2025-10-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Ja varför gäller arbetslinjen alla andra medborgare men inte politikerna som själva har bestämt att vi skall ha en arbetslinje i Sverige?

Sedan är ju just fröken Hatt's fall extra stickande i ögonen hon valdes i maj i år, sedan går våra politiker på sommarlov eller vad som andra vuxna kallar för semester. Bara det att politikernas semester är från juni till 1/3 in i månaden september, 3 månaders semester, varför har inte andra vuxna i Sverige 3 månaders sommarsemester???

I vilket fall som helst har Anna-Karin Hatt på sin höjd arbetat i 1 och en halv månad och varit med i en debatt på TV vilket verkar varit nog för henne för att bägaren skulle rinna över och hon själv bestämmer att hon skall avgå med 2,6 miljoner i lottovinst f'låt fallskärm.

Total "lön" för 1 och en halv månads arbete 3,9 miljoner, Hatt är en mer framgångsrik bedragare än de här telefonligorna som ringer gamla, de framstår ju som enkla amatörer jämfört med henne.
Det är Centerpartiets pengar som det handlar om. De får inte mer skattepengar för att hon har avgått.
Citera
2025-10-16, 15:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Jag tvivlar inte på att C bestämmer fritt hur de vill allokera sitt kapital.
Men kapitalet kommer främst från Skattebetalarna! "Medlemsavgiften" täcker ju knappt någonting med löner, arbetsgivaravgifter, pensionsinbetalningar, hyror osv, osv.
Eller har C-medlemmar fått "jobbat hårt" för att kunna frigöra kapital till hennes fallskärm?

Du är inte fullt informerad! Centerpartiet är ett av de rikaste partierna, och har stora tillgångar. I den senaste årsredovisningen hade man i runda slängar 1.2 miljard i tillgångar. Se sidan 6 i länken.

https://www.centerpartiet.se/download/18.4f17aa5d198c888a5292d16/1757687755820/%C3%85rsredovisning%202024.pdf
Citera
2025-10-16, 15:38
Medlem
Gorbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det är Centerpartiets pengar som det handlar om. De får inte mer skattepengar för att hon har avgått.

Det har ringa betydelse det är principen som betyder någonting.

Sedan blev det kristallklart sedan hon var med i Aktuellt i gårkväll kl 21 att hon inte blivit utsatt för något särskillt hot eller hat men att hon killgissar att det skulle utvecklas och bli värre, därför tog hon beslutet att avgå nu direkt.

Enligt henne själv var detta hennes stora tillgång som ledare att hon extrapolerade hur framtiden skulle bli, skulle säga att hon lider av vanföreställningar av att kunna förutsäga framtiden. Man kan killgissa men ingen VET hur framtiden blir, enkelt beslut att ta när man belönas med 2,6 miljoner.
Citera
2025-10-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vet inte om man kan dra den skillnaden…
Nu går ju ryktet på sociala medier att hoten mot Hatt ska ha kommit från SD-håll – vad det nu exakt betyder vet jag inte.

Ryktet säger också att hon tvingats bort snarare än lämnat helt frivilligt, och om det ligger något i det, skulle det kunna förklara varför hon inte vill gå in på detaljer offentligt.
Det hade i så fall varit en extremt svår situation att hantera, särskilt om hoten kommit från politiskt håll – då blir varje ord laddat oavsett vad man säger.
a

Sedan beror det ju på vad för typ av hot det rör sig om.
Citera
2025-10-16, 15:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Lotta Gröning tror att det var missnöje med Centerns nuvarande politiska linje som fick Hatt att lämna. Inte hat och hot.

Jag tror hon är något på spåret här.
Och extremt dåligt av Hatt att skylla på "hat och hot" om det egentligen fanns andra skäl till hennes avgång.

OM det skulle vara så att AKH i realiteten tyckte att C-styrelsens linje var ohållbar (vi kan ju tänka oss att AKH ville se en borgerlig, kanske t o m SD-accepterande linje) så kan det nog tänkas att hon låter hat&hot vara huvudskälet (det kan ju mycket väl vara en stor del av en mer komplex problembild) snarare än "jag tyckte min partistyrelse hade hål i huvve´ så jag tjacka spikskor och listigt drog iväg".
Citera
2025-10-16, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Det har ringa betydelse det är principen som betyder någonting.

Sedan blev det kristallklart sedan hon var med i Aktuellt i gårkväll kl 21 att hon inte blivit utsatt för något särskillt hot eller hat men att hon killgissar att det skulle utvecklas och bli värre, därför tog hon beslutet att avgå nu direkt.

