2025-10-15, 21:42
Medlem
Bakgrund:
Har köpt ett hus med ett stort växthus (50 kvm). Har mkt begränsad erfarenhet av cannabisodling, bara gjort det inomhus i odlingstält med lampor och fläktar.

Växthuset är av tältmodell och står direkt över marken där tidigare ägare lagt ut blomjord. Tror han odlat tomater eller något. Vill givetvis inte säga exakt var odlingen finns, men i Västerbottens kusttrakter. Med andra ord kallt klimat men under sommarmånaderna maj-sept som jag tänker odla är det extremt ljust. Hört om folk som odlat bushweed och i utomhusodlingar så långt norr ut som i Haparanda, men jag tänker nog att någon slags dieselvärmare behöver användas nätterna i maj och september.

Frågor:
Vilka frön är lämpliga för växthusodling?
Hur tätt ska jag sätta plantorna?
Hur mycket cannabis kan jag förvänta mig per planta?
Vattnet står mkt högt i marken, huset ligger precis bredvid en älv. Gräver jag en grop på 30-40 cm vattenfylls den direkt. Kommer jag behöva bevattna plantorna ändå? Hur går det dagliga underhållet till?
Lukten: Ponera att jag fyller växthuset med 50 plantor. Närmaste granne bor 50 meter bort, med en 2 meter häck emellan. Kommer lukten bli uppenbar?
Citera
2025-10-15, 21:48
Avstängd
Hugagtruther1967s avatar
Börja lite lätt, själv maskerar jag mina med tomatplantor så ser det inte så märkligt ut. Bor själv i vännäs vart odlar du?
Senast redigerad av Hugagtruther1967 2025-10-15 kl. 21:53.
Citera
2025-10-15, 21:51
Avstängd
Hugagtruther1967s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugagtruther1967
Börja lite lätt, själv maskerar jag mina med tomatplantor så ser det inte så märkligt ut
Klimatet – du bor inte i Spanien, grabben

Maj: nätterna är fan kalla som ett ex. Dieselvärmare är ett måste om du inte vill ha plantor som ser ut som de varit med i en snuff-film. Jag körde en billig jula-variant som lät som en jetmotor, men den höll tempen kring 15 grader nattetid – funkar.

Juni–augusti: Ljusare än din framtid efter tre joints. 24/7 solljus i princip, men temperaturerna svänger som en bipolar i medvind. Värmen i växthuset kan slå i taket, så du måste ha bra ventilation eller öppna dörrarna. Jag tejpade upp fläktar som ett psykfall och körde full rulle när solen låg på. Svettades mer än i bastun.

Skit i photoperiod om du inte vet vad du gör – du har inte tid i norrland. Autoflower är din enda kompis. Inget jävla daltande med ljuscykler, bara ner i jorden och hoppas på det bästa. Jag körde Mephisto, FastBuds och nån skum postorder-genetik från Polen. Funkade. Fick några riktiga buskar som luktade som om Cheech & Chong haft orgie i växthuset.

Du planterar 50 plantor? Haha. Luktar som ett jävla Amsterdamlager. När mina började blomma i augusti var det som att växthuset stank skunkparfym. Grannen 100 meter bort frågade vad jag gödslade med. Jag sa “hästskit”. Han såg inte övertygad ut.

En 2 meters häck? Jo tjena. Vinden skiter i din häck. Om vinden ligger rätt och någon går förbi – ja, det är uppenbart. En lösning är att sätta tomater, mynta och andra växter runt växthuset för att maskera doften lite, men det är som att spraya Axe över bajs.
Citera
2025-10-16, 01:27
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcccxxxvii
Bakgrund:
Har köpt ett hus med ett stort växthus (50 kvm). Har mkt begränsad erfarenhet av cannabisodling, bara gjort det inomhus i odlingstält med lampor och fläktar.

Växthuset är av tältmodell och står direkt över marken där tidigare ägare lagt ut blomjord. Tror han odlat tomater eller något. Vill givetvis inte säga exakt var odlingen finns, men i Västerbottens kusttrakter. Med andra ord kallt klimat men under sommarmånaderna maj-sept som jag tänker odla är det extremt ljust. Hört om folk som odlat bushweed och i utomhusodlingar så långt norr ut som i Haparanda, men jag tänker nog att någon slags dieselvärmare behöver användas nätterna i maj och september.

Frågor:
Vilka frön är lämpliga för växthusodling?
Hur tätt ska jag sätta plantorna?
Hur mycket cannabis kan jag förvänta mig per planta?
Vattnet står mkt högt i marken, huset ligger precis bredvid en älv. Gräver jag en grop på 30-40 cm vattenfylls den direkt. Kommer jag behöva bevattna plantorna ändå? Hur går det dagliga underhållet till?
Lukten: Ponera att jag fyller växthuset med 50 plantor. Närmaste granne bor 50 meter bort, med en 2 meter häck emellan. Kommer lukten bli uppenbar?
Med tanke på var du bor hade jag satsat på många autoflowers. Är du orolig för lukten kan jag rekommendera northern lights, i mitt tycke en tråkig strain dock.. Sömnig som fan men smakar prima och luktar knappt något. Sour diesel från Barneys var också fin, riktigt härlig blandning av sömnighet och rus i skallen, har dock en mycket skarpare doft!

