2025-10-15, 02:18
Medlem
När fåglar drar upp mask ur jorden så går det hur enkelt som helst, och maskarna går inte av. När en människa försöker att göra samma sak så går de alltid av. Även om de drar jättelångsamt, eller fort eller mittemellan. Vad är skillnaden? Varför kan fåglar göra det utan problem men inte människor?
Citera
2025-10-15, 02:28
Medlem
Sereenas avatar
Gissningsvis pga att dom inte är lika starka så dom har lättare att finjustera hur hårt dom drar.
Senast redigerad av Sereena 2025-10-15 kl. 02:32.
Citera
2025-10-15, 02:30
Medlem
Bone Collectors avatar
Fast du gör ju inte samma sak.

Att göra samma sak vore snarare att ta dem med munnen, som när man äter spaghetti.
Citera
2025-10-15, 08:56
Medlem
kalkryggars avatar
Fåglarna håller på med detta dagarna i ända så deras teknik är nog bra mycket mer finjusterad än någon tjomme som lite då och då drar upp några maskar inför fisket.
Citera
2025-10-15, 14:10
Medlem
LitenochSkrajs avatar
hej! låter som du fått flera kloka svar, det var intressant för även mig. Rolig tråd! det är intressant för mig då jag äger ett stort antal maskar i en daggmaskkoloni. där är de inga onda fåglar som äter upp dom.
Citera
2025-10-16, 00:59
Medlem
hur hittar fåglarna maskar när maskarna befinner sig under jord? Radar, luktsinne, röntgensyn???
Citera
2025-10-16, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
hur hittar fåglarna maskar när maskarna befinner sig under jord? Radar, luktsinne, röntgensyn???

Gröngölingar verkar lyssna sig till var maskarna finns; du kan se dem lägga huvudet på sned för att lokalisera masken innan de kör ned näbben!

Att kiwifåglarna utnyttjar luktsinnet tycks framgå av det faktum att de, i motsats till nästan alla andra fåglar, har näsborrarna placerade vid näbbspetsen.

Det finns andra möjligheter också. Generellt har fåglar ett synspektrum som sträcker sig en bit in i UV-området, vilket gör det möjligt för rovfåglar att se spåren av gnagares urin, och kanske också för diverse fåglar att se slemspåren efter maskar och sniglar!

Kanske har en del fåglar elektroreceptorer, i likhet med många fiskar samt näbbdjur och myrpiggsvin?
Citera
2025-10-16, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Fåglarna håller på med detta dagarna i ända så deras teknik är nog bra mycket mer finjusterad än någon tjomme som lite då och då drar upp några maskar inför fisket.

Jo precis det har jag funderat på också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in