2025-10-16, 16:40
Medlem
Oseriöst av AKH att inte polisanmäla hoten.

AKH lämnar WO till de kriminella som hotat henne.

Tror hon inte på våra rättsvårdande myndigheter?

Mycket diffust och mycket dimridåer kring detta.
Citera
2025-10-16, 16:46
Medlem
LeeVans avatar
Den förväntade men uteblivna Hatt-effekten som här om dagen analyserades i ett SVT-TV inslag kan ha haft stor inverkan? Hon riskerade att bli en förlorare …

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hatt-effekten-ar-utraderad
Citera
2025-10-16, 16:47
Medlem
HorsesAndPeoples avatar
Det sker ingen polisanmälan från politiker på denna nivå. SÄPO hanterar det direkt. Det handlar om hot mot "demokratin". Det är staten som är hotad, uttalandet om ingen enskild händelse betyder ingenting.
Senast redigerad av HorsesAndPeople 2025-10-16 kl. 17:12.
Citera
2025-10-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DmtLaser
Såååå.. Hatt avgår, för att vad hon säger, pga av hot. Som hela Sveriges politiker får utstå.

Nånting alla människor i den allmänna genomskådingen alla offentliga personer utsätts för..

Men av nån outgrundlig anledning är extra hemskt för Hatt..

Berätta att du inte jobbar för en utländsk i doktrin utan att berätta att du jobbar för en utländsk doktrin..

Ingen säger väl att det är extra hemskt för Hatt? Finns väl fler skäl till att hon avgår än att det är hemskt:
1) Hon tycker det är hemsk ungefär lika mycket som de andra du nämner. Hon har varit ifrån politiken som VD under 10 år. Kanske har kontakter etc som gör att steget till den sidan för henne känns lättare än för de andra? Då väger det över psykiskt och hon avgår.
2) Hon har 3 små barn. Hon kanske tänker som Annie Lööf gjorde, satte jobbet och vad det betyder av för-/nsckdelar i perspektiv. Så då slutade hon, kanske samma med Hatt?
3) det jag själv hade gjort: "det ska fan gå här och försöka hjälpa folk få det lite bättre när samma folk hotar mig". Är man yngre tänker man nog mer "ja, men inte alla gör så-tänk på de som sköter sig". Är man äldre tänker man nog mer "det skiter jag i, det är tillräckligt mycket skit med detta". Så går man till nåt bättre.

Är ganska säker på att hon inte går till nåt sämre ur varken ekonomiskt eller arbetsmiljömässigt perspektiv. Hon kan lätt bli privat VD igen och då slippa undan lättare. Det hon måste avstå är möjligheten att påverka i en större omfattning. Du får fokusera på vinst, marknadsandelar och aktiekurs. Det blir torftigt i längden tror jag för henne.

Vilka stora ideologier menar du stammar från Sverige? Vad är det för jidder om "utländsk doktrin"? Kan betyda ungefär vadsomhelst och ser mest ut som ett försök till jonglering med ord.
Citera
2025-10-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ditalltpekar
Snacka om soppa kokad på spik. Media rör med iver ihop en gegga av påstått kvinnohat och högerhot utan någon substans whatsoever!?

Det sägs att att media förr i tiden redogjorde för vad som hade hänt och överlät känslorna till läsaren. Nuförtiden berättar media HUR DU SKA KÄNNA och sen får läsarna själva ta reda på vad som hänt (t ex via flashback). Sällan sannare än nu.

Ja, här får du enbart opartiska sanningar!
Citera
2025-10-16, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Var är allt det här "hat och hot" då? Alla drabbas av det i offentlig miljö, särskilt om du är "kontroversiell" enligt någon. Läs inte kommentarsfälten om du vill slippa hat. Bufuckinghu. Ja, kvinnor råkar ut för massa hora dit och jag ska våldta dig hit, ligger i människans djupaste natur med sexism tyvärr som sipprar fram hos en del.
Kunde man inte avliva de som inte kan hantera sin djupaste natur? De ska inte få sätta normen. Skjuta dem i samma ögonblick de ropar nåt? Skulle säkert lösa bidragsfuskandet samtidigt.
Citera
2025-10-16, 17:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hon måste polisanmäla hoten, och hon måste offentliggöra åtminstone de grövsta, annars skapar hon två allvarliga situationer:

- Hon öppnar för spekulationer och ökad polarisering. Vänster skyller på höger, höger på vänster, etc.

- Hon gör klart att man kan få en svensk partiledare att avgå utan strid, och på det sättet påverka svensk politik på ett betydande sätt genom att hota ledande personer.

