2025-10-16, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSune
Vad är det du inte förstår? Att en vittneutsaga är bevis?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bevis_(juridik)

Att han satt i en bil dagen efter med mörderskan och åkte till någon sorts grillplats är inget bevis för att han begått mord.
Citera
2025-10-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Nej, jag menade hur ambulansförarna inte kunde förstå att mördarna hade lämnat lägenheten. Det hade varit väldigt märkligt att som förövare stanna kvar och låta offret ringa efter hjälp. Väldigt låg sannolikhet. I ett sådant läge måste man kunna ha civilkurage nog att gå in som ambulansförare.

Men visst, operatören borde ha varit tydligare också med att det med största sannolikhet inte fanns någon i lägenheten. Det borde dock ambulanspersonalen kunnat lista ut ändå, tänker jag.
Jag är inne på samma bana som du. Det borde ha varit uppenbart att E var ensam. Ohyggligt sorgligt att höra E försöka få operatören att skicka in personalen..
Citera
2025-10-16, 15:16
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Aa, exakt. Förstod att du menade William.

Hoppas det blir fler dokumentärer om detta fall känner jag som faktiskt handlar om själva mordfallet.

Ja, det vore väldigt intressant att få höra mer om det. Speciellt att höra från de som blev dömda för mordet, men en sådan dokumentär är nog för mycket att hoppas på...
Citera
2025-10-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Att han satt i en bil dagen efter med mörderskan och åkte till någon sorts grillplats är inget bevis för att han begått mord.
Ehhhhh, jo det är det. Onekligen 100%. Och det finns mer, massor.

Det är inte bevisat att han begått mord men det finns bevis för det, det är två olika saker.

Jag börjar mer och mer undra om det faktiskt inte är du som inte förstår vad ett bevis är men så kan det väl inte vara?
Citera
2025-10-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ehhhhh, jo det är det. Onekligen 100%. Och det finns mer, massor.

Det är inte bevisat att han begått mord men det finns bevis för det, det är två olika saker.

Jag börjar mer och mer undra om det faktiskt inte är du som inte förstår vad ett bevis är men så kan det väl inte vara?

Nej, det är inte bevis för att han begått mord att han åker bil med kvinnan dagen efter. Snarare kan det vara belägg för att han skulle kunna ha hjälpt till att göra av med bevismaterial, men det är en helt annan sak.
Citera
2025-10-16, 15:26
Medlem
Sayokas avatar
Jag förstår verkligen inte hur Bengtssons fru kan gå tillbaka till honom efter detta? En älskarinna som det bara tog slut med på grund av att hon åkte in för ett mord han bevisligen varit med att försöka sopa igen spåren efter, eventuellt även varit med på men i bästa fall "bara" triggat upp stämningen runt. Vad ser hon hos honom ingen annan kan se?
Citera
2025-10-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vickilem
Exakt.
Tror det handlar om ett par saker.
Dels så har operatörer "skrämt" ambulansförarna igenom att säga att någon kan vara kvar i lägenheten (men missade att säga att Emanuel skrev efter GM men fick inget svar så högst troligast är ingen kvar i lägenheten) men sen också att ambulanspersonalen lutat sig tillbaka mot operatören beslut eller ord om att eventuellt avvakta med att gå in. Så att både ambulanspersonalen och operatörer kan lite skylla på varandra och ingen tar egentligen ansvaret för att de aldrig gick in i lägenheten.

Sen så sade ambulanspersonalen i dokumentären att han kände Emanuel och kan ha trott att Emanuel säkert överdriver med de som hänt, eller att Emanuel (som var lite speciell) kan ha ringt ambulans för uppmärksamhet eller whatever, de har helt enkelt inte tagit situationen på allvar vid stunden.

Tror det är ett samspel mellan dessa två olika scenario varför de inte gick in.

Förövrigt så är det helt absurt att tänka att GM skulle vara kvar i lägenheten och låta Emanuel ringa 112 och prata med de i över x-antal minuter utan att försöka avbryta samtalet eller fly.

Det är ju skandal i sådana fall, att Emanuel inte togs på allvar! Jag undrar om inte både SOS-operatören och ambulansmännen borde bli av med sina jobb.
Citera
2025-10-16, 15:30
Medlem
Citat:
Nej, det fanns inga bevis för att han hade något med mordet att göra. Att vara gift med mörderskan och avsky peddos är inte skäl nog att bli åtalad.

Men han har ju uppviglat folk mot Emanuel, genom att uttrycka vad han vill göra med pedofiler (mörda dem). Det är klart att det spelade roll och påverkade dessa som utförde mordet. R var en stor bidragande del till att Emanuel blev mördad.
Citera
2025-10-16, 15:35
Medlem
Citat:
Nej, det är inte bevis för att han begått mord att han åker bil med kvinnan dagen efter. Snarare kan det vara belägg för att han skulle kunna ha hjälpt till att göra av med bevismaterial, men det är en helt annan sak.
Du tycker alltså inte att hjälpa till med att göra sig av med bevismaterial (något han blev dömd för) tyder på att han kanske har något med brottet att göra? Ok, då gör vi olika bedömning. Kan ju vara läge då att låta rätten avgöra det?

Om det vore det enda kunde det kanske vara lite tunt men nu fanns det ju mycket mer.
Citera
2025-10-16, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Men han har ju uppviglat folk mot Emanuel, genom att uttrycka vad han vill göra med pedofiler (mörda dem). Det är klart att det spelade roll och påverkade dessa som utförde mordet. R var en stor bidragande del till att Emanuel blev mördad.

Skitsnack. Ska alla han snackat skit om ha blivit mördade då eller? Skulle man vara ansvarig för mord för att man talar illa om en person som sedan blir mördad?

På Flashback är det rena rama hattrådar där människor blir hatade och folk mobbar, går folk som läser dessa trådar runt och mördar dessa då?

Man har ansvar för sina egna handlingar. Att någon visar avsky för en annan person gör inte att man är så korkad att man går och mördar personen som är avskydd.
Citera
2025-10-16, 15:38
Medlem
Citat:
Du tycker alltså inte att hjälpa till med att göra sig av med bevismaterial (något han blev dömd för) tyder på att han kanske har något med brottet att göra? Ok, då gör vi olika bedömning. Kan ju vara läge då att låta rätten avgöra det?

Nej, det fanns noll bevis för att han begått mord.
Ja, det var ju rätten som avgjorde det? Och rätten ansåg ju att han inte kunde dömas för mord pga brist av bevis för det.
Citera
2025-10-16, 15:43
Medlem
Citat:
Nej, det fanns noll bevis för att han begått mord.
Jag tror inte vi kommer längre här. Det finns massor av bevis för det och jag har tydligt visat på det upprepade gånger men du framhärdar med en dåres envishet att så inte är fallet.

Så jag tror det räcker så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in