sm910difs avatar

Moderatormeddelande

Postat av sm910dif 2025-10-16, 12:39
Moderator
Vad man moraliskt eller på andra sätt tycker om TS, pedofiler i allmänhet, Dumpens verksamhet, ordet hen liksom allt annat som inte är ett försök att reda ut vad som gäller juridiskt kring de juridiska frågeställningar som finns i trådstarten är OT här i juridikforumet. Sådant får gärna diskuteras, men då i andra mer lämpliga trådar och delforum. Här löper det en betydande risk för 0.03-varningar.

Diskrepansen mellan rubriken och trådstartstexten ifråga om vem TS utger sig för att själv vara i relation till den uthängda gäddan har redan påpekats i trådens tidiga inlägg, vi behöver inte fortsätta fylla sida upp och sida ned med fortsatta påpekanden eller lustigheter om den saken.

/Mod
Senast redigerad av sm910dif 2025-10-16 kl. 17:04.
2025-10-16, 12:58
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugagtruther1967
Finns det möjlighet att stämma dem?

Kan jag stämma dem för att dem filmade utan samtycke från mig på allmän plats?

Hur kan jag få dem att ta bort detta?

Kommer det bli rättegång?

Eller har ni andra bra ursäkter som typ att det är min dubbelgångare...

Tacksam för alla tips...
I Sverige kan du anmäla vem som helst så inga konstigheter.
Däremot tror jag inte det blir något att komma med att du blev filmad på allmän plats…

Din dubbelgångare är nog bästa alternativ ur detta

Stort lycka till
Citera
2025-10-16, 14:48
Medlem
Citat:

Tacksam för alla tips...

Nej du kan inte stämma dom för olaglig fotografering eller filmade men däremot går det att stämma dom för fotografering och filmning i kränkande syfte.
Går det under civilmål så blir det svårt naturligtvis då man tvingas bekosta stämningen själv.
Citera
2025-10-16, 15:09
Medlem
bralesss avatar
Vad är dumpen?
Citera
2025-10-16, 15:12
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Vad är dumpen?
Det går att läsa här:

https://dumpen.se/

(Varning för fula kukbilder i vissa inlägg!!)
Senast redigerad av LabanssonsKorvAB 2025-10-16 kl. 15:16.
Citera
2025-10-16, 15:20
Medlem
BOMBOCLATs avatar
Citat:

Tacksam för alla tips...

"din kompis" barnaknullaren får stå sitt kast, och lära sig leva sitt liv i offentligheten. Har har noll möjlighet att göra något juridiskt åt detta.
Citera
2025-10-16, 15:37
Medlem
Utan samtycke på allmän plats.) Där filmar man vem man vill lilla pedo
Citera
2025-10-16, 16:41
Medlem
bomhulls avatar
Byt namn/adress/utseende men framförallt peddo beteendet.
Dumpen är sveriges största offentliga samling av pedofiler👍
Citera
2025-10-16, 16:41
Medlem
bo-jerrys avatar
Har dumpen fel då?
Citera
2025-10-16, 16:50
Medlem
Citat:

Tacksam för alla tips...

Dina möjligheter är polisanmälan för förtal om de hängt ut dig på hemsidan. Det kommer inte leda till åtal från JK(som är enda som kan åtala då de har utgivningsbevis), de har redan fått in flera polisanmälningar men valt att inte åtala.

Utöver det kan du driva enskilt åtal för förtal.
Då agerar du som åklagare och driver åtal själv mot Dumpens ansvarige utgivare.
Risken där är att om du förlorar får du betala alla kostnader.

För närvarande så pågår ett sådant enskilt åtal mot Dumpen.
Om det blir fällande dom så ökar chansen att JK kommer åtala vid polisanmälningar.
Så för den som blivit uthängd så kan det vara värt att anmäla efter detta fall om Dumpen fälls.
Citera
2025-10-16, 16:54
Avstängd
Hugagtruther1967s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Byt namn/adress/utseende men framförallt peddo beteendet.
Dumpen är sveriges största offentliga samling av pedofiler👍
Tack för tipsen hur svårt är det att byta namn och vid namnbyte kommer allt försvinna eller är det fortfarande möjligt att spåra mig tillbaka
Citera
2025-10-16, 17:07
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Dina möjligheter är polisanmälan för förtal om de hängt ut dig på hemsidan. Det kommer inte leda till åtal från JK(som är enda som kan åtala då de har utgivningsbevis), de har redan fått in flera polisanmälningar men valt att inte åtala.

Utöver det kan du driva enskilt åtal för förtal.
Då agerar du som åklagare och driver åtal själv mot Dumpens ansvarige utgivare.
Risken där är att om du förlorar får du betala alla kostnader.

För närvarande så pågår ett sådant enskilt åtal mot Dumpen.
Om det blir fällande dom så ökar chansen att JK kommer åtala vid polisanmälningar.
Så för den som blivit uthängd så kan det vara värt att anmäla efter detta fall om Dumpen fälls.
Instämmer i ovanstående.

De som hävdar att det inte går att bli fällda för förtal för att man hänger ut sexualförbrytare glömmer bort att Flashbacks ansvarige utgivare blev fälld för att ha publicerat namn, bild, adress och telefonnummer tillsammans med brottet.

https://www.flashback.se/flashbacks-historia
Samtliga våldtäktsmän i Stockholm under två år blev uthängda med namn, bild, adress och telefonnummer i Flashback nummer 3. Ett drygt 60-tal personer. En av de utpekade våldtäktsmännen stämde 1997 tidningen för grovt förtal.

Den utpekade hade tidigare våldtagit två utvecklingsstörda flickor och dömts för detta vid Stockholms Tingsrätt. För detta fick han villkorlig dom och 4000 kronor i dagsböter. I sin anmälan mot Flashback krävde han nu en halv miljon kronor i skadestånd för psykiskt lidande.

Flashback fälldes 1998 vid Stockholms Tingsrätt för förtal, sedan en tryckfrihetsjury friat tidningen från åtalspunkten grovt förtal. Flashback tilldelades att betala 50 000 kronor i skadestånd till våldtäktsmannen.

Beslutet överklagades av båda parter. Flashback överklagade då man ansåg att publiceringen varit korrekt, och våldtäktsmannen då han tyckte att 50 000 kronor i skadestånd var alldeles för lite.

Svea hovrätt dömde i september 1999 till våldtäktsmannens fördel. Domen överklagades då till Högsta domstolen som i januari 2000 meddelade att man inte tänkte pröva fallet.

Totalsumman för alla rättegångskostnader, inklusive räntor, blev närmare 100 000 kronor. Men Flashback hade redan 1998 startat något man kallade Flashbacks "rättshjälpsfond". Man frågade läsarna om de kunde skänka pengar, vilket de gärna gjorde. Donationerna varierade mellan en och 10 000 kronor. Det slutade med att nästan hela summan var insamlad när rättegångarna var över.

Enligt domen så saknade artikeln allmänintresse när den hade publicerats. Men då Flashback nu blivit stämda, så hade frågan helt plötsligt fått ett nyhetsvärde. En juridisk öppning enligt Flashback, som hängde ut våldtäktsmannen på nytt. Men denna gång på internet, där artikeln fick en betydligt större spridning. Den tryckta tidningen hade endast haft en upplaga på 1200 exemplar, medan Flashback.se vid denna tidpunkt var en av landets mest välbesökta webbplatser. Den utpekade våldtäktsmannen valde att inte stämma Flashback för förtal denna gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in