2025-10-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Han förstod nog att han skulle gå, men han vågade inte gå in.

Det jag inte förstår är hur han ens kunde tro att de kunde vara kvar? Varför skulle de låta Emanuel ringa ambulansen? Risken att någon skulle vara kvar var otroligt låg och då måste man ju kräva att en ambulanspersonal ska kunna samla modet att gå in.

Exakt. Det mest korkade jag hört. Gärningsmän som är kvar i bostaden och sedan låter den skadade ringa ambulansen. Jo tjena! Medhjälp till mord av ambulanspersonalen. Samma av 112-operatören som var den värsta kärringen man någonsin hört, stackars Emanuel som behövde höra den kärringen som det sista han gjorde i sitt liv. Att behöva höra hennes idioti i telefon måste ha gjort att hans blod bara pumpade ännu fortare ur kroppen.
Citera
2025-10-16, 14:31
Medlem
Snälla FUP någon.
Den senaste länken på sida #95 fungerar ej.
Citera
2025-10-16, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Du vet inte vad bevis är va?
Jodå, jag har hyffsad koll på det faktiskt, nu ska du få höra. Det finns olika slags bevis tex. matematiska eller juridiska. Dom är väldigt olika. Det man i dagligt tal kallar bevis påminner mer om matematiska bevis än juridiska.

Men nu talar vi om juridiska bevis. Det finns olika slags juridiska bevis tex. tekniska bevis (fingeravtryck, DNA etc.) eller vittnesutsaga. Det finns vittnesutsaga att han hade ett förhållande med mördarkärringen, att dom var tillsammans ett par timmar före mordet, morgonen efter mordet (när dom undanröjde tekniska bevis), att han ansåg att Emmanuel var pedofil, vad man skulle göra med dom. Det finns till och med vittnesutsaga (bevis) att han var med i bilen!

Han var onekligen ledargestalt i det gänget, är det verkligen så otänkbart att han var med på ett hörn och betänk då att man kan bli fälld för mord utan att ha stuckit kniven i offret?
Citat:
När flera personer har hjälpts åt med att utföra ett brott kan alla straffas som gärningsmän.

Citat:
Ja, det är svårt att förstå när rätten uppenbarligen tyckte att de inte kunde fälla honom för mord eftersom det inte fanns något alls som pekade på att han hade gjort det.
Det i sig, säger ingenting. Om åklagaren bara åtalar när han VET att personen blir fälld skulle vi ju inte ens behöva rättegångar! Antingen skulle han aldrig väcka åtal eller så skulle rättegången vara helt överflödig.

Frågor på det?
Citera
2025-10-16, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSune
Jodå, jag har hyffsad koll på det faktiskt, nu ska du få höra. Det finns olika slags bevis tex. matematiska eller juridiska. Dom är väldigt olika. Det man i dagligt tal kallar bevis påminner mer om matematiska bevis än juridiska.

Men nu talar vi om juridiska bevis. Det finns olika slags juridiska bevis tex. tekniska bevis (fingeravtryck, DNA etc.) eller vittnesutsaga. Det finns vittnesutsaga att han hade ett förhållande med mördarkärringen, att dom var tillsammans ett par timmar före mordet, morgonen efter mordet (när dom undanröjde tekniska bevis), att han ansåg att Emmanuel var pedofil, vad man skulle göra med dom. Det finns till och med vittnesutsaga (bevis) att han var med i bilen!

Han var onekligen ledargestalt i det gänget, är det verkligen så otänkbart att han var med på ett hörn och betänk då att man kan bli fälld för mord utan att ha stuckit kniven i offret?

Det i sig, säger ingenting. Om åklagaren bara åtalar när han VET att personen blir fälld skulle vi ju inte ens behöva rättegångar! Antingen skulle han aldrig väcka åtal eller så skulle rättegången vara helt överflödig.

Frågor på det?

Självklart ska en åklagare inte åtala någon som det ej finns några bevis gentemot. Den personen borde släppas från häktet istället. En åklagare ska inte åtala folk på måfå, att du inte begriper detta är skrämmande. Varför tror du att människor som suttit häktade och sedan inte döms får stora skadestånd av staten?
Citera
2025-10-16, 14:44
Medlem
Citat:
Självklart ska en åklagare inte åtala någon som det ej finns några bevis gentemot.
Nej det ska han inte men nu fanns det ju det. En ganska rejäl lunta till och med anser jag.
Citera
2025-10-16, 14:45
Medlem
Vickilems avatar
Citat:
Han förstod nog att han skulle dö, men han vågade inte gå in.

Det jag inte förstår är hur han ens kunde tro att de kunde vara kvar? Varför skulle de låta Emanuel ringa ambulansen? Risken att någon skulle vara kvar var otroligt låg och då måste man ju kräva att en ambulanspersonal ska kunna samla modet att gå in.