Svar:
Vilka frön är lämpliga för växthusodling? - Om vi nu pratar autoblommande rekommenderar jag Dutch Passion, Barneys och Sensi seeds

Hur tätt ska jag sätta plantorna? - Det beror helt på om du vill att rotsystemet ska växa ihop osv, ska du träna dom, hur tränar du dom etc. Om jag inte tänkt på något av ovanstående utan bara vill sätta rätt ner i jorden hade jag iallafall hållt 20-30cm mellan plantorna.

Hur mycket cannabis kan jag förvänta mig per planta? - Beror på skillzz och lite tur men räkna med 15g+ per planta.

Vad gäller gräva gropar och skit så vettefan, jag hade skippat det och kört på samma bevattningsrutin som inomhus, regnar det så regnar det ju såklart..
Jag hade disciplin på mina plantor och piskade dom rätt hårt ibland, jag vattnade i mitten av deras liv enbart när de såg något vissna ut, och det funkar fint. Hittar du en sweetspot där emellan någonstans så är det riktigt bra. I slutet av cykeln drack dom så jävla mycket att jag knappt behövde tänka på hur mycket jag gav dom (varje dag med andra ord) - men också väldigt beroende på ljus och annat.. Det är inte säkert du behöver vattna varje dag när du kör utomhus. Under min senaste odling inomhus hade jag några under riktiga steroid HPS'er och då ökade näringsintaget liksom vattenintaget, som satan, och det såg man på blommorna sen Samma tänk gäller ju utomhus, det är väl egentligen ingen skillnad?

Lukten: Ponera att jag fyller växthuset med 50 plantor. Närmaste granne bor 50 meter bort, med en 2 meter häck emellan. Kommer lukten bli uppenbar? - Ja det kommer stinka, vinden skiter som sagt fullständigt i din häck ;P Men det finns som sagt genotyper av strains som knappt luktar något..
Senast redigerad av jewclaw 2025-10-16 kl. 01:45.
Citera
2025-10-16, 18:14
Medlem
Tack för bra initierade svar!
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Lukten: Ponera att jag fyller växthuset med 50 plantor. Närmaste granne bor 50 meter bort, med en 2 meter häck emellan. Kommer lukten bli uppenbar? - Ja det kommer stinka, vinden skiter som sagt fullständigt i din häck ;P Men det finns som sagt genotyper av strains som knappt luktar något..
Suck. Lukten blir kanske det som gör att det här projektet inte blir av då. De luktfriare strainsen, hur pass luktfria är dem?

Någon som har erfarenhet specifikt av växthus och lukt? Det är ändå PU-plast. Kommer lukten tränga igenom ändå? Jag har nog möjlighet att vända på växthuset (det är i princip ett tält) och ställa ingången med vädringsfönstren mot skogen bakom huset. Lite skuggigare läge, men prio ett är givetvis att inte åka fast.
Citera
2025-10-16, 18:48
Medlem
jewclaws avatar
Citat:

Suck. Lukten blir kanske det som gör att det här projektet inte blir av då. De luktfriare strainsen, hur pass luktfria är dem?

Någon som har erfarenhet specifikt av växthus och lukt? Det är ändå PU-plast. Kommer lukten tränga igenom ändå? Jag har nog möjlighet att vända på växthuset (det är i princip ett tält) och ställa ingången med vädringsfönstren mot skogen bakom huset. Lite skuggigare läge, men prio ett är givetvis att inte åka fast.
Nej fan det där löser du! Man skulle kunna odla ett gäng northern autos i lägenhet utan filter alltså, så luktfria är dom. Saknar det där "gräsiga" och luktar mer jordigt, typ grönska. Utomhus kommer det blir zero problem. Det som skulle oroa mig är snarare utseendet i sen blom-fas. Kommer ju se ut som ett gäng lila kukar på steroider
Citera
2025-11-14, 19:04
Medlem
Citat:

Skulle köpt ett rejält stort kolfilter som ventilerar hela växthuset och kört på strains som luktar mindre/annorlunda. Sen antingen earlys en gång/år eller två odlingar autos/år
Citera
2025-11-14, 21:43
Medlem
darkomcfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
Man skulle kunna odla ett gäng northern autos i lägenhet utan filter alltså, så luktfria är dom.