Enligt henne själv var detta hennes stora tillgång som ledare att hon extrapolerade hur framtiden skulle bli, skulle säga att hon lider av vanföreställningar av att kunna förutsäga framtiden. Man kan killgissa men ingen VET hur framtiden blir, enkelt beslut att ta när man belönas med 2,6 miljoner.
Ja, om C är så dumma att de ger henne såna ekonomiska villkor får de skylla sig själva. Jag tycker hon har gjort helt rätt som avgår och hon ska inte tacka nej till pengarna. Ett parti som inte ger sin partiledare frihet att samarbeta med andra partier och välja sin egen linje har ingen rätt att klaga när partiledaren lämnar.
Citera
2025-10-16, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
OM det skulle vara så att AKH i realiteten tyckte att C-styrelsens linje var ohållbar (vi kan ju tänka oss att AKH ville se en borgerlig, kanske t o m SD-accepterande linje) så kan det nog tänkas att hon låter hat&hot vara huvudskälet (det kan ju mycket väl vara en stor del av en mer komplex problembild) snarare än "jag tyckte min partistyrelse hade hål i huvve´ så jag tjacka spikskor och listigt drog iväg".
Hon kanske insåg att hon skulle få hat och hat i framtiden för att C aldrig kommer kunna hålla sina motstridiga löften i regeringsfrågan.
Citera
2025-10-16, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
a

Sedan beror det ju på vad för typ av hot det rör sig om.

Rent hypotetiskt nu då, men om hoten mot Hatt verkligen kom från SD-håll, så skulle det faktiskt passa in i ett mönster vi sett länge… så de är ju faktiskt inte omöjligt!?

C har i flera år varit SD:s ideologiska motpol. Centerpartiet står väl för liberalism, jämställdhet, klimatpolitik och öppenhet allt det SD och deras hårdare sympatisörer avskyr…

Under Annie Lööfs tid såg vi exakt samma sak..massiva personangrepp, kvinnohat, och ständiga påhopp från konton i högerextrema eller SD-nära miljöer. Hatt har egentligen bara tagit över samma symbolroll som henne,en kvinna som står för det “liberala etablissemanget” som de SD folk hatar.
Senast redigerad av Menea 2025-10-16 kl. 15:57.
Citera
2025-10-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Jag tvivlar inte på att C bestämmer fritt hur de vill allokera sitt kapital.
Men kapitalet kommer främst från Skattebetalarna! "Medlemsavgiften" täcker ju knappt någonting med löner, arbetsgivaravgifter, pensionsinbetalningar, hyror osv, osv.
Eller har C-medlemmar fått "jobbat hårt" för att kunna frigöra kapital till hennes fallskärm?
Centerpartiet sålde sina tidningar 2005 för 1.8 miljarder så partistöd behöver de inte röra! https://sv.wikipedia.org/wiki/Centertidningar
Gissningsvis har drygt 10-20 miljarder nu om jag inte minns fel! Klart hon.lämnar med tanke på vilka jobb hon haft med den företagsfientlga politik Centern går emot hid valet. Vem vill sitta med i en regering som är beroende av kommunister?
Citera
2025-10-16, 16:00
Medlem
Både Tidö och S-V-Mp behöver C för att vinna valet.
Rimligtvis är det starka påtryckningar från någon av blocken i svensk politik som blivit för mycket för Hatt.
Citera
2025-10-16, 16:01
Medlem
Jag tycker mycket illa om Centerpartiet. Men jag tycker det är oacceptabelt att Anna-Karin Hatt har utsatts för så mycket hat och hot, tydligen inklusive dödshot, att hon inte orkar fortsätta.

Jag tyckte att Annie Lööf var fruktansvärt irriterande och provocerande, men jag tycker inte alls att Anna-Karin Hatt har varit sådan. Jag tycker faktiskt det är skrämmande att relativt lågmälda politiker inte ska kunna undgå att utsättas för massor av hat och hot.
Citera
2025-10-16, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Det är nog flera faktorer som spelat in.

Men precis som hon naturligtvis var medveten om att hat och hot förekommer inom politiken innan hon accepterade att bli partiledare så var hon dessutom fullt medveten om den ohållbara politiska linje som C på senare år fört.

Inget av de skälen som bidrog till hennes avgång är något nytt. Allt var känt redan från början. Hon borde alltså tackat nej till att bli partiledare.

Att hon ändå tackade ja, sedan rekordsnabbt svek sitt parti och avgick med ett påhittat svepskäl och därefter kasserar in en fantasifallskärm och försvinner... Med partiet i sämre skick än innan...det säger en hel del om henne.

Men offentligt måste de hålla god min och uttrycka sympati med henne.
Påminner lite om KD:s situation med Skyttedal för några år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in