.
Framtiden ser jävligt mörk ut för gangsterlandet….
Citera
2025-10-17, 07:12
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Ack ja. I stället för att debattera kring vad som nu händer kring kriget i Ukrainas vill ni diskutera hur man skall benämna de olika sidorna i kriget.

Läsvärde: Noll.

Med dålig/ingen energiförsörjning och en hyggligt normal vinter kommer det civila livet i Ukraina få stora problem särskilt i städer och hyreshusområden. I Sverige talas det inte om att ta emot hundratusentals flyktingar utan om hur mycket levererade robotar kan förstöra i Ryssland.

Om nu inte ukrainska civila ännu kan koppla ihop ukrainas/Natos bombardemang av ryska raffinaderier och förstörd el och gasförsörjning i Ukraina kan vanliga människor i västerlandet göra det och jag tror viljan att stödja kriget i väst är på väg ned i befolkningen. Politiker i EU som spelar ut stöd för kriget mot välfärd i det egna landet har framgång i val och opinion även om det ännu inte visat sig i Sverige.

Detb känns som ledarna i västerlandet, både i europa och USA är på väg att överge Ukraina samtidigt som de påstår sig stödja landet och krigandet. Ingen vill ta på sig skulden för misslyckandet utan man vill att ukrainarna skall stå med skammen.
Inte ett rätt!
Europa kommer inte lämna Ukraina.
Varför sitter idioten Putin och gastar om att inga utländska soldater får vara i Ukraina, - för då jäklar!
Putin bestämmer inte ett skit utanför dörren. Vill han ha fred, kan ryssen bara åka hem. Men det vore skamligt inför hemmapubliken så idioten jävlas hellre med alla, även befolkningen i landet.
Den enda vägen ut ur detta är att ryssen lämnar Ukraina, för eller senare.
Nu ska Putin smörja Trump så att han inte skickar stridsyxor till Ukraina, samtidigt som idioten i Kreml skickar drönare mot civilbefolkningen i Ukraina, idioten borde ”tas ur tjänst” för Rysslands och omvärldens bästa!
Citera
2025-10-17, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rybar
Ukraina kidnappar barn från dessa byar innan Ryssland hinner befria dem, nu är Melinda Trump tyst😡

Mandatory evacuation of families with children was announced from 40 settlements of the Kupyansky district. Mandatory evacuation was announced in the Velyky Burluksky community: Ambarne; Balka; Buryakivka; Velyky Burluk; Holubivka; Horyane; Doroshenkove; Zhukiv Yar; Zamist; Zeleny Gay; Kanivtsevo; Krasnoyarske; Kupyevakha; Lebedivka; Lytvynivka; Malakhove; Mantsivka; Mykilske; Mykhailivka; Novoselivka; Pidseredne; Ploske; Siry Yar; Sonino; Chervona Khvylya; Yuriivka; Yayechne. Vilhuvatsky community: Prykolotne; Hohyne; Fedorivka; Dovzhanka; Kurhanne; Slizneve. Shevchenkove community: Baranove; Berezivka; Duvanka; Spodobivka; Starovirivka; Novomykolaivka; Fedorivka

Du har visst inte alla hästar hemma??

Ryssland ockuperar land inte befriar, och det är naturligt att man evakuerar civila ur ett stridsområde.

Men det blir lite tokigt i ditt huvud.
Citera
2025-10-17, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Exakt. Därför är det rent idiotiskt att vifta med BNP-grafer och ”sanktions*chocker” som om de avgjorde krig. Titta på Nordkorea. Decennier av stenhårda sanktioner, ändå sitter de nu med atombomber och interkontinentala missiler som gör Sveriges försvar till ett skämt i jämförelse. BNP mäter kontorslandskap och kaffemaskiner, inte antal drönare, stridsvagnar, kryssningsmissiler eller soldater som kan rullas fram till fronten. Krig vinns med hårdvara, logistikkedjor och omställning av fabriker och produktion, råvaror etc inte med Excel-kolumner över ”tillväxt”.

Och som vanligt blir du imponerad över att man skaffar en massa vapen för att döda människor med. Att folk svälter, avlider pga brist på sjukvård och sätts i fängelse bara för att man misstänks ogilla styret i landet tycker du alltså är ett föredöme för hur ett land ska styras?

Själv tycker jag det är gräsligt att det finns folk i Sverige som resonerar som du gör. Men jag förutsätter att du är konsekvent i dina åsikter och gärna svälter för att Sverige ska kunna ha råd att modernisera sitt försvar till Nordkoreansk standard?
Senast redigerad av Auric 2025-10-17 kl. 08:12.
Citera
2025-10-17, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ganska väntat tyvärr. Att TACO är en rysshora visste vi redan. Man kan ju alltid hoppas på att någon lyckas avliva fanskapet Putina i Budapest.

Om han är en rysshora vet jag inte om jag håller med om. Men han är verkligen en kass president. Karln är en halvkass affärsman som fått för sig att bli president. När han sätts mot en slipad räv och manipulatör som Putin så kan det bara gå på ett sätt. Trump borde ha insett vid det här laget att det är meningslöst att han talar med Putin eftersom Putin hela tiden fintar bort honom. Trump underminerar ju bara sitt eget land. Samtalen med Putin borde ha skötts av en person av Ronald Reagans kaliber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in