Exakt.
Tror det handlar om ett par saker.
Dels så har operatörer "skrämt" ambulansförarna igenom att säga att någon kan vara kvar i lägenheten (men missade att säga att Emanuel skrev efter GM men fick inget svar så högst troligast är ingen kvar i lägenheten) men sen också att ambulanspersonalen lutat sig tillbaka mot operatören beslut eller ord om att eventuellt avvakta med att gå in. Så att både ambulanspersonalen och operatörer kan lite skylla på varandra och ingen tar egentligen ansvaret för att de aldrig gick in i lägenheten.

Sen så sade ambulanspersonalen i dokumentären att han kände Emanuel och kan ha trott att Emanuel säkert överdriver med de som hänt, eller att Emanuel (som var lite speciell) kan ha ringt ambulans för uppmärksamhet eller whatever, de har helt enkelt inte tagit situationen på allvar vid stunden.

Tror det är ett samspel mellan dessa två olika scenario varför de inte gick in.

Förövrigt så är det helt absurt att tänka att GM skulle vara kvar i lägenheten och låta Emanuel ringa 112 och prata med de i över x-antal minuter utan att försöka avbryta samtalet eller fly.
Citera
2025-10-16, 14:49
Medlem
Citat:
Nej det ska han inte men nu fanns det ju det. En ganska rejäl lunta till och med anser jag.

Nej, det fanns inga bevis för att han hade något med mordet att göra. Att vara gift med mörderskan och avsky peddos är inte skäl nog att bli åtalad.
Citera
2025-10-16, 14:51
Medlem
Vickilems avatar
Citat:
Han förstod nog att han skulle dö, men han vågade inte gå in.

Aha du menar att Emanuel trodde att någon kunde vara kvar i lägenheten ?
Utifrån det jag "lärt känna" av Emanuel utifrån dokumentär så handlar det om en osäker personen.
När operatören frågade honom om någon kan vara kvar i lägenheten så ville ha inte ifrågasätta operatören befarar jag.
Jag hade skrivit din jävla kärring idiot klart som fan ingen är kvar i lägenheten, men de gjorde inte han utan han ville fortfarande vara tillmötesgående med operatören (med tanke på den osäkra självkänsla som han tyvärr hade) så det är nog anledningen till att han ifrågasatte sina egna uppgifter då han uppenbarligen visste att ingen var hemma och ville säkerställa för operatören att ingen är hemma och skrek för att kontrollera om någon var hemma.
Citera
2025-10-16, 14:52
Medlem
Citat:
Nej, det fanns inga bevis för att han hade något med mordet att göra. Att vara gift med mörderskan och avsky peddos är inte skäl nog att bli åtalad.
Det FINNS bevis att han var med i bilen (vittnesutsaga).

Du kanske tänker på teknisk bevisning för jag förstår inte vad du har fått det ifrån att det inte skulle finnas bevis?
Citera
2025-10-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vickilem
Aha du menar att Emanuel trodde att någon kunde vara kvar i lägenheten ?
Utifrån det jag "lärt känna" av Emanuel utifrån dokumentär så handlar det om en osäker personen.
När operatören frågade honom om någon kan vara kvar i lägenheten så ville ha inte ifrågasätta operatören befarar jag.
Jag hade skrivit din jävla kärring idiot klart som fan ingen är kvar i lägenheten, men de gjorde inte han utan han ville fortfarande vara tillmötesgående med operatören (med tanke på den osäkra självkänsla som han tyvärr hade) så det är nog anledningen till att han ifrågasatte sina egna uppgifter då han uppenbarligen visste att ingen var hemma och ville säkerställa för operatören att ingen är hemma och skrek för att kontrollera om någon var hemma.

Nej, jag menade hur ambulansförarna inte kunde förstå att mördarna hade lämnat lägenheten. Det hade varit väldigt märkligt att som förövare stanna kvar och låta offret ringa efter hjälp. Väldigt låg sannolikhet. I ett sådant läge måste man kunna ha civilkurage nog att gå in som ambulansförare.

Men visst, operatören borde ha varit tydligare också med att det med största sannolikhet inte fanns någon i lägenheten. Det borde dock ambulanspersonalen kunnat lista ut ändå, tänker jag.
Senast redigerad av Mandelgubben 2025-10-16 kl. 15:00.
Citera
2025-10-16, 14:59
Medlem
Citat:
Det FINNS bevis att han var med i bilen (vittnesutsaga).

Du kanske tänker på teknisk bevisning för jag förstår inte vad du har fått det ifrån att det inte skulle finnas bevis?

Nej, det finns inga bevis för att han hjälpt till med mord. Hade det funnits det hade han blivit dömd.
Citera
2025-10-16, 15:02
Medlem
Citat:
Nej, det finns inga bevis för att han hjälpt till med mord. Hade det funnits det hade han blivit dömd.
Vad är det du inte förstår? Att en vittneutsaga är bevis?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bevis_(juridik)
Citat:
Olika bevismedel, d.v.s. olika "typ av bevisning" förekommer. Som bevismedel räknas till exempel vittnesförhör,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in