2025-10-15, 23:02
Medlem
zoombos avatar
Hjälper er vän. Insåg att blockvärmaren - Kalix - som säkert suttit i Volvo B230-blocket sen bilen var ny 1990 - inte längre fungerar. Försökte då få bort den för att ersätta den. Sitter som berget!

Det är dessutom rätt trångt där med rör och plastdetaljer i närheten så att komma åt med maskiner eller värme är rätt svårt och man vill heller inte ha metallspån i kylvattnet om man nu skulle lyckas med att tråckla dit en borrmaskin.

Blockvärmaren är av typen som man knackar in i hålet efter att ha plockat bort en frostplugg som sen säkras med en arm som skruvas fast men efter alla dessa år har den mer eller mindre blivit ett med blocket så hur får man bort den?

Ett alternativ vore att låta den sitta kvar och sätta nya värmaren i en annan frostplugg men det är bara denna som har ett gängat hål i närheten där man ska sätta armen.

Vad säger ni erfarna?
Citera
2025-10-16, 00:26
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Hjälper er vän. Insåg att blockvärmaren - Kalix - som säkert suttit i Volvo B230-blocket sen bilen var ny 1990 - inte längre fungerar. Försökte då få bort den för att ersätta den. Sitter som berget!

Det är dessutom rätt trångt där med rör och plastdetaljer i närheten så att komma åt med maskiner eller värme är rätt svårt och man vill heller inte ha metallspån i kylvattnet om man nu skulle lyckas med att tråckla dit en borrmaskin.

Blockvärmaren är av typen som man knackar in i hålet efter att ha plockat bort en frostplugg som sen säkras med en arm som skruvas fast men efter alla dessa år har den mer eller mindre blivit ett med blocket så hur får man bort den?

Ett alternativ vore att låta den sitta kvar och sätta nya värmaren i en annan frostplugg men det är bara denna som har ett gängat hål i närheten där man ska sätta armen.

Vad säger ni erfarna?
Slangvärmare kan vara ett alternativ, lätt att montera i nedre kylarslangen.
Funkar bra på min MB i alla fall.
Citera
2025-10-16, 00:28
Medlem
Citat:

Vad säger ni erfarna?
Knacka på sidorna, förläng med ett rör eller liknande och "kantra" den. Den behöver runkas ut, det sitter en O ring i botten så den kommer gå tungt. Värme underlättar.
Citera
2025-10-16, 06:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Går det inte att hissa upp bilen och komma åt och värma från undersidan?
Har för mig att dessa brukar sitta rätt långt ner på blocket.
Citera
2025-10-16, 07:34
Medlem
Går den inte att laga? Oxid på kontakterna?
Citera
2025-10-16, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Min tanke också.

En blockvärmare innehåller ju ingen teknik som kan gå sönder precis.
Citera
2025-10-16, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Går det inte att hissa upp bilen och komma åt och värma från undersidan?
Har för mig att dessa brukar sitta rätt långt ner på blocket.

Ungefär från mitten och uppåt på blocket är cylinderbanken där mantel för kylvatten finns, nedanför mitten är vevhuset och där finns inget kylvatten.

Så egentligen kan inte en sådan värmare monteras annat än över mitten på blocket i höjdled.
Citera
2025-10-16, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Min tanke också.

En blockvärmare innehåller ju ingen teknik som kan gå sönder precis.

Inte så ovanligt att värmeelementet inuti ”röret” bränns och blir kaputt
Citera
2025-10-16, 09:23
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Slangvärmare kan vara ett alternativ, lätt att montera i nedre kylarslangen.
Funkar bra på min MB i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Knacka på sidorna, förläng med ett rör eller liknande och "kantra" den. Den behöver runkas ut, det sitter en O ring i botten så den kommer gå tungt. Värme underlättar.

Citat:
Ursprungligen postat av usr1

Slangvärmare är inget alternativ för då måste anslutningskabel, grenkontakt och kupévärmarkabel också bytas = dyrt. En bättre beg fungerade likadan Kalix blockvärmare med rätt stift i förgreningen (tre vertikala) är redan införskaffad.

Finns liksom inga sidor att knacka på, den sitter jämns med eller rent av en bit in i blocket. Tänkte först att man kunde sätta fast nåt på plastdelen på värmaren och sen, liknande som man gör med en glidhammare, försöka driva ut den genom att "rycka" bakvägen på den med något som omsluter värmarrören men då dessa är vinklade kommer kraften inte att bli rakt utåt i så fall.

Har testat att direktmata den och den värmde inte så ingen oxid. Det konstiga är att om jag mäter den så är det 90 ohms resistans - samma som på den som än införskaffad. Wtf?

Kylspray kanske?
Citera
2025-10-16, 10:03
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Det finns ju en variant av värmare som säkras med ett inre bleck som spänns ut som borde kunna sättas i en annan frostplugg (som inte har det gängade hålet bredvid).

Typ denna:
https://vparts.se/se/blockvarmare-calix-till-volvo-240-740-760-940-960-b200-b230.html?srsltid=AfmBOopHp1IY5O3GDZ1m1_IQse5 CK7-W1QK4k8vQ3R2dN4mJYHapRzL6
Citera
2025-10-16, 10:09
Medlem
zoombos avatar
Som sagt: en annan värmare är inte aktuellt utan det som gäller är att plocka ut denna och ersätta den.

Här är en bild. Jag har förstått att vissa blockvärmare är lite koniska och sticker då ut lite men denna är nog inte av en sån typ.
https://postimg.cc/mcpVktwD
Citera
2025-10-16, 10:14
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Som sagt: en annan värmare är inte aktuellt utan det som gäller är att plocka ut denna och ersätta den.

Här är en bild. Jag har förstått att vissa blockvärmare är lite koniska och sticker då ut lite men denna är nog inte av en sån typ.
https://postimg.cc/mcpVktwD

Om du inte ska ha en annan värmare, vad tänkte du ersätta med?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in