NEJ NEJ NEJ Glöm att du kan odla "ett gäng" plantor utan kolfilter. Man känner inte lukten när man bor i den men ALLA andra tycker det stinker i hela trapphuset. Och jag har erfarenhet av att åka dit just pga lukt, så jag sitter inte och hittar på. Enda jag odlat utan speciellt mycket lukt är en enda liten Lowryder som va kanske 20-25cm och gav väl en 10gram röka.

mvh
Citera
2025-11-15, 02:21
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkomcface
NEJ NEJ NEJ Glöm att du kan odla "ett gäng" plantor utan kolfilter. Man känner inte lukten när man bor i den men ALLA andra tycker det stinker i hela trapphuset. Och jag har erfarenhet av att åka dit just pga lukt, så jag sitter inte och hittar på. Enda jag odlat utan speciellt mycket lukt är en enda liten Lowryder som va kanske 20-25cm och gav väl en 10gram röka.

mvh

Vad fan gör det att det luktar weed i ditt trapphus när TS ska odla i ett växthus som inte befinner sig i ett trapphus?
Senast redigerad av SmygerOmkring 2025-11-15 kl. 02:23.
Citera
2025-11-15, 12:17
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkomcface

mvh
JO JO JO det kan du.
Har odlat till och från i perioder, varit uppmärksam och försökt snappa upp så mycket som möjligt, bildat mina egna uppfattningar utifrån erfarenheter osv osv.. Ja, varit jävligt nördig i det, särskilt på senare tid då det slutat handla om enbart skörd och rökning - det är fan intressant med plantor alltså, särskilt cannabis nu när jag känner den någorlunda och vi kan ta ut svängarna lite.

Aja, lite kort så satte jag ca 10 autos i min lya för ett tag sen, hybrid och indica-strains, satte även upp kolfilter strax innan blom för att jag vart lite orolig, dom började lukta mer än jag förväntade mig i veg.
Behövde dock aldrig använda filtret visade sig sen. Skunk-doften nådde ett tak och det mesta lukta jordigt tills du kom riktigt nära med näsan, då vart det skarpt.

Jag har även kommit fram till att vad det nu är som "håller" i terpenerna, lukt etc är väldigt volatila och enkla att oxidera/bränna. Dessa känsliga oljor påverkas ofta innan andra gottigheter i plantan påverkas, om vi pratar oxidering via direkt värme iallafall.
Så med lite försiktighet och fantasi kan du, bland annat bromsa doften en hel jävla del med hjälp av ex odlings-lampan.
I mitt fall blir det en HPS som jag sänker ner mot plantorna där målet är att steka dom litetgrand,
inte för mycket, men tillräckligt för att bränna terpener innan dom hinner lämna blomman. Man får såklart inte med allt men tillräckligt för att göra märkbar skillnad - och har du en jämn trädtopp med duktiga plantor som tränat hårt blir resultatet såklart bättre.

Hitta en balans i avståndet mellan lampa/topp och akta så du inte bränner dom för hårt.
Ruderalis klarar en hel del när det kommer till klimat och är ganska tålig rent allmänt, men har inget psyke överhuvudtaget. Det räcker med att du tittar snett så får den dödsångest och börjar ejakulera hejvilt, hota med att säga upp trikomproduktionen, göra sig själv och alla andra på smällen osv -
dit vill vi inte, för det suger att leta pungkulor på 20 plantor varje dag. Seriöst. Och pung-nojan som förföljer dig enda till skörd är fan utan dess like.
Men! Väl vid skörd så kan du andas ut och släppa pungen, det är nämligen dags för mögel-noja och plantorna hängs upp för torkning.

Anyway! Jag skulle rekommendera frön som är framtagna för/under lite kallare och råare klimat, dessa genotyper producerar i regel mindre doft av olika anledningar. Finns som sagt autos som i princip är luktfria, men avvikelser såklart.

Tyvärr blir dom inte jättebuskiga, men har du många blir det en väldigt bra skörd.
En gång hade jag 20st i 0.5 liters muggar från burger king, lät dom bara vara och dom växte rakt upp som en jävla raket, knappt någon bredd så kunde stuva på ordentligt. Fick ca 10-15g trimmade buds per planta. ~200g på några månader. Helt ok i min bok och kul är det också, ibland.
Kan va lite klurigt med näring och bevattning i sådana muggar dock, men när man får häng på det finns där massa potential.

Hursom tillbaks till lukten i min lägenhet.. På sin höjd luktade det endast lite sött och grönska inne i lyan men inget utåt, och då provade jag flera näsor, veteraner och ovetande.
Att man måste ha filter är en ren lögn, eller bara en kommentar utifrån den individuelles förmåga att odla ogräs :P

Hade dock tagit det lugnt med sorter av citrus-karakäter och undvika genotyper eller fenotyper som trivs i varma och något fuktiga klimat. I regel har dessa plantor större anledning att producera mer terpener. Inget är skrivet i sten såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in