Allvarliga hot mot politiker är ju extra allvarligt eftersom det påverkar demokratin. Just därför måste sådana hot polisanmälas och de som hotar måste släpas ut i ljuset.
OM man antar att hoten (delvis?)kommer inifrån det egna partiet så blir det svårt att gå ut med det eller polisanmäla det utan att skada det egna partiet.
Vänsterfalangen inom C gillar troligen inte att hon tillrättavisade deras samarbetspartner Nooshi, är det så, så saknar hon ju också ett stabilt stöd inom det egna partiet.
Kanske har hon också insett att det inte är hållbart att gå till val med att man vägrar ingå i en regering där SD (som har många fler väljare) ingår, ger hon uttryck internt för det så ja…

Sedan tillkommer så klart möjligheten att hat och hot kommer utifrån, vänster, men det borde inte vara lika besvärligt att berätta eller anmäla.
Citera
2025-10-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Känns ju verkligen som det inte hänt något specifikt, utan det är det "allmänna samhälls-klimatet" som enligt henne blivit råare. Jag är osäker på om det ens stämmer, tycker det var värre för runt 10 år sen faktiskt.
Oavsett, du tycker som du vill och agerar på det. Hon tycker som hon vill och agerar på det. Vi behöver inte vara överens om det är hårdare nu än då. Hon tycker det och då väljer hon att avgå. Vem här på FB måste hon fråga om lov?
Citera
2025-10-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosse2468
Ja, här får du enbart opartiska sanningar!

Extremt mycket brus och galenskap här på Flashback, men icke desto mindre även korn av sanning och insidesinformation.
Citera
2025-10-16, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Och så ska Anna-Karin Hatt utsättas för ännu lite mer hat här på Flashback.

"Hat"? Herregud. Absolut ingenting i mitt inlägg var "hat".
Du illustrerar närmast övertydligt hur vissa politiska krafter gör allt vad de kan för att döda all debatt och all kritik genom att skrika "hat och hot" för minsta lilla kritik. (Samtidigt som de själva ofta uttrycker extremt hat mot politiker som de själva ogillar...)

Citat:
AKH tackade länge nej till att bli partiledare för C, men hon övertalades. Det är inte säkert att hon insåg hur mycket hat hon skulle utsättas för. Eller också fattade hon det inte riktigt förrän hon faktiskt utsattes för det.

Hon har ju dock hittills inte gett ett enda exempel på "hot och hat" hon utsatts för. Hon har inte heller polisanmält något.

Jag kan sätta en tusenlapp på att hennes föregångare Murre fick ta emot mer hat. Liksom Jimmie Åkesson. Ojämförligt mycket mer.

Citat:
Jag håller med analysen att det framför allt är kvinnliga partiledare som drabbas av pöbelns hat. Jag gissar att du, LeTeigneux, inte har några högre tankar om andra kvinnliga partiledare heller - eller om kvinnor över huvud taget.

Ja du, du kan gissa på. Du gissar nog ofta att de som har andra åsikter än du själv hatar kvinnor, är incels, är fascister, är lågutbildade osv. Världen blir ju så mycket mer lättbegriplig för dig då. Alla som inte tycker som du är helt enkelt onda. Och dumma.

Som sagt: Jimmie Åkesson lär vara den partiledare som utsatts för överlägset mest näthat av de nuvarande. Och han är man. Olof Palme blev rätt hatad på sin tid han med. Så din analys är fel. Även om näthat givetvis drabbar kvinnor också.

Citat:
Till skillnad från Nooshi Dadgostar, Annie Lööf och Ebba Busch, så var Anna-Karin Hatt lågmäld. Hon drabbades av hat först och främst för att hon var en kvinnlig partiledare, det är min uppfattning.

DN, Aftonbladet och SVT håller med.

Men i verkligheten lär Nooshi, Annie Lööf och Ebba Busch alla tre ha utsatts för extremt mycket mer hat än Hatt.

Vilket väcker frågan om varför Hatt egentligen avgick.

Lotta Gröning tror att det beror på Centerns dåliga politiska linje där de avskärmat sig för mycket från de övriga borgerliga partierna.
Men enligt dig är kanske Lotta Gröning en kvinnohatare? Annars skulle hon ju inte säga något sådant. Det är ju "hat""!
Citera
2025-10-16, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenHall
Oseriöst av AKH att inte polisanmäla hoten.

AKH lämnar WO till de kriminella som hotat henne.

Tror hon inte på våra rättsvårdande myndigheter?

Mycket diffust och mycket dimridåer kring detta.
Nog för att en majoritet är stenkorkade me jag tror kanske hoten framställs på mer subtila sätt så det är en tolkning i situationen, tajmingen etc som gör det till ett hot.
Citera
2025-10-16, 17:20
Medlem
Det kan ju vara så att jag lever i en filterbubbla, men man har knappt hört talas om den här Hatt sedan hon tillträdde. Som jämförelse har den där Mohamsson varit överallt i min feed, med det ena utspelet efter det andra. Nej, måste vara något annat, mer troligt att hon inte trivs i rollen eller känner sig mogen för uppgiften.

Sen kanske hon känner sig "utsatt" i rollen som partiledare.

Tror inte man räknade med att folk helt plötsligt skulle ifrågasätta "hot och hat-ursäkten", dock.

Det har på senare år fungerat som ett tabu och ett sätt att göra sig immun mot kritik, dvs det har varit socialt otillåtet att ifrågasätta, ungefär som att man inte får ifrågasätta den utsatta kvinnan, typ "vad hade hon på sig?". Näthat har ju t.e.x. de senaste åren framställts som det värsta man kan utsättas för, så den här typen av ursäkter har ofta accepterats utan invändningar.

Men den här gången stötte man på patrull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in