• 1
  • 2
2025-10-16, 14:33
Medlem
NinjaBees avatar
Vad är anledningen man uppfann och använde ordet neger förr och idag?

Jag ser det som så att det är på grund av att bevara sin vita hudfärg i Sverige, både vikingarna och nordbor ville bevara sin hudfärg och uppfann därav ordet neger.

Samma i USA, där dom säger nigger eller negrow, men vad tror ni andra är den riktiga anledningen?

Vita människor är också en vacker människoras, både och är lika värda, men vita har rätt att ha sin kultur också, därav kanske ordet neger uppkom?
2025-10-16, 14:41
Medlem
Lifestealers avatar
men va ska man kalla dom då de är ju negrer?
2025-10-16, 14:42
Medlem
NinjaBees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
men va ska man kalla dom då de är ju negrer?

Hur uppkom ordet, menar jag, och vad var anledningen.
2025-10-16, 14:49
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaBee

Nigrum, svart på latin. Skulle tro att alla varianter av ordet (nigger, neger, niger etc) tar avstamp från detta ord.
Senast redigerad av Sqrbanken 2025-10-16 kl. 14:51.
2025-10-16, 14:54
Avstängd
Citat:
Men för helvete, hur gammal är du egentligen? Gick du ut skolan med betyg?
Neger kommer från det spanska ordet negro som betyder svart. Det är absolut inget konstigt att använda ordet neger när man refererar till personer från SUB Sahara. Enbart vänstervridna snöflingor som tenderar att få bajsmin när man säger det.
2025-10-16, 14:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Det kommer från ordet "svart" (Nigrum på latin, Negro/Negra på spanska, Nero/Nera på italienska osv), ie det beskriver personens hudfärg.
2025-10-16, 15:00
Medlem
NinjaBees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Men för helvete, hur gammal är du egentligen? Gick du ut skolan med betyg?
Neger kommer från det spanska ordet negro som betyder svart. Det är absolut inget konstigt att använda ordet neger när man refererar till personer från SUB Sahara. Enbart vänstervridna snöflingor som tenderar att få bajsmin när man säger det.

Vissa kallar det rasistiskt, använder dock själv också ordet neger, men vill veta hur man tänkte när man uppfann det från början.
2025-10-16, 15:01
Avstängd
Citat:
Vissa kallar det rasistiskt, använder dock själv också ordet neger, men vill veta hur man tänkte när man uppfann det från början.
Vilket både jag och minst en till användare i tråden har förklarat. Ordet neger kommer från latin, svart.
2025-10-16, 15:02
Medlem
NinjaBees avatar
Citat:
Vilket både jag och minst en till användare i tråden har förklarat. Ordet neger kommer från latin, svart.

Från deras land då? Hur tänkte man där.
2025-10-16, 15:05
Avstängd
Citat:
Portugiser och spanjorer var nere i Afrika och tog med sig slavar till Amerika för att använda dom som arbetskraft.

Hur tänkte man där skriver du, ja hur i helvete tror du?! Det var ett ord man använde för att i stället kalla dom arbetskraften! Trollar du eller är du seriös?
2025-10-16, 15:07
Medlem
NinjaBees avatar
Citat:
Portugiser och spanjorer var nere i Afrika och tog med sig slavar till Amerika för att använda dom som arbetskraft.

Hur tänkte man där skriver du, ja hur i helvete tror du?! Det var ett ord man använde för att i ställe kalla dom arbetskraften! Trollar du eller är du seriös?

Då vet jag, de var slavar, men varför tar dom det nedsättande då? Inte alla afrikaner är slavar, så varför tar dom illa upp är den andra frågan?
2025-10-16, 15:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Det är inget "uppfunnet" utan beskriver bara hudfärgen på gruppen, och då spanskan var det stora språket inom många områden historiskt (bla upptäcktsresande och handel, inkl slavhandel), så kallades denna gruppen helt sonika för "Negro" och fick behålla det namnet även på engelska.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in